شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

آداب و رسومی که در حال رنگ باختن است

دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 242595
این رعایت آداب و رسوم هاست که موجب ارتباط های اجتماعی و خانوادگی گرم شده و افراد را از حال یکدیگر باخبر خواهد کرد. صله رحم این سنتی که پنجاه سال قبل بیشتر مرسوم بود.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، سنتهای خوب مذهبی با گذشت زمان و نفوذ تکنولوژی های رنگارنگ و متفاوت  کم کم رنگ و لعاب خود را از دست داده و همچنان می دهد.

بر اساس نظریه های کارشناسان امر در حیطه فرهنگ و جامعه، اجتماعی شدن  در فرهنگ ما همواره با الگو سازی و الگو پردازی از اجتماع کوچک و گرم و پر محبت  خانواده صورت می گیرد اما این خانواده امروزه در حال از دست دادن کارکردهای گذشته خود است نمی توان به این امر توجه نکرد که در مقابل امواجی که کانون خانواده را مورد تهاجم قرار می دهد و می تواند به حفظ بنیان آن آسیب وارد نماید استمداد جشن از باورها و الگوهای دین مدارانه نمی تواند موثر و حائز اهمیت باشد.
صله رحم رسمی است که پیامبر گرامی مان بر انجام آن تاکید داشتند.

کاظم بازافکن روانشناس و پژوهشگر در امور تربیتی خانواده در خصوص این امر با اشاره به این که در رفت و آمد های خانوادگی و فامیلی افرادی که بعد اجتماعی قوی تری دارند در عرصه های زندگی و اجتماع موفق تر خواهند بود افزود: روابط فامیلی تاثیرات مهمی را در افراد و اعضای خانواده خواهد گذاشت که انتقال فرهنگ آداب اجتماعی و افزوده شدن بار ارزشی آن بر شخصیت های افراد و معیار قرار گرفتن آن به عنوان ملاک های ضروری فرهنگی و تربیتی از تبعات آن خواهد بود.

این روانشناس و پژوهشگر در امور تربیتی خانواده با اشاره به این که مهمترین ویژگی و خاصیت صله رحم ترویج روابط فامیلی و خویشاوندی است گفت: با رفت و آمد میان اعضای فامیل و خویشاوندان عشق و محبت جریان می یابد و در این بین اطلاعات زیادی به لحاظ فرهنگی و اقتصادی رد و بدل خواهد شد.

همچنین وی ادامه داد: عشق و مراوده میان خانواده ها برقرار باشد در دلها بماند و بیان نگردد کم کم مضمحل شده و مردم فراموش می کنند که همدیگر را دوست دارند.

بازافکن تاثیرات و تبعات به جا آوردن صله رحم این سنت مذهبی و پسندیده را در درونی شدن و ترویج فرهنگ زن در خانواده ها مخصوصا در شخصیت فرزندان این گونه شرح می دهد.

* شرم و حیای منفی کودکان و نوجوانان با ارتباط خانوادگی از بین خواهد رفت.

این روانشناس و پژوهشگر در امور تربیتی خانواده با بیان این که این رفت و آمد هایی که اگر میان خویشاوندان بیشتر مرسوم شود خیلی از نقاط منفی را که شاید در اخلاقیات فرزندان خانواده جا خوش کرده است را از بین خواهد برد اظهار داشت: شرم و حیای منفی یکی از آسیب هایی است که اگر جزو رفتارها و منش های فرزندان قرار گیرد و به نوعی درونی شود آنها را در آینده افرادی بار خواهد آورد که نمی توانند از حق خود در برابر دیگران دفاع کنند و یا با جرات و جسارت ابراز عقیده به شکلی محکم و منسجم ابراز وجود کنند همچنین در ابراز عقیده ها و طرز حرف زدن های فرزندان خانواده در ابتدای امر رشد و شکل پذیری شخصیت این ارتباط ها و محافل صحیح خانواده و اقوام است که شکل خواهد پذیرفت.

* کودکان و نوجوانان تقابل و تعارض ها را در برخورد با دیگران در جامعه فرا میگیرند.

کاظم باز افکن ادامه داد: این جمع های خانوادگی و فامیلی است که کودکان و نوجوانان را به سمت ارتباط های صحیح و تعریف شده خواهند کشاند. وی افزود: رشد سنتها و آداب و رسوم مذهبی و فرهنگی در چارچوب و قالبی مانند صله رحم و ثبات در به جا آوردن در آن می تواند فرزندان خانواده ها را در جهت مخالفت ها و موافقت های صحیح در مواجهه با مسائل مختلف مثبت و منفی جامعه رهنمون باشد.

* فرزندان در خانواده با جمع های فامیلی بیشتر ترغیب خواهند شد برای فراگیری عوامل رشد و تربیت
بازافکن ادامه داد: فرزندان در خانواده ها برای فراگیری عوامل و فاکتورهای تربیتی و تجربی به دنبال وجود جمع ها و کانون هایی هستند تا بتوانند در آن به ابراز اندام بپردازند و از داشته ها و موفقیت هایشان صحبت کنند و همچنین مورد تمجید و تحسین خویشاوندان قرار بگیرند و این سنت حسنه صله رحم است  که این امکان را به آنان خواهد داد و آنان را در این امر ترغیب خواهد کرد.

این روانشناس و پژوهشگر در امور تربیتی خانواده افزود: این جمع ها و رفت و آمد هایی که در قالب صله رحم میان اقوام و خویشاوندان شکل می پذیرد مجال این را به فرزندان خواهد داد تا از خود و شخصیت و خواسته هایشان بگویند و از آن دفاع کنند یا به انتقاد از آن بپردازند.

کاظم باز افکن روانشناس و پژوهشگر در امور تربیتی خانواده خاطر نشان کرد: قطع روابط خانوادگی و به جای نیاوردن صله رحم خانواده و فرزندان را از فراگیری و تجربه های زیبای زندگی، از انتقال فرهنگ های فرهیخته و ریشه دار و اصیل و از محبت دور نگاه خواهد داشت./ف
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *