جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سالمندان در آینه کلام ائمه اطهار(ع)

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 247526
تکریم سالمندان تکریم ایثار و تلاش و مجاهدت است.
به گزارش جهان به نقل از  باشگاه خبرنگاران، در روایات ارزنده، معصومین (ع) اشاراتی است زیبا به امر سالمندان و نحوه رفتار با آنان.

نخستین سخن کلام گهربار ائمه (ع) در این خصوص از حضرت امیرالمومنین است که فرمود: رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمودند: از جمله تجلیل خداوند اين است كه از سه نفر تعظيم شود: پيرمردان مسلمان، كسى كه مورد ظلم واقع شده و كسى كه حاوى علوم قرآن باشد و اهل غلو و افراط نباشد.

وباز فرمود: هر جوانى كه به يك پيرمرد احترام بگذارد خداوند در هنگام پيرى او، كسى را مى‏فرستد كه از او احترام كند.

و باز هم از پیامبر نقل فرمود که: از ما نيست كسى كه به صغير ما رحم نكند و به كبير ما احترام نگذارد.
امام صادق هم فرمود: دو نفر خدمت حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله آمدند يكى پيرمرد و ديگرى جوان بود. جوان قبل از پير به سخن آمد، رسول خدا فرمود: بزرگ بزرگ.

و باز هم از پیامبر در تکریم سالمندان آمده است: هر كس مقام پيرمردى را بشناسد و براى سن و سالش به او احترام بگذارد، خداوند روز قيامت او را در پناه خود نگه می‏دارد.

و از امام رضا (ع) نقل است: بزرگان خود را احترام كنيد و با ارحام خود رفت و آمد نمائيد و ناراحتى‏ها را از آن‏ها برطرف سازيد.

حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله فرمودند: هر كس در اسلام شصت سال زندگى كند خداوند او را در آتش عذاب نمى‏كند، و هر كس هفتاد سال در اسلام زندگى نمايد از عذاب روز قيامت ايمن خواهد بود و هر كس هشتاد سال زندگى كند قلم از او برداشته مى‏شود و حسابى براى او نيست.

امام صادق عليه السّلام فرمود: روز قيامت پيرمردى را به پاى حساب مى‏آورند و هنگامى كه نامه اعمال او را بدست وى مى‏دهند وى همه را سياه مشاهده مى‏كند و ناراحت مى‏شود، و مى‏گويد بار خدايا امر مى‏كنى مرا به طرف جهنم ببرند؟ در اين جا خداوند فرمان مى‏دهد او را بطرف بهشت ببرند زيرا مى‏فرمايد: تو در دنيا نماز مى‏گزاردى و من از عذاب تو شرم دارم.

امیر المومنین در باره برکت حضور سالمندان اینگونه فرمود: هنگامى كه مردم روى زمين مرتكب گناهان شوند ، خداوند اراده مى‏كند كه همه را بدون استثنا عذاب كند؛ ولى چون سالخوردگان را مى‏بيند كه براى نماز به سوى مساجد گام برمى‏دارند و كودكان قرآن مى‏آموزند، بر آنان رحمت مى‏آورد و عذاب را به تأخير مى‏افكند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *