شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

اخلاق نيكو كفاره بسياري از گناهان است

سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 239402
يك استاد دانشگاه گفت: پيامبر در خطبه شعبانيه مي‌فرمايند كه هركس اخلاق نيكو داشته باشد جواز عبور از پل صراط را دارد.
به گزارش جهان، زهرا البرزي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: اخلاق نيكو مثل يك درخت است كه با رعايت شئوناتي ثمره و ميوه مرغوب و عالي مي‌دهد به طوري كه تمامي كائنات زير لواي خوش خلقي قرار دارند.
 
اين استاد دانشگاه با اشاره به حديثي از امام صادق (ع) درباره حسن خلق گفت: امام صادق (ع) مي‌فرمايد نرم بودن، پاكيزه سخن گفتن و با چهره خوب با مردم حرف زدن از مصاديق حسن خلق است و تاثير بسزايي روي دين و افراد جامعه دارد، با اخلاق نيكو ياد مي‌گيريم كه چگونه مقابل مشكلات ايستادگي كنيم.
 
وي افزود: در جامعه‌اي كه فضايل اخلاقي حاكم باشد حتي اگر پيشرفت مادي كمي هم داشته باشد افراد جامعه احساس سعادت بيشتري دارند و اگر بخواهيم اين پيشرفت‌ها استمرار پيدا كند با دو چيز امكان‌پذير است تمرين و آموزش‌هاي اخلاقي كه در ما نهادينه شود.
 
البرزي با بيان اين‌كه «اخلاق نيكو كفاره بسياري از گناهان است» گفت: حتي جوانان در امر مهم ازدواج هم بايد به اين نكته توجه داشته باشند و كسي را انتخاب كنند كه حسن خلق داشته باشد و در زندگي ارزش‌هاي اخلاقي را رعايت كنيم چراكه رعايت وقار، صبوري، سازگاري،‌ سپاسگزاري، قدرشناسي و يكسري موارد ديگر باعث آرامش بيشتري مي‌شود.
 
اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه «ارزش‌هاي اخلاقي شامل هديه دادن و هديه گرفتن نيز مي‌شود» افزود: نحوه هديه دادن مهمتر از خود هديه است كه بايد با چهره خوش باشد، رعايت آراستگي، وقت‌شناسي، وفاي به عهد، استفاده از كلمات زيبا، تقسيم نگاه كردن به افراد طرف صحبت، ابراز احساسات و تمامي اين‌ها مصاديق حسن خلق است كه رعايت آن‌ها هم به ما و هم به ساير افراد آرامش مي‌دهد.
 
وي گفت: در مواردي داريم كه جوانان به سمت دين گرايش كمتري نشان مي‌دهند چون آموزش درستي به آن‌ها داده نشده، در حالي كه اسلام نه دين سخت‌گيري و نه دين سهل‌انگاري است.
 
البرزي با بيان اين‌كه «بايد آموزش جوانان از دوران كودكي شروع شود» گفت: آموزش و پرورش، مساجد و مسوولان در اين آموزش‌ها تاثير بسزايي دارند و بهتر است كه موقعيت و شرايط‌ جوانان درك شود، به گونه‌اي كه اسلام زير سوال نرود، آموزش صحيح به جوانان داده شود، زيرا پيامبر ما به دليل اخلاق خوبي كه داشتند توانستند ارزش‌هاي اخلاقي و دين اسلام را گسترش دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *