جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دخالت قطر و عربستان در بحران لبنان

دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۵۷
کد مطلب: 242747
وزیر اطلاع رسانی سوریه؛ ترکیه، قطر و عربستان را مسئول ریخته شدن خون مردم این کشور دانست و گفت، اگر قطر و عربستان به دنبال انتقال بحران به لبنان نیستند، حمایت از عناصر مسلح در سوریه را متوقف کنند.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم "عمران الزعبی" امروز در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به ارتباط برخی از مخالفان با عناصر مسلح و تروریست ها تأکید کرد: اگر عربستان و قطر به دنبال انتقال بحران به لبنان نیستند، باید حمایت از عناصر مسلح در سوریه را متوقف کنند.

وی افزود: عربستان و قطر درحالی خواستار جلوگیری انتقال حوادث سوریه به لبنان هستند که عناصر مسلح از لبنان به سوریه وارد می شوند.

الزعبی اظهار داشت: عناصر مسلح در حال ربودن مردم، آتش زدن اداره های دولتی و غارت بیمارستانها هستند؛ آنها قصد ارعاب مردم را دارند.

چگونه یک انقلاب شهروندان را به قتل می رساند

الزعبی اهداف مخالفان حامی تروریستها و عناصر مسلح را زیر سئوال برد و گفت: چگونه یک انقلاب می تواند شهروندان را به قتل برساند.

الزعبی با بیان اینکه همه چیز در سوریه تحت کنترل است، خاطرنشان کرد: حمایت از تأسیسات و نهادهای دولتی و خدماتی در سوریه از وظایف نیروهای مسلح است.

همکاری کامل سوریه با فرستاده سازمان ملل متحد

الزعبی در این کنفرانس که به صورت زنده از شبکه العالم پخش شد، با تأکید بر همکاری کامل سوریه با الاخضر الابراهیمی فرستاده سازمان  ملل متحد اظهار داشت: موفقیت الابراهیمی منوط به آن است که قطر، عربستان سعودی و ترکیه به اجرای طرح کوفی عنان ملزم شوند.

وی افزود: گفت و گو نیازمند تحقق یک شرط بنیادی یعنی ایجاد امنیت است؛ و نمی توان هیچ طرحی را که وجود تروریسم و سلاح در سوریه را قانونی بداند، پذیرفت.

الزعبی تأکید کرد: آنچه را که نمی توان از راه های سیاسی از سوریه گرفت، از طریق توطئه محقق نخواهد شد.

الزعبی افزود: ارتش سوریه جدای از همه تلاشهای سیاسی، به وظایف خود طبق قانون عمل می کند؛ زیرا خروج نیروهای مسلح از شهرها به معنای تحویل این شهرها به تروریستها است.

وی از همه شهروندان سوری که مجبور به خروج از این کشور شده اند، دعوت کرد به میهن خود بازگردند.

الزعبی در ادامه، برخی از اعضای گروه 14 مارس لبنان را به حمایت مالی و تسلیحاتی از عناصر مسلح در سوریه متهم کرد.

ایجاد منطقه حائل نقض حاکمیت سوریه است

الزعبی گفت: سوریه به هر اقدای ضد حاکمیت ملی خود پاسخ می دهد، و دستی را که برای ضربه زدن به حاکمیت این کشور دراز می شود قطع می کند.

الزعبی ادامه داد: ایجاد منطقه حائل در سوریه تجاوز به حاکمیت سوریه به شمار می آید.

وی ادعاهای رجب طیب اردوغان نخست وزیر سوریه مبنی بر اینکه بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده، احمقانه توصیف کرد و گفت: گروه های مسلح هیچ طرح سیاسی ندارند، و دلیل وارد نشدن این گروه ها به گفت و گوهای سیاسی همین مسأله است.

الزعبی تأکید کرد: هیچ نهادی تحت عنوان ارتش آزاد وجود ندارد.

وی خاطر نشان كرد: برخي از شبكه هاي ماهواره اي در ريخته شدن خون شهروندان سوريه سهيم هستند.

 وزير امور اطلاع رساني سوريه گفت: مخالفان وفادار به ميهن همان گروه هايي هستند كه در راستاي منافع كشور و نه بر سر حاكميت بر كشور با ما اختلاف دارند.

ارتباط صهیونیستها  با تروریستها درسوریه

زعبي اظهار داشت: در برخي از اقدامات تروريستي صورت گرفته دخالت صهيونيست ها كاملا مشهود است.

وي افزود: هر كس همكاري با رژيم صهيونيستي را بپذيرد و سلاح اسرائيلي به دست بگيرد جزو مخالفان وفادار به ميهن نيست.

زعبي تأكيد كرد: كساني را كه به خاطر كشته شدن شهروندان سوريه اقدام به شادي و پايكوبي مي كنند نمي توان مخالفان وفادار به ميهن دانست.

وي در بخشي از سخنان خود با انتقاد از موضع رييس جمهور مصر درباره سوریه گفت: بايد پرسيد مصر در زمينه قطع صادرات گاز به سرزمين هاي اشغالي و پايان دادن به محاصره فلسطيني ها چه اقدامي انجام داده است؟

وزير اطلاع رساني سوريه تاكيد كرد: ما به مصر به عنوان يك كشور تأثيرگذار در جهان عرب مي نگريم. اما به نظر مي رسد حاكم كنوني مصر تفاوت چنداني با حسني مبارك ندارد.

وي خاطر نشان كرد: مصري ها بايد از خودشان بپرسند كه در زمينه پيمان كمپ ديويد و دخالت هاي امريكا در آن كشور چه اقدامي انجام داده است؟

زعبي با اشاره به اين كه سوريه از هر گونه راه حلي براي بحران اين كشور استقبال مي كند، افزود: ما در صدد هسيتم تا تلاش هاي اخضر ابراهيمي به شكست نينجامد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *