پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

طلسم فيلم‌ چمران حاتمي‌كيا مي‌شكند؟

جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 221076
جواد شمقدري اظهار اميدواري كرد: در جشنواره فيلم فجر امسال شاهد اثر خيلي خوبي از ابراهيم حاتمي كيا درباره شهيد چمران باشيم.
رئيس سازمان سينمايي در گفت‌وگويي با ايسنا) درپاسخ به حمايت اين سازمان از ساخت پروژه شهيد چمران گفت:بيش از يك سال و نيم است كه بحث ساخت اين فيلم مطرح شده و من فيلمنامه را خوانده‌ام، كار قشنگ و خوبي است.

وي يادآور شد: پايان سال 90 مذاكراتي براي ساخت اين فيلم انجام شد و در اين راستا مقدمات كار در بنياد سينمايي فارابي آغاز شده است، آقاي مهندس چمران هم كاملا پشتيباني معنوي و حمايت خوبي از اين پروژه دارند.

شمقدري با اشاره به مقطع داستاني فيلم شهيد چمران، گفت: اين فيلم با محوريت قصه «پاوه» ساخته خواهد شد و شهيد چمران در 48 ساعت نشان داده مي‌شود و در واقع بخشي از زندگي ايشان نشان داده مي‌شود.

مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران هم درباره‌ي پروژه شهيد چمران به ايسنا گفت: دوستان در حال شروع كردن كار هستند. به هرحال انشاء‌الله امكاناتش به خوبي فراهم شود و بتوانند به زودي ساخت اين فيلم را شروع كنند.

وي همچنين مطرح كرد: ما كه آرزويمان اين است هرچه زودتر كار شروع شود.

وي درباره اينكه چقدر در جريان جزئيات فيلم شهيد چمران قرار گرفته است، اظهار كرد: از ابتدا در جريان كار بودم اما كار تخصصي را خود دوستان دنبال مي‌كنند، من فيلمنامه را خواندم و به نظرم خوب و ارزشمند است.

چمران خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه فيلم بخشي از زندگي شهيد چمران است، قاعدتا فيلمنامه آن با نظر و مشاوره من نوشته شده است.

وي درباره حمايت‌هايش از ساخت اين فيلم كه به زندگي برادرش مي‌پردازد گفت: بنياد سينمايي فارابي از اين كار حمايت مي‌كند و من هم هر كمكي از دستم بربيايد دريغ نخواهم كرد.

به گزارش ايسنا، حكايت ساخت فيلم شهيد چمران توسط ابراهيم حاتمي‌كيا،حكايت جديدي نيست، 20 دي ماه سال 89 ، پروانه ساخت پروژه‌ي شهيد چمران به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا و تهيه‌كنندگي محمد پيرهادي صادر شد.

پيرهادي (تهيه‌كننده قبلي فيلم شهيد چمران) سه ماه بعد در فروردين ماه در گفت‌‌وگويي با ايسنا تاكيد كرده بود: ما آمادگي كامل داريم، پروژه «شهيد چمران» را در اولين زمان ممكن شروع كنيم.

وي تصريح كرده بود:عليرغم پيگيري‌هاي انجام شده، هنوز اراده قطعي براي ساخت اين پروژه شكل نگرفته است و ما همچنان در انتظار شروع جدي اين پروژه هستيم.

وي همچنين گفته بود: آرزو داشتيم ساخت فيلم شهيد چمران در بخش خصوصي تحقق پيدا كند، اما با توجه به گستردگي فراوان اين پروژه و متاسفانه بضاعت مالي در اين بخش و عدم وجود موسسات و مراكز فرهنگي مستقل امكان تحقق اين آرزو فراهم نيست.

پيرهادي در خصوص مراحل انجام گرفته براي شروع اين پروژه در آن مقطع مطرح كرده بود: تاكنون مذاكرات اوليه صورت گرفته است، اما هنوز هيچ اقدام عملي براي شكل‌گيري پروژه انجام نشده است و البته آن بخشي كه به ما در حال حاضر مربوط مي‌شود، تنها اعلام آمادگي و انتظار براي شروع پيش توليد است.

يك ماه پس از اين اظهارنظر در ارديبهشت ماه سال گذشته، وزير ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا همچنين درباره حمايت از پروژه سينمايي شهيد چمران كه قرار است توسط ابراهيم حاتمي‌كيا ساخته شود، گفته بود: معاونت سينمايي پيگير اين پروژه است. به هرحال كار درباره شهيد چمران اهميت دارد و بسيار ارزشمند است كه اميدواريم به خوبي انجام شود. چرا كه شهيد چمران يك شخصيت ماندگار است و بايد كاري در خور نام و شجاعت‌ها، رشادت‌ها و فداكاريهايي كه اين شهيد بزرگوار داشته انجام شود تا مدل و الگويي باشد براي ديگر بزرگان و شخصيت‌ها و سرداران دفاع مقدس كه كارهاي خوبي براي آنها انجام دهيم.

بهمن 89 ابراهيم حاتمي‌كيا در پاسخ به سوالي كه در ارتباط با پروژه چمران مطرح شده بود، گفته بود: به هر حال قصد من اين است كه اين مجموعه را بسازم، اما از آنجا كه اين فيلم در تابستان رخ مي‌دهد لازم است كه تابستان 90 به بررسي لوكيشن‌ها بپردازم و سال 91 اين فيلم را كليد بزنم.

اما حكايت ساخت فيلم شهيد چمران به پيش از صدور رسمي پروانه ساخت آن هم مي‌رسد، ابراهيم حاتمي‌كيا در آذر سال 85 كه تهيه‌كنندگي حبيب‌الله كاسه‌ساز براي اين پروژه مطرح بود، در نامه‌اي به ايسنا از دلايل انصرافش نوشت و در بخش‌هايي از آن نامه آورد:«بارها گفته‌ام كه آرزو مي‌كنم، آخرين كار من ساختن فيلمي درباره شهيد چمران باشد و آن را بزرگترين انگيزه شخصي خودم مي‌دانم، ولي روند پيش آمده عملأ سكان كشتي را از من ربود و من بايد در فرصت و مهلتي ديگر و در فضايي كاملأ شخصي به اين دردانه شهيدان جنگ ، مصطفي چمران بپردازم».

اما گويا اين روزها با توجه به به‌روزرساني سايت فيلم سينمايي شهيد چمران كه تهيه‌كننده آن هم مهدي كريمي است، روند شكل‌گيري و ساخت اين پروژه جدي‌تر شده است. در اين سايت به قلم ابراهيم حاتمي‌كيا درباره‌ي فيلم شهيد چمران آمده است: «یا لطیف

چمرانی که ما دوست داریم؛ چمرانی است مسلمان. ایرانی. مدافع اسلام و از عاشقان امام (ره).

چمرانی که مرد اضداد است. مردی چند بُعدی. مرد چهارفصل. عارفِ عملگرا. انقلابی ِ درونگرا. چریکِ رئوف و روشنفکر ِ مردمی.

چمرانی که ژنرال نیست. رئیس نیست. مقامش جز با شهادت نشان نمی گیرد.

شهیدی که صاحب سلوک است و این شهیدان می میرند قبل از آنکه میرانده شوند.

چمرانی که متعلق به همه نسل‌ها و سلیقه هاست و همه فارغ از سن و جنس و مقام می توانند از اتوبانش بگذرند.

چمرانی که یک گزاره است. یک نشانه و یک آدرس.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *