کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیدار جنجالی نتانیاهو و سفیر آمریکا

18 شهريور 1391 ساعت 7:04

«ال مانیتور» با اشاره به دیدار جنجالی و غیرمعمول نخست وزیر اسرائیل و «دن شاپیرو» و درگیری لفظی بین این دو، نوشت: بین تل آویو و کاخ سفید درباره ایران، اختلافات بسیاری وجود دارد.


به گزارش جهان به نقل از فارس، پایگاه خبری تحلیلی «ال مانیتور» در گزارشی به قلم «سیمون شیفر» با عنوان «منازعه بین آمریکا و اسرائیل بر سر حمله به ایران»، راجع به نارضایتی آشکار تل‌آویو از واشنگتن به خاطر موافقت نکردن با حمله اسرائیل به ایران می‌نویسد؛ سفیر آمریکا نیز با متهم کردن نخست وزیر اسرائیل به تحریف سخنان اوباما در این خصوص، به این انتقادات تند پاسخ می‌دهد.
 
*نتانیاهو، دولت اوباما را به سستی در قبال برنامه هسته‌ای ایران متهم می‌کند
 
بحث و گفتگوی اخیر بین «نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل و «دن شاپیرو» سفیر ایالات متحده در اسرائیل، از معنای رایج آن در ادبیات دیپلماتیک بسیار دور بود و کمترین شباهتی به یک گفتگوی دیپلماتیک نداشت.
 
چند روز قبل، «مارک راجرز» سناتور جمهوری‌خواه از میشیگان و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان به اسرائیل سفر می‌کند. او بنا به عرف دیپلماتیک با همراهی «دن شاپیرو» سفیر آمریکا در اسرائیل، به ملاقات «نتانیاهو» می‌رود. به گفته منبع آگاه حاضر در جلسه، «نتانیاهو» طی این ملاقات آشکارا عصبی و کلافه می‌شود و به شدت دولت اوباما را به باد انتقاد می‌گیرد و رئیس جمهور آمریکا را به سهل انگاری و کم‌کاری در مسئله ایران متهم می‌کند: «اوباما و همکارانش به جای تشدید فشارها بر ایران، ما را تحت فشار قرار می‌دهند که به تاسیسات هسته‌ای حمله نکنیم.» او در ادامه گفته‌هایش عقیده دولت اوباما راجع به وجود امکان مذاکره را به مسخره می‌گیرد و با قاطعیت می‌گوید: «زمان دارد از دست می¬رود.»
 
*«شاپیرو» و «نتانیاهو» به شدت با یکدیگر مخالف هستند
 
طی این جلسه، برخوردهایی لفظی پیش آمد که در محافل دیپلماتیک بسیار غیرمعمول است. «شاپیرو» که از سوی اوباما منصوب شده و سال‌هاست که یکی از نزدیک‌ترین مشاوران اوست، با گفتاری قاطع و شدید نسبت به این اظهارات واکنش نشان می‌دهد و به نخست وزیر اسرائیل امر می‌کند که ادب به خرج دهد و پا را از حد خودش فراتر نگذارد. در واقع، سفیر آمریکا در تل آویو با این برخورد نشان می‌دهد که وظیفه خود را تمام و کمال انجام می‌دهد و در عمل «نتانیاهو» را به تحریف سخنان و مواضع اوباما نسبت به ایران متهم می‌کند. نخست وزیر اسرائیل سخن اوباما را نقل می‌کند که تعهد کرده بود جلوی هسته‌ای شدن ایران را خواهد گرفت و برای این کار همواره همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی را روی میز دارد. وقتی گفتگو به اینجا می‌رسد، سفیر به نتانیاهو می‌گوید ساکت شود و مزخرف نگوید.
 
به گفته مقامات آگاه، آنها به شدت با هم جر و بحث و مشاجره می‌کردند. نتانیاهو دولت اوباما را به عناوین مختلف زیر سوال می‌برد و «شاپیرو» به این اتهامات جواب می‌داد و به نوبه خود «تل آویو» را متهم می‌کرد و «راجرز» هم که زبانش بند آمده بود، مات و متحیر شاهد این کشمکش بود. بالاخره این ملاقات در فضایی متشنج  و پر تنش خاتمه یافت.
 
*ارتش آمریکا به مشارکت با اسرائیل در حمله احتمالی به ایران تمایلی ندارد
 
از سوی دیگر، «ژنرال مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز پنج شنبه بعد از خاتمه نشست خود با سران ناتو به خبرنگاران در لندن گفت: «اگر اسرائیل تصمیم بگیرد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، من نمی‌خواهم در این تصمیم شریک باشم.» در هفته‌های اخیر بنا به ارزیابی بعضی تحلیل‌گران اسرائیلی گفته شد که ایالات متحده چاره‌ای ندارد و باید در صورت حمله اسرائیل با آن همراه شود. وقتی این گمان برای اولین بار منتشر شد، ژنرال «دمپسی» علنا و به روشنی اعلام کرد که ارتش آمریکا تمایلی به این کار ندارد.
 
به علاوه او در سخنانش خاطر نشان کرده که اگر اسرائیل در وقت نامناسب حمله کند، احتمال دارد ائتلاف بین‌المللی برای تحریم ایران، از هم بپاشد و در پایان گفته: «تحریم‌های اِعمال شده کارآمد هستند و برای موفقیت نیاز به فرصت معقولی دارند.»
 
قرار است دور بعدی گفتگوهای «نتانیاهو» و دولت اوباما، پس از عید «یوم کیپور» در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شود اما احتمال دارد این دیدار، از قبلی هم بی‌خاصیت‌تر باشد. «نتانیاهو» در نیویورک با اوباما ملاقات خواهد کرد؛ رئیس جمهوری که آخرین روزهای کمپین انتخاباتی‌ خود را سپری می‌کند و باید رضایت رهبر اسرائیل را به دست بیاورد.
 
امکان دارد اوباما باز هم سخنان خود راجع به توقف برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کند و نتانیاهو هم به نوبه خود به خبرنگاران بگوید که توانسته از آمریکا قول بگیرد که چنین حمله مستقل و یک جانبه‌ای را به تعویق بیاندازد.
 
*تل آویو بیش از قبل خواهان پیروزی «رامنی» در انتخابات است
 
اما این همه ماجرا نیست. به عقیده یکی از مقامات، اگر اوباما در انتخابات ششم نوامبر همچنان در اتاق بیضی بماند، «نتانیاهو باید دنبال جای امنی بگردد تا از انتقام‌جویی رئیس جمهور آمریکا در دوران دوم ریاست جمهوری خود، در امان بماند.»
 
در عین حال، در حاشیه و پشت پرده این کشمکش بین اوباما و نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قصد دارد مدت ماموریت «مایکل اورن» سفیر اسرائیل در ایالات متحده را یک سال دیگر تمدید کند. او می‌خواهد «ران درمر»، نزدیک‌ترین مشاور سیاسی خود را، به عنوان سفیر به آمریکا اعزام کند. این انتصاب در صورتی انجام خواهد گرفت که سناریوی خوش‌بینانه نتانیاهو به اجرا درآید و «میت رامنی» رقیب جمهوری خواه اوباما به ریاست جمهوری برسد. در حال حاضر و با درگیری پیش آمده بین نتانیاهو و «شاپیرو»، نخست وزیر اسرائیل بیش از قبل خواهان موفقیت «رامنی» در انتخابات و تحقق آرزوی خود است.


کد مطلب: 243449

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/243449/دیدار-جنجالی-نتانیاهو-سفیر-آمریکا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com