جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

2 عامل افزایش مصرف بنزین ایران

سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 238265
معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز تولید و عرضه گازوئیل یورو 4 و 5 در پالایشگاه‌ها، دو عامل افزایش مصرف بنزین در سالجاری را اعلام کرد و گفت: امسال 30 میلیون لیتر گازوئیل بدون گوگرد در کلانشهرهای کشور توزیع می‌شود.
به گزارش جهان، علیرضا ضیغمی در گفتگو با مهر آغاز تولید گازوئیل با استاندارد یورو 5 اتحادیه اروپا در پالایشگاه نفت تهران خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 12 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو 4 و 5 اروپا در پالایشگاه نفت تندگویان تولید می‌شود.
معاون وزیر نفت با اعلام اینکه برای سالجاری حداقل بین 24 تا 30 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 و 5 در پالایشگاه‌های نفت ایران تولید و در جایگاه ها عرضه می‌شود، تصریح کرد: این افزایش ظرفیت تولید گازوئیل یورو با بهره‌برداری از طرح بهینه سازی پالایشگاه نفت تهران و تا چند هفته آینده راه اندازی طرح توسعه پالایشگاه نفت لاوان و شازند عملیاتی خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به مهر در خصوص جزئیات عرضه این گازوئیل کم گوگرد در سطح کشور، اظهار داشت: عرضه گازوئیل در هشت کلانشهر تهران، اصفهانف شیراز، مشهد، اهواز، اراک، تبریز و بندرعباس در دستور کار قرار دارد.
 
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه برای عرضه پایدار هم اکنون لایروبی و راه اندازی مخازن جدید در برخی از انبارهای نفتی آغاز شده است، بیان کرد: در برخی از مخازن هم گازوئیل یورو 4 و 5 با گازوئیل پر گوگرد قبلی مخلوط شده است.
 
به گفته این مقام مسئول به تدریج با کاهش حجم گازوئیل یورو 5 ذخیره سازی شده در مخازن نفتی، حجم گازوئیل پر گوگرد قبلی کاهش یافته و عملا به صفر می رسد.
 
وی همچنین از ساخت خطوط لوله جدید انتقال گازوئیل یورو 4 و 5 از برخحی از پالایشگاه های نفت کشور همچون تهران و شازند برای عرضه در کلانشهرها خبر داد و افزود: به زودی تکمیل موجودی مخازن، تفکیک نازل‌های گازوئیل یورو 4 و 5 در جایگاه‌های سوخت هم انجام می شود.
 
دو عامل افزایش مصرف بنزین ایران
 
ضیغمی همچنین در خصوص آخرین وضعیت تولید و مصرف بنزین کشور، توضیح داد: از اواخر سال گذشته تاکنون حدود یک میلیون دستگاه خودروی جدید به ناوگان حمل و نقل کشور وارد شده است. معاون وزیر نفت، ادامه داد: افزایش تعداد خودروهای به ناوگان حمل و نقل یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین در کشور است.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط تولید روزانه بنزین در پالایشگاه های نفت بیش از 60 میلیون لیتر در روز بوده است، گفت: با این وجود، در این مدت به طور متوسط روزانه حدود 63 میلیون لیتر بنزین مصرف شده است.
 
وی از عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین نام برد و اعلام کرد: در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمند سازی یارانه‌، امکان مدیریت بیشتر در مصرف بنزین کشور فراهم می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *