جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

شگردهای تازه برای معافیت پزشکی

دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب: 242711
یکی 14 دندانش را می‌کشد، آن یکی دارویی مصرف می‌کند تا ضربان قلبش برای مدتی نامنظم شود، آن یکی به روش‌هایی دست می‌زند که شماره چشمش بالاتر رود و بعضی‌ها فریب باندهایی را می‌خورند که قرار است مو لای درز کلکشان نرود و معافیتشان را جور کنند.
به گزارش جهان به نقل از جام جم، راه دورهم نرویم، همین حالا یک جستجوی ساده در اینترنت شما را به سایت‌هایی می‌رساند که در ازای هشت تا 10 هزار تومان می‌خواهند مجموعه‌ای از راه‌ها و شگردهای گرفتن معافیت را در قالب یک سی دی به شما معرفی کنند؛ هشت تا 10 هزار تومانی که بابت هیچ پرداخت می‌کنید.

مثلا یکی از حاشیه‌سازترین این سی‌دی‌ها به بحث سرباز معدن می‌پردازد و راه‌ها و روش‌های سرباز معدن شدن را ارائه می‌کند.
 
جالب است بدانید سربازمعدن مانند سربازمعلم است و موضوع غیرقانونی نیست و حتی در سال‌های اخیر مجوزهایی برای انجام خدمت سربازی در جنگلبانی، آتش نشانی، وزارت بهداشت و درمان و صنعت صادر شده است.
 
اما در جدیدترین اخبار مربوط به این روش‌ها، رییس پلیس آگاهی استان اصفهان از دستگیری یک پزشک و دلال که با انجام عمل جراحی در ستون فقرات افراد مشمول خدمت سربازی، باعث دریافت معافیت پزشکی برای آنان می‌شد، خبرداده است.

ماجرا از این قرار است که فردی به نام احسان به پلیس آگاهی مراجعه می‌کند و مدعی می‌شود که پزشکی به‌طور عمد ضایعه‌ای در ستون فقرات او ایجاد کرده است.

کارآگاهان در بازجویی از شاکی متوجه می‌شوند وی که وضع مالی خوبی داشته، از انجام خدمت سربازی هراسان شده است و حاضر به پرداخت هر مبلغی بوده تا به سربازی نرود.

یکی از دوستان او پزشک جراح مغز و اعصابی را به وی معرفی می‌کند که در قبال انجام یک عمل جراحی سطحی روی ستون فقرات، 14 میلیون تومان می‌گیرد و او می‌تواند با مراجعه به کمیسیون پزشکی معافیت بگیرد.

احسان که از کارش راضی بوده در هر مجلسی سخن از چگونگی گرفتن کارت پایان خدمتش می‌کرده و پس از یک سال دچار درد شدیدی در ناحیه ستون فقراتش می‌شود و در نهایت با حاد شدن موضوع از پزشک مورد‌نظر شکایت می‌کند.

به این ترتیب کارآگاهان پزشک جراح را همراه دوست احسان که در واقع دلال پزشک مورد نظر محسوب می‌شده، دستگیر می‌کنند.

داستان باندها و افرادی که در خصوص شگردهای کذایی معافیت سربازی کار می‌کنند، جدی‌تر از این موضوعات است، چرا که به گفته جانشین اداره منابع انسانی نیروهای مسلح، سالانه حدود 40 باند در این ارتباط دستگیر می‌شوند.

سردار موسی کمالی در این باره به جام‌جم می‌گوید: سوءاستفاده از معافیت‌های سربازی از مهم‌ترین این شگردها محسوب می‌شود و سالانه حدود 2500 نفر از مشمولانی که از این شگردها برای معافیت استفاده کرده اند،به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می‌شوند.
 
به گفته او، سالانه حدود 200 تا250هزار نفر از مشمولان برای انجام معاینات پزشکی دقیق‌تر به مراکز درمانی نیروهای مسلخ معرفی می‌شوند که در میان آنها کسانی هستند که با استفاده از روش‌های کاذب در پی گرفتن معافیت باشند.

وی به مواردی مانند استفاده از داروهای خاص، بهانه ضعف دندان و حتی معرفی یک بیمار به جای فرد مشمول اشاره و به خانواده‌ها توصیه می‌کند: این روش‌ها معمولا به جایی نرسیده و از سوی مراکز پزشکی نیروهای مسلح تشخیص داده می‌شود، ضمن این‌که برخی باندهای فعال با طلب پولهای کلان فقط به کلاهبرداری مشغول هستند.
 
جانشین اداره منابع انسانی نیروهای مسلح با اشاره به معافیت پزشکی برای کسانی که ضعف دندان دارند، اظهار می‌کند: مثلا در این خصوص باید ثابت شود که از دست دادن دندان ها به​خاطر بیماری بوده و اگر کسی بدون دلیل 14 دندان خود را بکشد، نمی‌تواند از این معافیت استفاده کند.
 
کمالی از قوانین جدید سربازی و ساز وکارهای تعریف شده برای جلوگیری از این گونه سوءاستفاده‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: این ساز و کارها بزودی اجرایی می‌شود، ضمن این‌که هر زمان که با دستگیری باند یا افرادی مشخص شود مشمولی با روش‌های کاذب اقدام به دریافت معافیت کرده است، معافیت او ملغی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *