پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تیر ترکیه، عربستان و قطر به سنگ خورد

پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 240745
یک مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل از تداوم مخالفت کشورها در شورای امنیت با نقشه مشترک ترکیه، عربستان، قطر و کشورهای غربی برای مداخله مستقیم در امور داخلی سوریه به بهانه انساندوستی خبر داد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «والری آموس» مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: اختلافات در داخل شورای امنیت مانع از توافق برای ایجاد اردوگاه‌های آوارگان سوری در سوریه شده است؛ اقدامی که «احمد داود اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه خواهان آن شده بود.

ترکیه، عربستان، قطر و برخی کشورهای غربی بویژه آمریکا، فرانسه و انگلیس در نقشه مشترکی می‌خواهند به بهانه ایجاد اردوگاه‌های آوارگان سوری در خاک سوریه تحت لوای سازمان ملل وارد فاز مداخله مستقیم خود در این کشور شوند.

این کشورها قصد دارند با استفاده ابزاری از سازمان ملل به بهانه ایجاد اردوگاه‌ها، مناطق حائل درخاک سوریه ایجاد کرده و در مرحله بعدی به بهانه لزوم تامین امنیت این اردوگاه‌ها منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه ایجاد کنند.

وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه حریت چاپ این کشور گفت: ترکیه قادر به پناه دادن بیش از یکصد هزار آواره سوری درخاک خود نخواهد بود و از سازمان ملل خواست تا «در داخل خاک سوریه» برای آنها اردوگاه ایجاد کند.

والری آموس مسئول امور انسانی سازمان ملل تاکید کرد: مسئولان سوریه اعلام کرده‌اند که با برپایی اردوگاه‌ها در سوریه مخالفند.

وی افزود: برپایی اردوگاه‌ها در داخل خاک سوریه ایجاب می‌کند که از امکان تامین امنیت آن اطمینان حاصل شود و باید به نحوی از آنها محافظت شود لذا قطعنامه شورای امنیت لازم است اما احساس نمی‌کنم که در داخل شورای امنیت تمایلی به منظور دستیابی به قطعنامه‌ای برای اجازه دادن به این کار باشد.

روسیه و چین تاکنون سه بار قطعنامه‌های ضد سوری در شورای امنیت را وتو کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *