جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

استقبال از لوازم‌التحریر با طرح‌ایرانی

يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب: 244922
مسئول تولید دفترچه‌های تحریر «ایام» با بیان اینکه با وجود توزیع ضعیف ما استقبال مردم خوب است، گفت: این استقبال را پیش‌بینی می‌کردیم چون که مردم متدین هستند و بازار آنچه که آنها می‌خواهند ندارد لذا تنها باید خط‌شکنی کنی.
به گزارش جهان، سعید حسینی مسئول سایت «ایام» و مسئول تولید دفترچه‌های تحریر «ایام» با تصاویری از دستاوردهای علمی کشور و بزرگان است که برخی از طرح‌های آنان در کنار این خبر قابل مشاهده است؛ وی با فارس گفت‌وگو کرده است که در زیر می‌آید.
 
* تمرکز «ایام» بر محصولاتی است که نیاز مردم است و با آن کار فرهنگی هم می‌کنند

وی در ابتدای این گفت‌وگو درباره اینکه طرح تولید دفترهای تحریر از کجا شکل گرفت، گفت: سایت «ایام» تمرکزش بر فرهنگ عمومی است که ذیل این امر فعالیت کنیم در حالی که حوزه‌های دیگر مثل کتاب و سینما و تئاتر و ... بیشتر تفننی دنبال می‌شود اما چیزهایی مثل لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی و ... در زندگی مردم هست که قابلیت انتقال فرهنگی دارد و در متن زندگی مردم نیز هست و می‌شود و دارد با آن کار فرهنگی می‌کنند.
 
وی با اشاره به فهرست بلندی از این گونه وسایل از جمله درباره ازدواج، افزود: این وسایل از ضروریات زندگی مردم است و به دنبال آن هستیم که اگر بتوانیم محصولات انقلابی و حزب‌الهی در این باره تولید کنیم که اولویت ماست خوب است.
 
حسینی ادامه داد: مثلا 150 میلیون دفتر در کشور نیاز داریم که تقریبا سوژه 100 درصد آنها به جز چند مورد مثل دارا و سارا و ثنا و ثمین موسسه خیبر غربی است که کار موسسه خیبر بیشتر  در حوزه عفاف و حجاب بوده و ثناء و ثمین را در این حوزه دنبال کرده است.
 
رئیس سایت «ایام» دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب  اسلامی با تاکید بر ضرورت فعالیت گسترده در حوزه فرهنگ عمومی درباره فعالیت‌های این سایت در تولید دفترچه تحریر «ایام»، گفت: ابتدا از لحاظ تئوری و قاب‌هایی که می‌توان در حوزه فرهنگ عمومی کار کرد بررسی‌هایی انجام دادیم و نهایتا از اول سال جاری اولویتمان را روی لوازم التحریر گذاشتیم و در لوازم التحریر هم دفتر راحت‌ترین کار ممکن است که هم به لحاظ هزینه‌ای و هم به لحاظ محتوایی قابل ورود بود.
 
وی افزود: تمام 150 میلیون دفتر در داخل کشور کار می‌شود اما بیشتر لوازم التحریر مثل کیف از خارج وارد می‌شود و این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری جدی است لذا گفتیم روی دفتر تمرکز کنیم و خط شکنی و ایجاد فضای رسانه‌ای‌اش برای ما مهم بود که اکنون تا حدی هم این امر محقق شده است.

* ورود به عرصه معرفی توانمندی‌های علمی پاسخ به مطالبه رهبری بود

حسینی ادامه داد: بعد سراغ موضوعات رفتیم که در عمده کارها روی شخصیت و کاراکتر خاصی تمرکز می‌کنند و آنچه در بازار است تقریبا شخصیتی با پشتوانه فیلم‌ و انیمیشن است و این کار مستلزم تولید یک انیمیشن و کار چند ساله بود که برای ما ممکن نبود لذا تصمیم گرفتیم روی موضوعات علمی و همچنین برخی کاراکترهای تولید شده در کشور و رسانه‌ها تمرکز کنیم که از اینجا به کاراکترهای شهید بابایی به خاطر شوق پرواز و کاراکتر مختار به خاطر سریال مختارنامه رسیدیم.
 
وی اولویت تولید گرافیکی «ایام» را اولویت توانمندی‌های علمی انقلاب اسلامی عنوان و تاکید کرد: این برای این بود که رهبری مطالبه داشتند که مردم اطلاعاتی درباره توانمندی‌های علمی انقلاب اسلامی ندارند لذا ما باید کار کنیم چراکه این کارها هم روی هویت ایرانی و اسلامی کودکان تاثیر می‌گذاشت و هم غرور ملی و افتخار را تقویت می‌کرد و این شد که به سمت تولید این آثار رفتیم.

رئیس سایت «ایام» دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه درباره مراحل تولید این دفترها گفت: ابتدا فراخوان دادیم و 200 ـ 300 گرافیست را پیدا کردیم و نهایتا به یک جمعی 20 ـ 30 نفره رسیدیم و سفارش کار دادیم و اتودهای اولیه آمد تا اینکه کارهای نهایی که الان هست رسید که این کارها متعلق به 10 نفر است.
 
وی افزود: البته همه موضوعات ما تولید نشد که مثلا بعد از توانمندی‌های علمی به دنبال کارهایی هستیم که به زودی منتشر می‌شود که از جمله آنها درباره علیرضا و آرمیتا، دفاع مقدس و دهه کرامت و تولد امام رضا(ع) است.
 
حسینی ادامه داد: در بحث تولید شرکت‌ها پای کار این دفترها نیامده‌اند چرا که آنها روش خاص خودشان را دارند و بیشتر چاپخانه هم دارند و بیشتر کارهایشان برای دفتر تحریر را قبل از آغاز سال انجام داده‌اند و الان کاغذ هم گران شده و وضعیت اصلا خوب نیست.

* گروه‌های مردمی و خانواده‌ها استقبال کردند، سازمان‌های دولتی فقط تشکر

حسینی همچنین درباره توزیع این آثار گفت: بعد از تولید دفتر‌ها رفتیم سراغ تبلیغات که در تبلیغات در فضای اجتماعی خیلی خوب جواب گرفتیم و به صورت خودجوش مردم این امر را دنبال کردند که شاهد انتشار خبرش یا نوشتن گزارش و مقاله در رسانه‌ها بودیم و حتی رادیو خودش تماس گرفت و پخش زنده در این زمینه داشتیم و حتی شنیده‌ام در برنامه تلویزیونی پایش این مسئله یک ربع از برنامه را به خودش اختصاص داده است.
 
وی افزود: کار دیگری که درباره توزیع کردیم این بود که به همه نهادها که تقریبا 200 ـ 250 نهاد بود نامه زدیم که از جمله آنها سپاه‌های استانی، ارشادهای استانی، استانداری‌ها، تولید‌کنندگان، شهرداری‌ها، فرهنگسراها، دانشگاه‌ها و ... بودند تا پای کار بیایند و سفارش بدهند که البته تا الان به سفارش نرسیده است.
 
حسینی با بیان اینکه بخشهای غیردولتی سفارش داده‌اند، اظهار داشت: جامعه تعلیمات اسلامی یزد یکی از این مراکز غیردولتی است که 36 هزار سفارش داده و همچنین تشکل‌های مردمی مختلفی در سراسر کشور سفارش دادند.
 
وی افزود: مثلا در دانشگاه علم و صنعت دانشجویان گفتند که ما با وزارت بازرگانی هماهنگ کرده‌ایم که چند فروشگاه بتوانیم کارها را ارائه دهیم یا جامعه اسلامی شهرکرد در این باره تماس گرفت و در اکثر استان‌ها و شهرستان‌ها بچه‌های حزب الهی و انقلابی پای کار آمده‌اند و همچنین خانواده‌ها استقبال کردند و زنگ می‌زنند.
 
وی در پاسخ به اینکه واکنش نهادهای دولتی در این باره چه بوده، گفت: فقط چند نهادهای دولتی زنگ زدند و تشکر کردند که این کار انجام شده اما سفارش ندادند.
 
* دفتر تحریر «ایام» قابل رقابت با دیگر محصولات است

رئیس سایت «ایام» دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، همچنین درباره قیمت دفترهای تحریر «ایام»، گفت: هر دفترچه الان برای ما 800 تومان تمام شده که 900 تومان می‌فروشیم که به هزینه ما باید بسته‌بندی و حمل و نقل را اضافه کنید و عملا با قیمت بازار زیاد تفاوتی ندارد و چون ما تیراژ میلیونی نداشتیم و خیلی کم بوده کمی گرانتر است اما قابل رقابت با محصولات مشابه است.
 
وی با بیان اینکه دفترهای ارزان‌تری در بازار است که کیفیت کمتری از دفتر «ایام» دارند و «UV» و سلفون ندارند و با کاغذ داخلی تولید شده افزود: البته در نمایشگاه پائیزه قیمت پایین‌تر هم هست.
 
حسینی همچنین درباره حضور این دفترها در نمایشگاه پاییزه، گفت: ما تنها در مصلی توانستیم در این نمایشگاه‌ حاضر شویم چرا که غرفه‌های نمایشگاه متعلق به بخش خصوصی است اما در قم، اراک، قزوین و چند شهر دیگر بچه‌های انقلابی به صورت خودجوش برای ما غرفه گرفته‌اند و در حال فروش این دفتر‌ها هستند.

* میزان استقبال از دفترهای تحریر «ایام» خوب است
 
رئیس سایت «ایام» دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی همچنین درباره میزان استقبال از دفتر تحریرهای «ایام» گفت: هر چند توزیع ما کمی ضعیف است اما استقبال خوب است.
 
وی افزود: کمی تاخیر داشتیم و مشکل داریم اما الان استقبال مردمی بسیار است به طوری که روزی بین صد تا 200 تماس تنها به دفتر سایت «ایام» داریم و خانواده‌ها و شهرستان‌ها استقبال کرده‌اند.
 
حسینی درباره اینکه آیا چنین استقبالی را پیش‌بینی می‌کرده است، تاکید کرد: ما این استقبال را پیش‌بینی می‌کردیم چون که مردم متدین هستند و از طرف دیگر بازار آنچه که آنها می‌خواهند ندارد لذا کافی است خط‌شکنی کنی و آن وقت استقبال می‌شود و اگر دارای یک توزیع خوب بودیم می‌توانستیم خیلی از بخش‌های بازار را به دست بگیریم و رقابت جدی‌تری بکنیم چراکه ما در نهایت الان 200 هزار جلد در بازار داریم که این یک دهم درصد از بازار نیست.

* تقاضای دفترهای تحریر «ایام» در برخی کشورهای عربی

وی همچنین از توجه مسلمانان در کشورهای عربی به این آثار خبر داد و گفت:  وقتی این کارها در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مثلا در مورد طرح مختار که در کشورهایی مثل عراق و بحرین و لبنان دیده شده، استقبال کرده بودند و کامنت گذاشتند که آیا در عراق هم پیدا می‌شود یا نه که ما الان امکان نداریم اما می‌تواند طرح‌های بعدی ما باشد و حتی می‌توانیم کارهایی از یوسف پیامبر(ع) و ... بزنیم.
 
* «ایام» در تولید دیگر لوازم‌التحریر وارد می‌شود
 
رئیس سایت «ایام» دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه این گفت‌وگو درباره برنامه آتی این سایت درباره لوازم التحریر گفت: ما چند نوع برنامه‌ریزی کردیم که در کوتاه مدت به دنبال چاپ چند طرح دیگر هستیم و بعد از مهر روی بازاریابی بیشتر تمرکز می‌کنیم که مثلا انجمن اسلامی دانش‌آموزان حاضر شده در ده هزار مدرسه نمایشگاه داشته باشد و نهایتا به دنبال این هستیم که بازار بعد از مهر که مداوم است را از دست ندهیم.
 
وی افزود: نکته دیگر اینکه چون کار خیلی جدی است و زمان می‌برد این کار را ادامه دهیم و نواقص کار را برطرف کنیم و گسترش دهیم و کار را از لحاظ فنی ارتقا بدهیم و در حوزه‌های دیگر وارد شویم و حتی به اندازه‌ای تولید کنیم که در سال آینده وارد بازار شویم.
 
حسینی ادامه داد: نکته دیگر، مبحث دیگر لوازم التحریر است مثل جامدادی، کیف و ... که به دنبال کار در این باره هم هستیم و طیف وسیعی را بر می‌گیرد و 40 ـ 50 قلم کالا در این زمینه وجود دارد.

* «ایام» را به یک برند تولید محصولات فرهنگی تبدیل می‌کنیم

رئیس سایت «ایام» دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی همچنین درباره اقدامات آتی در بحث توزیع نیز گفت: در شبکه توزیع هم کارهای بسیاری می‌شود کرد که یکی از آنها تقویت همین توزیع پارتیزانی است.
 
وی افزود: استفاده از اصناف لوازم التحریر و همچنین فروشگاههای زنجیره‌ای از دیگر امکانات است که مثلا شهروند به زودی فروش خواهد داشت و همچنین به دنبال فروش اینترنتی بودیم که امسال نتیجه خوبی نداشت که باید این کار را گسترش دهیم و باید سیستم توزیع را باید پایدار کنیم و تلاش می‌کنیم «ایام» را به یک برند در عرصه فرهنگ عمومی تبدیل کنیم و حتی بتوانیم در عرصه لباس وارد شویم.
 
حسینی با اشاره به شکل‌گیری برندهایی در جهان، اظهار داشت: الان در بازار «انگری برد» بورس است که در این باره 1000 تا 1500 کالا درباره این سوژه در دنیا تولید شده است لذا باید قابلیت «ایام» را افزایش دهیم و اینها می‌تواند پشتوانه‌ای محصولات انیمیشن و ... شود.

* برای تولید دفتر سراغ سوژه‌های «شکرستان» رفتیم که تولید کنندگانش قبول نکردند

وی افزود: مثلا پارسال سراغ شکرستان رفتیم که دفتر سوژه‌های آنها را بزنیم که قبول نکردند و گفتند خودمان می‌خواهیم بزنیم که تنها عروسکش درآمده و کار دیگری نشد و به لوازم‌التحریر وارد نشدند در حالکیه این کار متعلق به حوزه هنری و صداوسیماست.

* صنایع فرهنگی برای نهادهای فرهنگی اولویت ندارد

سعید حسینی در ادامه این گفت‌وگو به اصلی‌ترین مشکل برای تولید و توزیع پرداخت و گفت: کاری در عرصه صنایع فرهنگ و اقتصاد فرهنگ نشده است چراکه این عرصه برای نهادهای فرهنگی ما اولویت ندارد؛ مثلا برای رسانه‌های دیجیتال معاونت تشکیل شده اما اینکه برای حمایت از کالاهای فرهنگ عمومی باید به کجا مراجعه کنید و کجا حمایت می‌کند معلوم نیست و وجود ندارد.

* نظارت شورای فرهنگی و ارشاد بر تولیدات فرهنگ عمومی «پسا نظارت» است

نظارت بر کارها خیلی ضعیف است ارشاد مرکزی دارد که بخش مجوز چاپ می‌گویند مثلا سررسید و ... به جز کتاب و فعالیتش به این گونه است که مثلا ما سررسید چاپ کردیم بعد از دو سه ماه به چاپخانه‌ای که کار کرده بودیم رفته بودند و کار ما را دیده بودند و زنگ زدند که آیا مجوز گرفته‌اید یا نه؟
 
وی افزود: تنها در این زمینه شورای فرهنگ عمومی را داریم که دارای شورای نظارت بر اسباب‌بازی است که آن هم نظارتش به قول معروف «پسا نظارت» و ضعیف است چرا که اکثر اسباب‌بازی‌های ما قاچاق است.
 
حسینی ادامه داد: همچنین ارشاد، مرکزی دارد که به آن بخش مجوز چاپ می‌گویند که بر چاپ اقلامی مثل سررسید و ... به جز کتاب نظارت می‌کند و فعالیتش به این گونه است که مثلا ما سررسید چاپ کردیم بعد از دو سه ماه به چاپخانه‌ای که کار کرده بودیم رفته بودند و کار ما را دیده بودند و زنگ زدند که آیا مجوز گرفته‌اید یا نه؟ و بعد هم هیچ اتفاقی نیافتاد.

* صنایع فرهنگی به دلیل پاسخ به نیازهای اقتصادی و فرهنگی یک صنعت استراتژیک است

رئیس سایت «ایام» دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی همچنین درباره ضرورت‌های صنایع فرهنگی اظهار داشت: بخشی از این عرصه تنها در حوزه فرهنگ است و وقتی می‌خواهیم وارد شوی در مقابل شما سنعت چاپ و ... وجود دارد و شما عملاً با صنعت درگیر می‌شوی که مشکل اصلی در این حوزه پشتیبانی مالی است و خط اعتباری می‌خواهد که جایی برایش تعریف نشده است.
 
حسینی با بیان اینکه صنایع فرهنگی استراتژیک‌ترین صنعت کشور است، گفت: این صنعت هم نیاز کشور را پاسخ می‌دهد و هم به لحاظ فرهنگی برای ما موضوعیت دارد دارای فواید بسیاری است و از همه لحاظ جواب می‌دهد اما در این بین هیچ حامی‌ای وجود ندارد.
 
وی در ادامه مشکل دیگر را نبود سابقه در این کار دانست و گفت: مثلا گرافیست ما هنوز با این نوع کار ملی و انقلابی آشنا نیست لذا باید یک چرخه کامل از تولید تا توزیع ایجاد کنیم و حتی می‌توانیم فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاهای فرهنگ عمومی داشته باشیم و باید در حلقه‌های متنوع تولید، حمایت، توزیع و پژوهشی درباره صنایع فرهنگی و ... کار کرد.
 
حسینی افزود: صنایع فرهنگی هم‌اکنون در ژاپن یکی از مهمترین صنایع این کشور است که مثلا انیمیشن «مانگا» صنعت خاص ژاپنی‌هاست.

* دولت تنها باید حمایت تشویقی کند/ ورود دولت به تولید چون «دارا و سارا» به شکست می‌انجامد

رئیس سایت «ایام» دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی درباره امید به دستگاه‌های دولتی در این عرصه گفت: ما نباید به دستگاه‌های دولتی امید داشته باشیم و نباید منتظر باشیم و باید در کنار فعالیت‌های مردمی این مطالبه را داشته باشیم که حمایت صورت بگیرد.
 
وی افزود: حمایت دولت موثر است اما در این قضیه مردم مخاطب هستند و استقبال می‌کنند و یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی، مردمی بودن است که در این قضیه مشهود است البته اگر دولت وارد تولید شود مانند نمونه دارا و سارا شکست می‌خورد چرا که وارد چرخه بروکراتیک می‌شود.
 
حسینی ادامه داد: حمایت دولت می‌تواند حمایت تشویقی باشد و اگر امسال حمایت می‌شدیم تیراژ ما میلیونی می‌شد که این به راحتی قابل ایجاد است و تنها نهادهای دولتی که سهمیه خرید کالای فرهنگی دارند و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای دولتی می‌توانند وارد عرصه شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *