پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

قندخون روي سلامت مغز تاثير مي‌گذارد

جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 243392
پزشكان مي‌گويند در حالي كه اكنون مطمئن هستيم كه افزايش قند خون تاثير مخرب روي مغز دارد؛ اما در يك مطالعه جديد معلوم شده است كه حتي ميزان قند خون طبيعي اگر در بالاترين سطح نرمال باشد نيز مي‌تواند تاثير نامطلوب روي سلامت مغز داشته باشد و به آن آسيب برساند.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، در اين مطالعه وضعيت سلامت مغزي در افرادي مطالعه شد كه ميزان قند خون آنها در حداكثر حد نرمال بود، اما به اندازه‌اي نبود كه بتوان گفت به ديابت يا پيش ديابت مبتلا هستند.

متخصصان استراليايي در اين بررسي متوجه شدند حتي اين افراد نيز بيشتر از اشخاصي كه قند خونشان پايين‌تر است در معرض خطر تحليل رفتن و كوچك شدن بافت مغزي در برخي نواحي خاص هستند.

به گزارش ماي هلت نيوز ديلي، دكتر نيكلاس چربوين از كارشناسان دانشگاهي ملي استراليا در كانبرا در اين باره خاطرنشان كرد كه بسياري از مطالعات قبلي نشان داده‌اند كه بين ديابت نوع دوم و كوچك شدن مغز و زوال عقل ارتباط آشكاري وجود دارد؛ اما پيش از اين نمي‌دانستيم حتي افرادي هم كه قند خون طبيعي دارند اگر بالاترين حد قند خون نرمال را داشته باشند باز هم، اثرات سوء مشابهي را تجربه مي‌كنند.

چربوين تصريح كرد: اين يافته‌ها تاييد مي‌كند كه حتي براي افرادي هم كه ديابت ندارند، سطح قند خون روي سلامت مغزي تاثيرگذار است.

وي مي‌گويد: هرچند اين يافته نياز به بررسي‌هاي بيشتر دارد؛ اما در عين حال ما را به ارزيابي مجدد مفهوم قند خون طبيعي و نيز بازبيني تعريف بيماري ديابت ترغيب مي‌كند.

اين مطالعه در مجله آكادمي نورولوژي آمريكا منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *