شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بهانه ای که بانک مرکزی به دلالان داد

يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب: 244925
گلایه‌های دردمندانه ناشران و فعالان بازار نشر از یک طرف و هشدارهای کارشناسان امور نشر از سوی دیگر، سرانجام مسئولان مربوطه را به واکنش واداشت تا به طور رسمی در این زمینه اقدام کنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، چندی پیش و هنگامی که در تقسیم‌بندی بانک مرکزی، ارز مبداء به کاغذ اختصاص نیافت، کمتر کسی از آن جمع مسئول و تصمیم‌گیر در این زمینه می‌توانست پیش‌بینی کند، نتیجه تصمیم آنها در فاصله زمانی کوتاه مدت تا چه اندازه می‌تواند در آشفتگی بازار کاغذ تأثیرگذار باشد و عاقبت کار را به جایی برساند که کاغذ مصرفی در حوزه نشر در کمتر از یک سال رشد قیمت 300 درصدی را تجربه کند. البته بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند همه مشکلات فعلی در بخش گرانی کاغذ را نمی‌شود به گردن نوسانات بازار ارز انداخت، چرا که اگر هم قرار بود نوسانات بازار ارز بر بازار کاغذ هم تأثیر بگذارد، نباید این امر این قدر مهار گسیخته عمل می‌کرد، اما آن اقدام بانک مرکزی را نمی‌توان نادیده گرفت. به بیان دیگر، حلقه‌های مفقوده‌ای در بازار لجام گسیخته کاغذ در شرایط فعلی وجود دارد که کارشناسان و مسئولان مربوطه از آن اظهار بی‌خبری می‌کنند. اگر هم کسی دنبال سرچشمه این گرانی کاغذ باشد، پاسخ همان استدلال واضح و همگانی است که چون در تقسیم‌بندی بانک مرکزی، ارز مبداء به کاغذ اختصاص نیافت، در نتیجه قیمت کاغذ بالا رفت.
 
از چند ماه قبل که این مشکل از سوی برخی از فعالان بازار نشر در گوشه و کنار مطرح می‌شد، کمتر کسی آن جدی می‌گرفت و رشد قیمت کاغذ را در کنار رشد سایر اقلام در بازار مصرفی ایران تا حدودی طبیعی می‌دانست، اما رفته رفته شدت ماجرا به حدی بالا رفت که کارشناسان و فعالان نشر اعلام کردند با وضعیتی کنونی بازار نشر و مشکل گرانی کاغذ، بسیاری از بنگاه‌های انتشاراتی در آستانه تعطیلی هستند و اگر روند فعلی تداوم یابد، با یک بحرانی جدی در این زمینه مواجه خواهیم بود.
 
همین گلایه‌های دردمندانه از سوی ناشران و فعالان بازار نشر از یک طرف و هشدارهای دلسوزانه کارشناسان فرهنگی و امور نشر از سوی دیگر، سرانجام مسئولان مربوطه را به واکنش واداشت تا به طور رسمی در این زمینه اقدام کنند.
 
اکنون مشکل گرانی کاغذ با ورود رسمی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این عرصه حیاتی در بازار نشر ایران، وارد مرحله تازه‌ای شده و قرار است با تشکیل کارگروه‌های ویژه در این زمینه، به راهکارهای لازم در این بخش اندیشیده و در نهایت عمل شود.
 
از این که در وزارت ارشاد، معاونت فرهنگی با جدیت وارد این عرصه شده، اتفاق خوشایندی است؛ اول از این منظر که بالاخره در بین نهادها و سازمان‌های مربوطه، یکی از آنها، وزارت ارشاد پذیرفته است که بازار کاغذ با مشکل جدی مواجه شده و باید برای کنترل و مهار آن اقدام لازم صورت گیرد. هر چند مسئولیت تامین، توزیع و قیمت‌گذاری کاغذ بر عهده وزات ارشاد نیست، مسئولیت این مهم بر عهده ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت است، اگر تخلفاتی هم در این حوزه رخ دهد مسولیت برخورد با تعزیرات است. با این حال، برای اینکه حوزه چاپ و نشر فعالیت‌هایش را در وزارت ارشاد انجام می‌دهد، ماموریت تشکیل کارگروه ویژه در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد انجام می‌شود تا با همفکری و مشارکت تشکل‌ها دغدغه‌ها، مشکلات و نارسایی‌های این حوزه شناسایی و راهکارهای آن را اخذ شود و بر اساس پیشنهادها با دستگاه‌های ذیربط مذاکراتی صورت گیرد و کارگروه تشکیل شود.
 
همین قدم اول و جدی را می‌توان به فال نیک گرفت تا با فراهم ساختن بستری مناسب برای همفکری مسئولان و دست اندرکاران همه نهادها و سازمان های مسئول در زمینه کنترل بازار ملتهب کاغذ، تصمیم‌های اساسی در این زمینه گرفته و عمل شود تا مشکلات موجود در بازار نشر از بین رفته و امید جای نگرانی‌ها را بگیرد و قطار فرهنگ از این پیچ خطرناک هم به سلامتی عبور کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *