شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

کشف تونل جاسوسی پس از 56 سال+عکس

سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 240364
بخشی از یک تونل مخفی متعلق به دوران جنگ سرد که توسط جاسوسان آمریکایی و انگلیسی علیه شوری سابق مورد استفاده قرار می گرفت، پس از گذشت 56 سال در برلین کشف شد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از پایگاه خبری «بلومبرگ»، بخشی از یک تونل مخفی که در دوران جنگ سرد توسط جاسوسان انگلیسی و آمریکایی ساخته شده بود تا مکالمات تلفنی روسیه را ردیابی کنند، پس از گذشت 56 سال در جنگلی واقع در 150 کیلومتری برلین، پایتخت آلمان کشف شد.
 
بنا بر این گزارش، این تونل 450 متری در سال 1955 از برلین غربی به برلین شرقی کشیده شده بود. برلین شرقی در زمان جنگ سرد به اشغال شوروی سابق در آمده بود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000240/nf00240364-1.jpg
 
بر اساس اطلاعات بدست آمده از تجهیزات موجود در این تونل، دست کم 440 هزار مورد مکالمه تلفنی توسط نیروهای جاسوسی متحدین در این دوران ضبط شده است.
 
این گزارش تأکید کرد: با استفاده از این مکالمات ضبط شده، نیروهای متحدین موفق شده بودند درست در زمانی که جنگ هسته ای یک تهدید حتمی به نظر می رسید، تصویر مشخص تری از مانورهای ارتش سرخ شوروی سابق در آلمان شرقی بدست آورند.
 
 
 
 
 
بر اساس این گزارش، بخش غربی این تونل در حفاری های سال 1997 کشف شده بود و هم اکنون نیز در موزه «متحدین» در بخش آمریکایی اسبق برلین نگهداری می شود.
 
حفاری های مربوط به بخش شرقی در سال 1956 توسط مقامات شوروی سابق انجام شده بود و تا کنون سرنوشت آن نامعلوم بود.
 
جنگ سرد اصطلاحی است که به دوره‌ای از تنش‌ها، کشمکش‌ها و رقابت‌ها در روابط ایالات متحده، شوروی و هم‌پیمانان آنها در طول دهه‌های 1940 تا 1990 اطلاق می‌شود.
 
در طول این دوره رقابت میان این دو ابرقدرت در عرصه‌های گوناگون مانند اتحاد نظامی، ایدئولوژی، روانشناسی، جاسوسی، ورزش، تجهیزات نظامی، صنعت و توسعه فناوری ادامه داشت.
 
این رقابت‌ها پیامدهایی مانند مسابقات فضایی، پرداخت هزینه‌های گزاف دفاعی، مسابقات جنگ‌افزار هسته‌ای و تعدادی جنگ‌های غیرمستقیم به دنبال داشت.
 
گرچه در طول جنگ سرد هرگز درگیری نظامی مستقیمی میان نیروهای ایالات متحده و شوروی به وجود نیامد اما گسترش قدرت نظامی، کشمکش‌های سیاسی و درگیری‌های مهم بین کشورهای پیرو و هم‌پیمانان این ابرقدرت‌ها از پیامدهای آن به‌شمار می‌روند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *