سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

آمار رشد اقتصادی،نقدینگی از زبان بهمنی

يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 243705
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصادی کشور در 6 ماهه نخست امسال 4.2 درصد بوده گفت: حجم مطالبات معوق بانکها از مرز 60 هزار میلیارد تومان و نقدینگی از 387 هزار میلیارد تومان عبور کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمود بهمنی در بیست و سومین همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه قانون بانکداری از چهار سال گذشته در حال بررسی کارشناسی است، اظهار داشت: طرح اصلاح قانون بانکداری را پایان سال گذشته به دولت ارائه کرده‌ایم.
 
وی افزود: تغییرات و اصلاح قوانین و دستورالعمل‌ها و از طرف دیگر آموزش کارکنان جزو برنامه اصلاح مدیریت بانک‌ها است.
 
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری برای نامگذاری سال جاری مبنی بر تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، گفت: با توجه به اینکه ما مدتی قبل از این موضوع مطلع بودیم سیاست‌های خود را در این راستا تدوین کردیم و برای بخش صنعت 37 درصد، مسکن 25 درصد، کشاورزی 20 درصد، صادرات 8 درصد، خدمات و بازرگانی 10 درصد سهمیه‌بندی تسهیلات درنظر گرفته شد.
 
وی با اشاره به تسهیلات پرداختی سیستم بانکی تصریح کرد: از مجموع 708 هزار و 827 میلیارد ریال تسهیلات، 29.9 درصد به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته و در سه ماهه اول سال جاری از 392 هزار میلیارد ریال 122 هزار میلیارد ریال یعنی 31.1 درصد به این بخش اختصاص یافته است.
 
وی افزود: در پایان تیرماه سال جاری 34.67 هزار میلیارد ریال منابع بانک‌ها بوده که 39.16 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صورت ارزی و ریالی پرداخت شده است و این نشان می‌دهد که سیستم بانکی بیش از توان خود تسهیلات پرداخت کرده و این دیدگاه که بانک‌ها به تولید منابع نمی‌دهند را رد می‌کنم.
 
وی با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی گفت: تا پایان تیرماه رشد نقدینگی به 10 درصد رسیده درحالی که در همین مدت در سال گذشته این میزان 3 درصد و اگر این روند ادامه یابد نقدینگی رشد بالایی خواهد داشت و تورم به رقم بالایی خواهد رسید.
 
بهمنی ادامه داد: از بانک‌ها می‌خواهیم که منابع خود را مدیریت کنند و فروش اموال مازاد خود را برای تجهیز منابع به کار گیرند.
 
وی خاطرنشان کرد: در پایان دی‌ماه سال گذشته متوجه شدیم که با نقدینگی شدیدی روبه‌رو هستیم، به همین دلیل نرخ سود را به 20 درصد افزایش دادیم، این در حالی بود که مسئولان بانک‌ها از ما تقاضای دریافت 2 تا 5 هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت سپرده‌گذاران خود می‌کردند.
 
رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از وظایف بانک مرکزی حفظ ارزش پول مردم است، براساس بررسی‌ها بعد از افزایش نرخ سود سپرده و اوراق مشارکت میزان فروش اوراق 113 هزار میلیارد ریال صورت گرفت و با فروش 2.5 میلیون سکه 56 هزار میلیارد ریال نقدینگی جمع‌آوری شد.
 
وی با اشاره به کاهش رشد نقدینگی در دو ماه پایانی سال گذشته افزود: با این اقدامات 25 هزار میلیارد تومان نقدینگی از جامعه جمع‌آوری شد، در حالی که رشد نقدینگی به بیش از 25 درصد رسیده بود، به 19.4 درصد کاهش یافت.
 
وی تأکید کرد: اگر نقدینگی را کنترل نمی‌کردیم، رشد آن به بالای 30 درصد می‌رسید و نرخ تورم رشد بیشتری می‌یافت.
 
بهمنی در خصوص منابع و مصارف بانک‌ها اظهار داشت: نسبت منابع به مصارف از 110.6 به 105 درصد رسیده و از مسئولان بانکی و مدیران عامل می‌خواهیم که در وصول مطالبات معوق تلاش کنند.
 
وی ادامه داد: حجم مطالبات معوق از 60 هزار میلیارد تومان عبور کرده که اگر این منابع وصول شود، علاوه بر مدیریت نقدینگی، امکان حمایت بیشتر از تولید ایجاد خواهد شد.
 
وی افزود: با توجه به اینکه ظرفیت خالی در بنگاه‌ها وجود دارد، به ازای هر 10 میلیارد تومان می‌توان یک شغل ایجاد کرد و اگر برای طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری صورت گیرد، به ازای هر 100 میلیون تومان یک شغل ایجاد خواهد شد؛ بنابراین اولویت اصلی ما پرداخت تسهیلات برای بنگاه‌های موجود است.
 
بهمنی با بیان اینکه در چند سال اخیر ذخایر ارزی کشور افزایش یافته‌اند، گفت:‌ در این مدت 211.59 درصد ذخایر کشور در قالب طلا و ارز افزایش یافته است.
 
وی بیان کرد: میزان منابع قرض‌الحسنه به تسهیلات پرداختی از 39 درصد به 101 درصد رسیده و در برابر 196 هزار میلیارد ریال سپرده قرض‌الحسنه 199.2 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است که البته باید تعادل در این بخش برقرار شود.
 
وی با بیان اینکه در ماه گذشته حساب جاری بانک‌ها 32 هزار میلیارد ریال کاهش یافته در خصوص رشد اقتصادی گفت: رشد اقتصادی سال 89 حدود 5.8 درصد و بدون احتساب نفت 6.1 درصد بوده و در شش ماه ابتدایی سال 90 رشد اقتصادی به 4.2 درصد رسیده که با توجه به رشد 3.5 تا 3.9 درصدی رشد اقتصادی جهان از میانگین جهانی بالاتر است.
 
وی با اشاره به تورم 23.5 درصدی مرداد سال جاری گفت: باید برنامه‌های جامعی برای کنترل تورم درنظر گرفته شود که البته به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش برخی اقلام اجتناب‌ناپذیر بوده است.
 
رئیس کل بانک مرکزی در مورد آخرین رقم حجم نقدینگی، گفت: حجم نقدینگی هم‌اکنون به 387.500 هزار میلیارد تومان رسیده است.
 
وی ادامه داد: میزان ماندگاری سپرده‌ها در شبکه بانکی قبل از افزایش نرخ سود 19.1 ماه بوده که به 30.1 ماه رسید، اما هم‌اکنون این میزان یک ماه کاهش یافته که دلایل کاهش آن قابل تحلیل و بررسی است.
 
وی تصریح کرد: میزان مطالبات معوق به کل منابع سیستم بانکی از 18.2 درصد به 13.8 درصد کاهش یافت، اما بعد از آن این نسبت افزایش یافت و به 15.1 درصد رسید و هم‌اکنون این نسبت 17.3 درصد رسیده است که یکی از عوامل آن طبیعتاً شرایط اقتصادی است.
 
وی گفت: ضریب جینی از 40.23 به 37.59 رسیده است.
 
وی تصریح کرد: ما از اینکه بانک‌هاو مؤسسات ورشکسته شوند هیچ ابائی نداریم، یعنی اگر آنها بانک‌ها نمی‌توانند در چنین شرایط فعالیت کنند بهتر است حضور نداشته باشند؛ در کشورهای اروپایی بانک‌های آنها به دلیل بحران مالی از 15 هزار بانک به 6 هزار بانک کاهش یافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *