شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۲

چرا کلاس مجرد‌ها پر مخاطب است؟+تصاویر

شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۰۵
کد مطلب: 231267
کنجکاو شدم بدانم این کلاس با این نظم و برنامه ریزی دقیق و استاد بنام، توسط چه تشکلی و یا چه نهاد و ارگانی و با چه بودجه‌ای برگزار می‌شود؟ جالب بود، این کلاس رایگان است و از هیچ بودجه‌ای استفاده نکرده و تنها به همت استاد و با همکاری چند دانشجوی نخبه عضو کلاس، مدیریت و برگزار می‌شود؛ مقایسه می‌کنم با بودجه‌ها و امکانات برخی سازمان‌ها ... .
«کلاس مجرد‌ها» نام سلسله جلساتی است که برای جوانان بیست تا ۲۸ ساله -با اندکی تفاوت برای دختران و پسران- تدارک دیده شده تا در آن درباره مسائل مختلف مجردی به گفت‌و‌گو بنشینند؛ یعنی هم بپرسند و هم بگویند و هم پاسخ بگیرند و هم بشنوند تا یاد بگیرند و به کار ببندند. کلاسهایی که بیش از همه چیز، استقبال از آن ثابت می‌کند که بدون بودجه هم می‌شود کار فرهنگی کرد، اصلا می‌شود آنقدر مخاطب جذب کرد که برای جلوگیری از انفجار سالن، لازم باشد از مدتی قبل برای آن ثبت نام کرد.

به گزارش جهان به نقل از تابناک، برگزاری بیست و هشتمین جلسه "کلاس مجرد‌ها"ی حجت الاسلام شهاب مرادی در دانشگاه تهران با چنان استقبالی مواجه شد که ترغیبمان کرد تا به روایت تصاویر سری به آن بزنیم؛ و البته چه چیز بهتر از این می‌توانست باشد که از زاویه دید یکی از شرکت کنندگان در کلاس به روایت ماجرا بپردازیم؟


"پایان این سال تحصیلی برای من مصادف است با اتمام یک مقطع دانشگاهی. البته دانشگاهی که بیشتر به آموزشگاه شباهت دارد. دوست ندارم تنها نقاط ضعف را ببینم، جای شکرش باقی ست که من در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور درس خوانده‌ام، اما نمی‌توانم از این بگذرم که ارتباط تربیتی بین اولیا دانشگاه و دانشجو وجود ندارد. با این اوصاف، انتظار تعامل تربیتی دانشگاه با خانواده‌ها امری خنده دار جلوه می‌کند.

اما بهانه این نوشته حضورم در فضایی متفاوت است؛ جایی که بدون هیاهو زندگی دین مدارانه را تمرین می‌کردند. دغدغه استاد صرفا بیان موضوع مد نظرش نبود. بازار گفت‌وگو و سخن گرم بود اما استاد و دانشجو در بهتر گوش دادن رقابت می‌کردند. روش اداره کلاس خاص و جالب می‌نمود و دموکراسی خردمندانه‌ای در آن حاکم بود. سوال هر کس اگر به تشخیص کلاس موضوعیت داشت پی
این‌ها توصیه‌های استاد است به شاگردان کلاس مجرد‌ها که روی سایت شهاب مرادی درج شده: در این جلسه نیز مانند تمام جلسات قرآن جیبی خودتان را همراه داشته باشید و قبل از شروع جلسه به اندازه زمان حضورتان تا شروع جلسه قرآن تلاوت کنید و با هم کمتر گفتگو کنید. به ویژه حتما یک سوره یس بخوانید و ثوابش را به صدیقه کبری سلام الله علی‌ها اهدا کنید.
گرفته و اهتمام دانشجویان ثابت کلاس بر یادگیری باعث می‌شد دیگر میکروفون و ۱۰۰۰ نفر جمعیت به خودنمایی و هیاهو وسوسه‌ات نکند، آرام می‌شدی، همگی خاضع برای دانستن. شهاب مرادی موضوعات را از چند جنبه بررسی می‌کرد و ذهنم دایما درگیر بود، می‌گفت وقتی زندگیمان را هم مثل برگه امتحان از روی دست دیگری می‌نویسیم مشکلات آغاز می‌شود.

دانشجویان هم قدردان آن فضا بودند و با اینکه کلاس بیش از ۳ ساعت طول کشید و بعضا مثل من روی زمین نشسته بودند، خبری از «استاد خسته نباشید»‌های معمول نبود. دیدم که می‌شود استادی با دانشجویانش مثل فرزندانش مهربان و دلسوز باشد، اما تقیه و توریه نکند، حرفش را صریح و صمیمی بزند و از فرامین خدا کوتاه نیاید.



کلاس با اذان مغرب تمام شد اما هم چنان دور او حلقه زده‌اند تا سوالشان را قبل و بعد از نماز از او بپرسند.

و البته اگر هنوز در جریان کلاس مجرد‌ها نیستید، پاسخ سوال‌هایتان را اینجا بخوانید.

آن کلاس، بیست و هشتمین جلسه «کلاس مجرد‌ها» حجت‌الاسلام شهاب مرادی بود که برای آزاد بودن ورود مهمانان و دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد؛ بر خلاف جلسات گذشته که بیرون از دانشگاه تشکیل شده، اما ظرفیت یک سالن کجا و تعداد جوانان مشتاق دانستن و شنیده شدن کجا.

کنجکاو شدم بدانم این کلاس با این نظم و برنامه ریزی دقیق و استاد بنام، توسط چه تشکلی و یا چه نهاد و ارگانی و با چه بودجه‌ای برگزار می‌شود؟ جالب بود، این کلاس رایگان است و از هیچ بودجه‌ای استفاده نکرده و  تنها به همت استاد و با همکاری چند دانشجوی نخبه عضو کلاس، مدیریت و برگزار می‌شود؛ مقایسه می‌کنم با بودجه‌ها و امکانات برخی سازمان‌ها ... .

نمی‌دانم آیا برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در امر فرهنگ مرتبط با جوانان در مقیاس فرصت‌ها و امکاناتشان و بودجه‌های کلانشان، ارزیابی و اثرسنجی می‌شود؟

قصد ستایش در کار نیست اما کاش تلنگری باشد به مسئولینی که "مسئول" هستند تا سهم خود را در بروز بحران‌ها و مشکلات و همچنین تحقق اهداف و برنامه‌های فرهنگی-اجتماعی فراموش نکرده و حتی خود را مسئول‌تر بدانند!

به هرحال «کلاس مجرد‌ها» گویی تبلور یکی از آرزو‌هایم در دوران تحصیل بود که مثل شهاب از آسمان دانشگاه تهران عبور کرد و من چشم دوخته به آسمان، در آرزوی تکثیر و تثبیت آن خواهم ماند.

شاید شما هم مثل من این فضا را نه از صدا و سیما دیده باشید و نه در جای دیگری سراغ داشته باشید، پس بد نیست که به روایت چند تصویر مروری داشته باشیم بر آنچه مرا سر ذوق آورد.



















نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مردم دنبال روحانی باسواد و مردمی هستن که ایشان از این نوعند خدا حفظش کنه و خدا ما را هم در مسیر سعادت یاری کنه ان شاء الله
Iran, Islamic Republic of
وظیفه اصلی روحانیون که با پول بیت المال در حوزه های علمیه تدریس میکنند تا به جایگاه روحانیت برسند و لباس پیامبر را به تن کنند همین است تبلیغ اسلام و قران و هدایت و راهنمایی مردان و زنان و در کنار مردم زیستن نه اینکه بخواهند از این لباس سوء استفاده کنند و بشوند وزیر و وکیل و مدیر و ... و بعد برای رسیدن بقدرت و میز وسلطنت چه ها نکنند مانند فلان شیخ پیر و خانه های فلان قیمت در بهترین نقاط تهران بخرند و ....