چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

تركيه چرا معارضان سوری را اخراج کرد؟

يکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۴۵
کد مطلب: 247215
يك رسانه سعودي، عقب نشيني تركيه از حمايت علني نسبت به گروه هاي مسلح سوري را حاصل فشارهاي داخلي و ناكامي در جنگ توصيف كرد.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، پايگاه خبري ايلاف به نقل از منابع آگاه خبر داد: فشار علوي هاي تركيه از يك سو و افزايش حملات اعضاي گروهك پ.ك.ك از سوي ديگر باعث شده تا دولت تركيه، ارتش آزاديبخش را وادار كند كه فعاليت هاي خود را به داخل سوريه انتقال دهد.

منابع آگاه ايلاف مي گويند فرماندهان علوي ارتش تركيه فشارهاي بسياري را به دولت اين كشور وارد كردند تا حمايت هاي سياسي خود را از ارتش آزاديبخش سوريه قطع كند. ارتش تركيه دولت اردوغان را متهم كرده كه با دخالت در بحران سوريه براي اوضاع داخلي كشور بحران ايجاد كرده و ضمن تحميل هزينه هاي اجتماعي به دليل پناه دادن به پناهندگان سوري هزينه هاي اقتصادي بسياري را نيز از اين ناحيه متحمل شده است.

يك منبع آگاه كه نخواست نامش فاش شود، در اين باره گفت: «سرهنگ رياض الاسد، فرمانده ارتش آزاديبخش سوريه تلويحا اشاره كرده است كه تحت فشار قرار گرفته تا مقر فرماندهي خود را از تركيه به سوريه منتقل كند.»
به گزارش ديپلماسي ايراني به نقل از ايلاف، محمد علاءالدين، ژنرال بازنشسته مصري نيز در اين باره گفت: «ارتش آزاديبخش، چه در داخل چه در خارج با فشارهاي بسياري مواجه است. افراد مسلح در داخل نمي دانند كه در خارج چه كسي به اسم آنها صحبت مي كند. آنها معتقدند كه در داخل مي جنگند و خود را قرباني مي كنند در حالي كه در خارج اين ارتش آزاديبخش است كه از فعاليت آنها بهره برداري مي كند.»

وي تاكيد مي كند: دولت تركيه به دليل طولاني شدن جنگ در سوريه و عدم همكاري و همراهي غرب و كشورهاي متخاصم با سوريه براي سقوط نظام اسد، از تحولات جاري در سوريه سرخورده شده و تصميم دارد ديگر بيش از اين براي سوريه هزينه نپردازد. از اين رو به ارتش آزاديبخش فشار آورده تا خاك تركيه را ترك كرده و مركز فرماندهي خود را به داخل سوريه منتقل كند با اين توجيه كه خود نيز در داخل كشورشان با فشارهاي بسياري مواجه هستند.

منابع آگاه همچنين مي گويند دولت تركيه پس از آن كه ديد فعاليت شورشيان پ.ك.ك عليه سربازان ترك افزايش يافته و براي پيشبرد فعاليت هاي خود از كانال هاي ورود و خروج ارتش آزاديبخش استفاده مي كنند و به سربازان تركيه حمله مي كنند، سياست خود را تغيير داده و از ارتش آزاديبخش خواسته است تا فعاليت هاي خود را به داخل تركيه منتقل كند تا بدين ترتيب بتواند كنترل بيشتري بر مرزهاي خود با سوريه داشته باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *