جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

چرا جبهه غرب مظلوم است؟

شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب: 245858
ما فکر می کنیم به غرب و شمالغرب نسبت به جنوب کمی بی محلی شده و در حق آن کوتاهی شده است. چه در بحث شهدایی که اینجا شهید شدند و چه در موضوع عملیات هایی که در غرب انجام شده است.
به گزارش جهان، وقتی صحبت از دفاع مقدس به میان می آید و یا اگر کسی بخواهد در مورد عملیاتی صحبت کند اغلب از جبهه جنوب و عملیات هایی گفته می شود که در این منطقه انجام شده است. شاید کمتر جوانی پیدا شود که شهیدان باکری، خرازی، همت و زین الدین را نشناسد و یا نداند فتح خرمشهر چگونه انجام شده و فاو چطور فتح شده است.

اما بسیاری از جوانان کمتر با منطقه های عملیاتی غرب چون تپه های الله اکبر و پیچ و خم های جاده های مریوان و دزلی آشنا هستند. تعداد کسانی که بدانند ناصر کاظمی و اصغر وصالی و عباس داورزنی و ... چه کسانی بودند و در چه شرایطی جنگیدند و چگونه شهید شدند بسیار کم است.

«جبهه منتظران خورشید» گروهی خود جوش است از جوانانی که سعی دارند وقایع تاریخی دفاع مقدس را در منطقه غرب احیا کرده و جوانان را بیشتر با این مناطق و شهدایش آشنا کنند.

احسان شادمانی از جمله این جوانان است که در گفتگو با فارس جبهه منتظران خورشید را معرفی کرده و اهدافش را توضیح داده است.

 لطفا خودتان را معرفی کرده و بگویید مسئولیتتان در جبهه منتظران خورشید چیست؟

بنده فارغ التحصیل رشته کارشناسی مدیریت بازرگانی هستم و در جبهه منتظران خورشید مسئولیت قرار گاه حاج احمد متوسلیان را بر عهده دارم. بیشتر از دو سال است که فعالیتم را در کنار این گروه آغاز کردم. یعنی از  "دی"  88 و از اردیبهشت 89  کارهایمان را در مورد راهیان نور و جبهه غرب و شمال غرب رسما پیگیری می کنیم.

 جبهه منتظران خورشید با چه هدفی تاسیس شد و مسئولیت این گروه بر عهده کیست؟

جبهه جهادی منتظران خورشید با رویکرد انجام امور فرهنگی به وسیله تشکیلات و ساختار منسجم در اردیبهشت امسال تاسیس شد. اعضای این جبهه در گذشته با عنوان هیات داشنجویی دارالذکر و گروه جهائی منتظران خورشید به فعالیت می پرداختند. مسئول این جبهه اسماعیل احمدی است و شعار اصلی این آن در همه عرصه ها(قرارگاه ها و خاکریز ها) انجام اموری هست که مدنظر رهبری هستند و به نوعی کارهای زمین افتاده نظام در مقوله فرهنگ میباشد.

 در این جبهه چند قرار گاه هست و هر کدام چه فعالیتی را انجام می دهند؟

 در این جبهه جهادی ما چهار قرارگاه داریم. قرارگاه شهید شوشتری که بحث خدمت رسانی کارهای جهادی را بر عهده دارند. قرارگاه حاج احمد متوسلیان که مباحث مربوط به دفاع مقدس را دنبال می کنند. و قرارگاه شهید رجب بیگی که در حوزه سایبری مشغول هستند. همچنین قرارگاه شهید حسن طهرانی مقدم نیز در امور دفاعی فعالیت های خود را پیگیری می کنند.

البته دوستان تنها در قرارگاه خودشان فعال نیستند بلکه اگر لازم باشد به بخش های دیگر هم کمک می کنند. برای فعالیت هایمان چارچوب و ساختارهایی هم تعیین کردیم. هر کسی ایده و نظری داشته باشد و یا در موضوعی نقصی ببیند مطرح کرده و مورد بررسی قرار می گیرد.

 علاوه بر کردستان به کدام شهرهای دیگر در قالب جبهه منتظران خورشید سفر کرده اید؟

تا کنون چندین سفر داشتیم به شهر های مختلف مثل همدان، ایلام، سیستان و بلوچستان، خراسان، مازندران، هرمزگان،و ... این اخر هم به کردستان.

اهداف قرارگاه متوسلیان بر چه مبنایی برنامه ریزی شده است؟

 ما یک هدف کلی در قرارگاه متوسلیان داریم که دلیل ورود ما به مناطق عملیاتی غرب در حقیقت پرداختن به مظلومیت این مناطق است. چه در بحث شهدایی که اینجا شهید شدند و چه در موضوع عملیات هایی که در غرب انجام شده است. ما فکر می کنیم به غرب و شمالغرب نسبت به جنوب کمی بی محلی شده و در حق آن اجحاف شده است. به عقیده ما دوستانی که مدیریت این موضوع را بر عهده داشتند کارشان را درست انجام نداد‌ه و یا به مردم درست اطلاع رسانی نکرده اند.

حتی برخی از مردم نمی دانند که ما در غرب و شمال غرب کشور هم جنگ داشته‌ایم. ما می خواهیم تا جایی که می شود یاد شهدای غرب را زنده نگه داریم و رشادت هایی که اینجا انجام شده را برای نسل آینده اطلاع رسانی کنیم.

دوستانی که در قرارگاه متوسلیان فعالیت می کنند برای کار علاقه و انگیزه دارند و اطلاعاتشان هم نسبت به مناطق عملیاتی خوب است.

 خروجی فعالیت های شما در این مدت چه بوده است؟

 زمانی که کار را شروع کردیم اول نیاز این مناطق را بررسی کردیم مبنی بر اینکه چطور راهیان نور را برگزار کنیم. در واقع خواستیم مستندی باشد که ما بتوانیم با تولید محتوا افراد را جذب کنیم. البته این را هم بررسی کردیم که مخاطبان ما بیشتر از طیف دانشجویان هستند.

با تعدادی از دانشجویان از جمله بچه های فعال در دانشگاه های استان تهران جلساتی برگزار شد در باب اینکه آموزش در سفرها چطور و در چه موضوعی باید انجام شود. همچنین مستندی ساخته شد در باره اینکه هر شهر چه زیارت گاه هایی دارد و چه مکان هایی برای دیدن وجود دارد.

در سفری که به غرب (جبهه میانی، گرمانشاه و ایلام) داشتیم در هر 5 روز یکی از فرماندهان دفاع مقدس را دعوت کردیم برای خاطره گویی. همچنین در تهران با فرماندهانی از جمله سرداران ناصح، همدانی، افروز نشست هایی را برگزار کردیم. 16 قسمت مستند تهیه کردیم از غرب کشور و جبهه میانی که کرمانشاه و ایلام و شهرهای این استان ها را در بر می گیرد. در بحث کردستان هم یک مستند 14 قسمتی آماده کردیم که کل این 30 قسمت را گذاشتیم به نام «بقیع جبهه ها».

بازخوردی که از این مستندها دریافت کردیم خدا رو شکر نشان می دهد موفق بوده‌ایم. البته کار پایه ای ما پژوهش است. قرارگاه حاج احمد متوسلیان این کار را با  ستاد پروژه شهید بروجردی، سردار ایزدی و سردار رستگار و نهاد های دیگری از این دست شروع کرده است. البته با چند محور از جمله پرداختن به خود عملیات ها، چه کوچک باشند چه بزرگ. فرماندهان شاخص. جمع آوری وقایع. در این رابطه ما آمدیم از سال 58 تا 75 چیزی حدود 2300 واقعه را انتخاب کردیم. با منابع موثق سعی داریم این کار را انجام دهیم.

طی برنامه ریزی های انجام شده تا چند سال دیگر قرارگاه حاج احمد متوسلیان به اهداف خود دست پیدا خواهند کرد؟

ما کار پژوهشی را به صورت جدی از اول امسال شروع کردیم. در این برنامه ریزی سه هدف را دنبال می کنیم: اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت.

اهداف کوتاه مدت 5 محور دارد: می خواهیم 5 محصولی که در غرب تولید نشده را تولید کنیم و یک سالنامه تخصصی دفاع مقدس ویژه مناطق غرب و شمال غرب تهیه خواهیم کرد. این سال نامه به صورت تخصصی است. عملیات ها تشریح می شود و مکان ها و نقشه های آن هم توضیح داده می شود.

همچنین یک کتاب جامع یا نشریه واره ‌ای تولید کردیم با محوریت این مناطق. این کتاب برای دانشجویانی خوب است که می خواهند به مناطق غرب سفر کنند اما وقت برای خواند یک کتب 200 صفحه ای ندارند. ما می خواهیم در این کتاب چکیده کامل و جذابی از دفاع مقدس در شمال غرب و غرب را نشان دهیم.

دیگر کاری که قرار است انجام دهیم پرتابل جامع دفاع مقدس در این مناطق است که بچه ها در حال طراحی آن هستند. در این سایت عکس و گردشگری ها هم اضافه شده است.

 فعالیت های میان مدت: ساخت و تولید مستند تلویزیونی جامع وقایع و رویداد های استان کردستان از سال 57 تا 91 که کار پژوهش این پروژه در حال انجام هست.

 فعالیت های بلند مدت: انجام همین تولید مستند کردستان در 3 استان کرمانشاه، آذربایجان و ایلام به صورت جامع.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.....بنابراين اول كار فرهنگي را از اين قشر شروع كنيد با تمام امكاناتي كه اين ها دارند يك ........