شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

انتهاي راه شبکه‌هاي اجتماعي کجاست؟

شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 247032
برخي شبکه‌هاي اجتماعي که در خارج از کشور اداره مي‌شوند، همواره فرکانس‌ها و مطالبي را براي کاربران خود ارسال مي‌كنند که سبب تخريب و حتي از بين بردن فرهنگ‌ها و باورهاي فردي کاربران مي‌شود.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، پليس فضاي تولید و تبادل اطلاعات نيروي انتظامي (فتا) هشدار داد: نوشتن از شبکه‌هايي که واقعي بودن افراد در آنها بي‌معناست و مهمترين ويژگيشان پنهان بودن افراد در لايه‌هاي صفر و يکي است، مانند نگاشتن سفرنامه از مکاني است که هيچ‌گاه به آن پا نگذاشته‌ايم.

شبکه‌هايي که در آن افراد تا حدي پنهان هستند که نقاب پيش روي آنان بعضا فاصله‌هاي هزاران کيلومتري ميان دو نفر ايجاد کرده است، ارتباط افرادي که حتي همديگر را نمي‌شناسند، اما براي ورود به اين شبکه‌ها، فعاليت در آنها، برقراري ارتباط با دوستان خود، لحظه شماري مي‌کنند.

ساختن صفحه‌هايي که در آن گروهي به ابراز نظر بپردازند، لايک‌هاي بالا داشته باشند و براي اين‌کار از هرچيزي استفاده مي‌کنند، استفاده از يادمانه‌هايي «نوستالژيك» که براي يکسري افراد خاطره انگيزند، استفاده از جملات و ساختن فضايي که افرادي خاص با نوعي تفکر را به خود جذب کنند، همگي گوشه‌هايي از تلاش افرادي است که تقريبا زندگي خود را در اين شبکه‌هاي مجازي و اجتماعي مي‌گذرانند.

عضويت در شبکه‌هاي اجتماعي تا جايي پيش رفته که کودکي تازه متولد شده نيز در اين شبکه جهاني داراي صفحه‌اي فعال است و گويا خانواده‌ها باز کردن يک صفحه مجازي را براي کودک خود از يک حساب پولي واقعي لازم‌تر مي‌دانند، که براي پر کردن اين صفحه ساعت‌ها وقت مي‌گذارند!

همچنين گفته مي‌شود برخي شبکه‌هاي اجتماعي مخرب، شخصيت جوانان و فرهنگ‌هاي ديگر است، اما در عين حال نمي‌توان از توانمندي‌ها و قابليت‌هايي که اين شبکه‌ها در اختيار جوانان قرار مي‌دهد، به راحتي گذر کرد.

شبکه‌هايي که امروز تحت عنوان شبکه‌هاي اجتماعي شناخته مي شوند، اين روزها تبديل به مکاني براي بحث‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي شده، مکاني براي ابراز علائق و سلايقي که وقتي اشتراک مي‌يابند، نوعي آرامش رواني را به همراه دارد.

اما مسئله مهم اينجاست كه برخي شبکه‌هاي اجتماعي که در بيرون از مرزهاي کشور اداره مي شوند، همواره فرکانس‌ها و مطالبي را براي کاربران خود ارسال مي‌كنند که سبب تخريب و حتي از بين بردن فرهنگ‌ها و باورهاي فردي کاربران مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، از اين حقيقت نمي‌توان گذشت که وقتي مطلبي در فضايي به بزرگي شبکه‌اي جهاني همچنان تکرار مي‌شود و به انحاي مختلف باز توليد شده و تنها سبک آن براي کاربران کشورهاي مختلف عوض شده و چيزي شبيه به خواست‌هاي يک جوان در هرجاي دنيا مي‌شود، يقينا اثر خود را مي‌گذارد، جوان در ناخودآگاه خود مطلبي را مي‌پذيرد که اگر کمي به عقايد و فرهنگ خويش بازگردد آن را منافي اعتقادات دروني خود مي‌يابد.

اينکه جوانان به دست خود فرهنگ چند هزاره ساله خود را در برخي شبکه‌هاي اجتماعي و صفحه‌هاي مجازي از بين مي‌برند، همه گواه بر اين مدعا است که رخنه دشمن تا جايي پيش رفته که کاربر جوان فضاي صفر و يک شبکه‌هاي اجتماعي نمي‌تواند باور کند که طرز فکر و منش وي در حال تغيير است.

اگر مبتکران ما شبکه‌اي با جذابيت‌ها، توانمندي‌ها و قابليت‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي جهاني بسازند، به طوري که همواره تغييرات کاربردي و جديدي در آن ايجاد شود، قادر خواهد بود جوانان را به سوي اين شبکه ها ترغيب کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *