پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد آمریکا

جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 244537
به دنبال ادامه بحران اقتصادی و مشکل اشتغال در آمریکا و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، فدرال رزرو اعلام کرد هر ماه ۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا تزریق خواهد کرد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از رویترز نوشت: فدرال رزرو آمریکا دور جدیدی از سیاست های محرک اقتصادی خود را به اجرا گذاشت و اعلام کرد که هر ماه 40 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا تزریق خواهد کرد تا وضعیت نگران کننده بازار در کار این کشور را بهبود بخشد.

دولت آمریکا برای مقابله با بحران مالی سال 2008 نیز دو بسته محرک اقتصادی به ارزش جمعی بیش از 1500 میلیارد دلار ارائه کرد که به رغم آن بحران در اقتصاد این کشور همچنان ادامه یافته است.

تصمیم بانک مرکزی آمریکا اقدامی بی سابقه است که نشان از تلاش فراوان دولت آمریکا برای پایین آوردن نرخ بیکاری دارد. پس از اعلام این تصمیم، ارزش سهام در بازارهای بورس آمریکا افزایش یافت و طلا نیز به بالاترین میزان در طی 6 ماه گذشته رسید.

برخلاف دو مورد قبلی خرید اوراق قرضه توسط دولت آمریکا، فدرال رزرو این بار اعلام کرده که تنها وام های مسکن دارای پشتوانه را خریداری خواهد کرد تا بتواند از این طریق بخش ساخت و ساز را از رکود خارج سازد.

یکی از اعضای برجسته جمهوری خواهان مدعی شد که فدرال رزرو این اقدام را برای کمک به باراک اوباما برای پیروزی در انتخابات پیش رو انجام می دهد.

برنانکه رئیس فدرال رزرو آمریکا به خبرنگاران گفت: «وضعیت بیکاری... همچنان یک مشکل اساسی است. اقتصاد آمریکا در مسیر ترمیم متعادلی قرار گرفته، اما وضعیت اقتصادی به اندازه کافی سریع بهبود نمی یابد تا بتواند به طور قابل ملاحظه ای نرخ بیکاری را کاهش دهد.»

با خرید بدهی های مربوط به وام های مسکن، فدرال رزرو امیدوار است تا بتواند میزان این وام ها را کاهش دهد و ضمن کمک به بازار مسکن ، سرمایه گذاران را تشویق کند تا دارایی های خود را به بخش های دیگر نظیر خرید اوراق قرضه شرکت ها منتقل کنند.

به اعتقاد مقامات فدرال رزرو،  هزینه های پایین استقراض موجب تشویق مردم به استقراض بیشتر شده و افزایش رشد اقتصادی را سرعت خواهد بخشید. نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال 2012 کند تر شد و نرخ سالیانه آن به 1.7 درصد رسید. کارشناسان انتظار ندارند که سرعت رشد اقتصادی آمریکا خیلی بیش از این بالا برود.

در ماه آگوست، میزان فرصت های شغلی ایجاد شده در آمریکا 96 هزار فرصت شغلی بود که کمتر از میزان فرصت های شغلی مورد نیاز برای میزان رشد جمعیت آمریکا محسوب می شود.

اقتصاد دانان می گویند، بخش های مختلف اقتصادی آمریکا به دلیل نگرانی از بحران بدهی اروپا و وضعیت مالی نامطلوب این کشور میزان استخدام نیروی کار خود را محدود کرده اند.

فدرال رزرو همچنین اعلام کرده که نرخ بهره را که اکنون به حدود صفر رسیده، حداقل تا اواسط سال 2015 به صورت ناگهانی افزایش نخواهد داد. این در حالی است که پیشتر اواخر سال 2014 برای افزایش نرخ بهره در آمریکا اعلام شده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *