پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

پشتوانه حوزه هنری در نبرد اکران

شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 240073
حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی یکی از بزگترین مالکان سینما‌های ایران است.
به گزارش جهان به نقل از خبرآنلاین، در حال حاضر و طبق آمار موجود در سایت سوره سینما که وابسته به حوزه هنری است، 62 سینمای ایران متعلق به این سازمان است.
 
بسیاری از این سالن‌ها‌ در سال های اول انقلاب مصادره و مالکیت آن‌ها به سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری واگذار شد.
 
مالکیت این تعداد سینما باعث شده تا حوزه هنری بتواند در حوزه اکران فیلم‌ها دخالت کند و طبق روالی که از سال 1391 آغاز شده تصمیم بگیرد که چه فیلم‌هایی را در سالن هایش نمایش بدهد.
 
شورای صنفی نمایش هم که ریاست آن را سید ضیاء هاشمی به عهده دارد، طی ماه های گذشته کوشیده تا در مقابل حوزه هنری، به اصطلاح کم نیاورد و با استفاده از سخنان مدیران حوزه و در خواست‌های آن‌ها، برای اکران فیلم ها در سینما‌های حوزه هنری نسخه بپیچد.
 
مدیران حوزه هنری پس از بالا گرفتن اختلافات‌شان با مدیران سازمان سینمایی وزارت ارشاد و شورای صنفی نمایش اعلام کردند که فقط فیلم‌های ارزشی را اکران می کنند و شورای صنفی نمایش هم با استناد به این سخنان در چند مورد از آن‌ها خواسته تا اعلام کنند فیلمی مثل «کلاه قرمزی و پسرخاله» ارزشی است تا به آن ها اجازه اکران بدهند.
 
از سوی دیگر مدیران حوزه معتقدند که این برخورد شورای صنفی نمایش و حذف سینما آزادی از سر گروهی به دلیل اکران نکردن چند فیلم، بهانه جویی شورای صنفی نمایش برای ندادن فیلم به سینماهای حوزه است.
 
جنگ اکران در سینمای ایران به دنبال مخالفت انصار حزب الله با نمایش دو فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» در جریان اکران نوروز سینماهای ایران آغاز شد. حوزه هنری در تعطیلات نوروز به همراه شهرداری تهران تصمیم گرفتند تا اکران این دو فیلم را برخلاف نظر اداره نظارت و ارزشیابی معاونت وقت سینمایی و همچنین شورای صنفی نمایش متوقف کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *