پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

واکنش‌حاتمی‌کیابه خرید فیلمش ازسوی‌ارشاد

سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 236994
ابراهیم حاتمی‌کیا با نگارش یادداشتی نسبت به خرید فیلمش از سوی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش نشان داد.
 به گزارش جهان به نقل از خبرآنلاین، او که این روز ها مشغول ساخت فیلم «چ» با موضوع دو روز از زندگی شهید چمران است، دو سال پیش فیلم گزارش یک جشن را کارگردانی کرد.
 
این فیلم که بازیگرانی چون رضا کیانیان، رویا تیموریان، مریلا زارعی، سیامک احصایی و ... در آن بازی می‌کردند، تنها در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر اکران شد و پس از آن دیگر به نمایش در نیامد.
 
متن یادداشت ابراهیم حاتمی‌کیا بدین شرح است: «یا لطیف/ این روز‌ها اندیشیدن و نوشتن جز برای «چمران»، برای من حکم شکستن روزه را دارد، ولی رسانه‌ای شدن خرید فیلم «گزارش یک جشن» مجبورم کرد تا برای خروج از شبهه، تن به این خروج از دایره چمران دهم.
 
نمی‌دانم رسانه‌ای شدن این کار خیر، چه سودی دارد که برادر خیرخواهم آقای شمقدری اقدام به آن کرد. امیدوارم ایشان روزی خبر اکران «گزارش یک جشن» را رسانه‌ای کند تا اصحاب فرهنگ از شنیدنش کام شیرین کنند.»
 
 کارگردان «گزارش یک جشن» در ادامه آورده است: «من تهیه‌کننده «گزارش یک جشن» نیستم. شرایط ساخت فیلم نیز مثل دوران «به رنگ ارغوان» نیست که تهیه‌کننده استطاعت و استقامت لازم برای نگهداری فیلم را داشته باشد. پس نه دفتر «حک فیلم» جایگاه کمپانی فیلمسازی دارد و نه این مالکیت صوری که اکثریت سهام آن از وام و قرض‌های دولتی‌ایست معنی مالکیت واقعی دارد. از این نگاه اقدام ارشاد را طبیعی می‌دانم و از آن استقبال می‌کنم.
 
 بعضی نگران شده‌اند که این خرید ارشاد به آن معنی‌ایست که دیگر منعی برای حذف کردن صحنه‌های فیلم وجود ندارد. پس منتظر دیدن فیلمی قطعه قطعه خواهند بود. من چنین تصوری را هیچوقت نداشته و ندارم. چه اینکه هم اکنون فیلم «چ» با تهیه‌کنندگی ارشاد ساخته می‌شود و من چنین حسی برای مالکیت ارشاد ندارم. از فیلم «گزارش یک جشن» آنچه باید بصورت توافقی حذف می‌شد با پیشنهاد معاونت سینمایی ارشاد اتفاق افتاد و حرکت بعدی مربوط به ارشاد است که پروانه نمایش را صادر و من چشم به پرده سینما دوخته‌ام تا این فیلم را با مردم تماشا کنم.
 
نباید عادت کنیم، ولی یادمان باشد که فیلم «به رنگ ارغوان» تا کجا رفت و چگونه عید امسال از شبکه ملی کشورمان پخش شد. «گزارش یک جشن» نیز همچون «به رنگ ارغوان» نگاه دلسوز و مصلحانه سربازیست که این کشور را پاره تن خویش می‌داند. درد و آلامش را با همه وجود درک می‌کند و برای عزتش، با جان و آبرویش خواهد ایستاد.»
 
حاتمی‌کیا که این روز‌ها مشغول فیلمبرداری فیلم جدیدش دربارهٔ شهید چمران است در پایان نوشته است: «این روز‌ها در شهر عزیز پاوه‌‌ام. میان مردمان صبور، مهربان و بسیار مظلوم همچون خود چمران. این بار امانت چنان بر دوشم سنگین است که جز به دعای‌خیرخواهان به مقصد نخواهد رسید.»
 
 جواد شمقدری طی چند روز گذشته خبر داد که: «سازمان سینمایی مالکیت فیلم سینمایی «گزارش یک جشن» را خریداری کرد.»
 
 رئیس سازمان سینمایی گفته بود: «به دلیل این‌که آقای پیرهادی تهیه‌کننده فیلم از بخش خصوصی با به نمایش در نیامدن آن، زیان زیادی را متحمل شده بود و همچنین به دلیل اینکه می‌خواستیم آقای حاتمی‌کیا با خیال راحت به سراغ ساخت فیلم سینمایی شهید چمران برود، سازمان سینمایی حقوق مالکیت «گزارش یک جشن» را خریداری کرده است.  اکنون سازمان سینمایی مالک کلیه حقوق فیلم است اما در عین حال توافق شده که فیلم با انجام اصلاحاتی که اداره نظارت و ارزشیابی اعلام کرده، در زمان مقتضی روی پرده برود.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *