کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اتمام مهلت یک هفته‌ای مجلس به دولت

28 شهريور 1391 ساعت 8:57

مهلت یک هفته‌ای مجلس به دولت برای سامان دادن به بازار ارز تمام شد و اتفاق خاصی هم رخ نداد جز اینکه دلار در بازار آزاد ایران دیروز از مرز2500تومان عبور کرد تا کلاف بازار ارز به واسطه چرخش مداوم سیاست‌های ارزی بازهم پیچیده‌تر شود.


به گزارش جهان، همشهری نوشت: پس از اینکه وزیر اقتصاد از خود در برابر نوسان بازار ارز سلب مسئولیت کرد، حالا قرار است رئیس‌کل بانک مرکزی به مجلس برود تا به انتقادها پاسخ دهد. از سوی دیگر مخالفت ضمنی رئیس‌جمهور با راه‌اندازی بورس ارز باعث شده تا خبرها از راهکارهای جدید ارزی حکایت کند. به گفته رئیس اتاق ایران و عضو شورای پول و اعتبار قرار است بانک مرکزی علاوه بر تخصیص ارز مرجع به دو اولویت کالاهای اساسی، برای هشت اولویت دیگر دلار با نرخ پایین‌تر از نرخ بازار آزاد اختصاص دهد.

تن دادن به نرخ سوم دلار، یک گام به سمت عقب تلقی می‌شود یا گامی در جهت اصلاح تدریجی نرخ مرجع؟ این پرسش هنوز بی‌پاسخ مانده است همچنان که نرخ سوم دلار مشخص نیست. آیا محمود بهمنی با حضور احتمالی‌اش در صحن علنی این هفته مجلس می‌تواند به این سؤال پاسخ شفاف دهد که بازار ارز ایران به کدام سو می‌رود؟

تکذیب توقف واردات کالاهای اساسی با ارز مرجع

بانک مرکزی با رد توقف پرداخت ارز ورود کالا اعلام کرد که ارز لازم برای ورود کالاهای اساسی همچنان پرداخت می‌شود. به گزارش همشهری به نقل از بانک مرکزی، کماکان ارز لازم برای ورود کالاهای اساسی و استراتژیک مورد نیاز کشور که براساس اوراق ثبت سفارشات صادره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گروه‌های کالایی اول و دوم قرار گرفته‌اند، به نرخ مرجع تأمین می‌شود. بانک مرکزی بانک‌های عامل را مکلف کرده است تا ارز تخصیص یافته به نرخ مرجع برای ورود کالاهای اساسی و ضروری، صرفاً برای ورود کالاهای مزبور انتقال یافته و از مصرف ارز با نرخ مرجع برای سایر مصارف خودداری شود که این مهم از سوی حوزه نظارتی بانک در بازرسی‌های دوره‌ای مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

نرخ سوم دلار هم رونمایی می‌شود

دیروز محمد نهاوندیان رئیس اتاق ایران و عضو شورای پول و اعتبار در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که بدون حضور وزرای دولتی برگزار شد، اظهار کرد: طرح‌های جدید برای مدیریت ارز در کشور وجود دارد که یکی از آنها اختصاص ارز به هشت گروه دیگر کالایی است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون دولت تنها به دو گروه کالایی ارز مرجع می‌دهد اما قرار است برای هشت گروه کالایی دیگر نیز ارز دولتی، البته با رقمی متفاوت از ارز 1226تومانی تخصیص یابد. به گفته نهاوندیان، هنوز قیمت ارزی که قرار است به هشت گروه دیگر کالایی ارائه شود، مشخص نیست. او اظهار داشت: اگر مدیریت ارزی درست انجام نشود، بازار ارز به ساماندهی نمی‌رسد و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در بلاتکلیفی باقی می‌مانند.

جلسه غیرعلنی ارزی مجلس تکرار می‌شود

خبر دیگر اینکه قرار است این هفته جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی مجدد نوسانات اخیر در بازار ارز درصورت حضور محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی برگزار شود. عبدالرضا مصری سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: با توجه به اینکه مسئولیت تنظیم بازار ارز بر‌عهده بانک مرکزی است، از آقای بهمنی برای حضور در مجلس دعوت خواهد شد و درصورتی که ایشان در سفر نباشند نمایندگان در جلسه روز چهارشنبه موضوع ارز را مجددا بررسی خواهند کرد.


کد مطلب: 245253

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/245253/اتمام-مهلت-یک-هفته-ای-مجلس-دولت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com