جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

اينترنت اگر طبيب بودي...

يکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۴۳
کد مطلب: 247223
شايد براي شما هم پيش آمده كه پس از تجويز دارويي در اينترنت به سراغ عوارض و اثرات آن برويد و يا درباره بيماري‌هاي مختلف به جست‌وجو بپردازيد. در اين مسير ممكن است شما هم با داروخانه‌هاي اينترنتي مواجه شده باشيد.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، با پيشرفت علم و فن‌آوري و گسترش فضاي تبادل اطلاعات امروزه شايد تصور مردم بر اين باشد كه پاسخ هر نيازي را مي‌توان در فضاي مجازي جست‌وجو و پيدا كرد. در اين ميان در موارد متعدد شاهديم كه افراد در زمينه سلامت و توصيه‌هاي پزشكي نيز اين راهكار را مورد استفاده قرار مي‌دهند و گاه اتفاق‌هايي مي‌افتد كه شايد جبران آن‌ها به راحتي امكان‌پذير نباشد.

يكي از مواردي كه مي‌تواند آثار جبران‌ناپذيري برجا بگذارد، مصرف داروهاي غيرمجاز و يا اشتباهي است كه در اين زمينه خريد اينترنتي دارو يكي از راه‌هايي است كه مي‌تواند به مشكلات متعدد منجر شود.

**قصه از كجا شروع شد؟

براي بررسي سابقه داروخانه‌هاي اينترنتي شايد بتوان آغاز داستان را به كشور آمريكا نسبت داد؛ كشوري كه 10 سال پيش پزشكانش با انتشار بيانه‌اي نسبت به فعاليت داروخانه‌هاي مجازي اعتراض كرده و از صدمات جاني بسياري كه فعاليت اين داروخانه‌ها به دنبال دارند گفتند.

سال 2002 ميلادي بود كه پزشكان ايالات متحده با اعتراض به فعاليت داروخانه‌هايي كه بدون تجويز نسخه پزشك، داروهاي مضري را در اختيار متقاضيان قرار مي‌دهند اخطار داده و اين شيوه را در زمينه سلامت مضر دانسته و در عين حال يادآور شدند كه چنين روشي تنها در ايالات متحده رواج دارد و به عنوان مثال در كشوري مثل انگلستان غير قانوني به شمار مي‌رود.

**وقتي صداي گوگل هم درمي‌آيد

اما گويا اعتراضات اين پزشكان هم نتوانست جلوي موج سودجويي‌هاي اينترنتي را بگيرد و با وجود هشدارهاي ارائه شده، طي سالهاي بعد داروخانه‌هاي آنلاين در ساير كشورها مورد استفاده قرار گرفتند و كار تا جايي پيش رفت كه حدود شش سال پس از بيانيه پزشكان آمريكايي، گوگل هم به شكايت از داروفروشان متقلب آنلاين پرداخت و براي بازداشتن تبليغات داروفروشان متقلب در موتور جست‌وجوي خود، شكايتي تهيه كرد تا به نوعي به حفظ سلامت كاربران خود كمك كند.

اين شركت در عين حال به رشد فوق‌العاده شمار تبليغكنندگاني كه وانمود مي‌كنند داروهاي آنلاين مي‌فروشند اشاره كرده و تبليغ چنين محصولات و خدماتي را به جز تحت شرايط خاصي مانند تاييد از سوي گروه‌هاي معتبر فروش دارو ممنوع اعلام كرد.

**اوضاع در ايران چگونه است؟

اما در كشور ما هم اين روزها بسياري در تلاش هستند تا با راه‌اندازي داروخانه‌هاي به اصطلاح آنلاين به ارائه خدمت و در ازاي آن سودآوري مالي بپردازند.

البته به نظر مي‌رسد كه در سايت‌هاي ايراني امكان ارائه داروهاي مختلف براي درمان بيماري‌ها در كمترين سطح ممكن است و درنهايت سودجويي اين سايت‌ها تنها به داروهاي پوست و مو، محصولات بهداشتي و يا داروهاي جنسي و يا تجويز برخي داروهاي گياهي محدود مي‌شود كه البته ارائه خدماتي در همين سطح هم جاي بحث بسيار دارد.

اما در سايت‌هايي كه تحت عنوان داروخانه‌هاي آنلاين، اينترنتي و يا مجازي فعاليت مي‌كنند در اكثر موارد برخي نكات و توصيه‌هاي پزشكي و همچنين اطلاعاتي درباره خواص داروها در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرد.

برخي از اين سايت‌ها هم در بخش‌هايي با عنوان مشاوره به ارائه اطلاعات و پاسخگويي به سوالات و ابهامات دارويي كاربران مي‌پردازند و توضيحات خود را در اين باره ارائه مي‌كنند.

معرفي و فروش داروهاي مخصوص چاقي و لاغري و رژيم‌هاي غذايي هم از ديگر مواردي هستند كه در اين سايت‌ها ارائه مي‌شوند البته دراين زمينه سايت‌هاي فيلتر شده متعددي نيز وجود دارند و در كنار تمام اين سايت‌ها برخي پايگاه‌ها نيز هستند كه اگرچه تعداد اندكي دارند اما مدعي ارائه داروهاي خاص از جمله داروهاي بيماران سرطاني هستند و برروي خروجي خود فرم‌هايي براي سفارش كالا قرار داده‌اند و با دريافت هزينه‌هاي مختلف ادعا مي‌كنند كه داروهاي مختلف را براي افراد ارسال خواهند كرد كه البته مجوز اين سايت‌ها و هم‌چنين اطلاع از صحت ادعاهاي آن‌ها مبحثي است كه بي‌شك‌ جاي توجه و بحث بسيار دارد.

*اينترنت محل تهيه دارو نيست

در اين ميان برخي فعالان حوزه داروسازي فروش اينترنتي را راهي براي عرضه غير مجاز انواع داروها و مكمل‌هاي غذايي دانسته و آن را گامي در راستاي استفاده از ناآگاهي افراد براي سودجويي مي‌دانند.

البته اغلب در اين اظهارنظرها تنها به بحث داروهاي چاقي و لاغري يا داروهاي زيبايي اشاره شده اما در همين حد هم تاكيد شده است كه كاربران از خريد هر محصولي كه فاقد مجوز وزارت بهداشت و درمان است اجتناب كرده و به طور اكيد از خريد اينترنتي انواع داروها و مكمل‌ها خودداري كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *