جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

دولت مشکل‌دار شدن تولید را پذیرفت

چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 219557
دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: اینکه برخی از بنگاه‌های کوچک با اجرای قانون یارانه‌ها دچار مشکلاتی شدند، این موضوع جزء ذات طرح هدفمندی یارانه‌هاست که بایستی دولت حمایت می‌کرد و قطعا هم حمایت می‌کند.
به گزارش فارس، محمد‌رضا فرزین دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه) طی سخنانی درباره نحوه اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها در صحن پارلمان، اظهار داشت: بیش از دو سوم نمایندگان مجلس به این قانون رای دادند و قانون یارانه‌ها 3 هدف عمده را دنبال می‌کرد.

وی مدیریت انرژی برای صرفه‌جویی و کند‌شدن نرخ رشد مصرف انرژی در کشور را هدف اول اجرای قانون یارانه‌ها دانست و تصریح کرد: برقراری عدالت دومین هدف این قانون بود تا روش پرداخت یارانه‌ در کشور تغییر یافته و عادلانه شود و سهم اغنیا که بیش از سهم فقرا بود، اصلاح شود و سهم فقرا افزایش یابد.

دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها توجه به بخش تولید را سومین هدف اجرای قانون یارانه‌ها دانست و متذکر شد: با توجه به اینکه قرار بود در اجرای قانون یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی اصلاح شود، این مسئله در دوره‌ای باعث می‌شد در حوزه انرژی و داخلی، روی تولید تاثیر‌گذار باشد و 2 نگرانی از این جهت وجود داشت که یکی نگرانی از تورم بود و نگرانی بعدی آثار منفی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تاثیر آن بر بخش تولید بود که البته این نگرانی‌ها نیز جزء ذات اجرای قانون یارانه‌ها بود.

فرزین در ادامه سخنانش با ذکر این نکته که در مورد هدف اول یعنی صرفه‌جویی گزارش دقیقی به نمایندگان مجلس ارائه شده است، گفت: درباره صرفه‌جویی‌ها اعداد و ارقام مشخص وجود دارد، اگر سهمیه‌بندی بنزین و قانون یارانه‌ها عمل نمی‌شد، امروز روزانه 120 میلیون لیتر بنزین باید در کشور مصرف می‌شد که این رقم هم‌اکنون در کشور (میزان مصرف بنزین به طور روزانه) 59.3 میلیون لیتر است، قبل از هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف بنزین در کشور 62.8 میلیون لیتر بود که هم‌اکنون نرخ رشد منفی 6 درصد را داشته است.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با تاکید بر اینکه قبل از اجرای قانون یارانه‌ها، سهمیه‌بندی بنزین را انجام دادیم، گفت: با این اقدام‌ها، 2 شوک به بنزین وارد کردیم که همین موضوع 6 درصد نرخ رشد منفی را به دنبال داشت؛ نفت گاز نرخ رشد منفی 10 درصد را داشته است، نفت سفید نرخ رشد منفی 17.5 درصد را داشته است، نفت کوره بدون نیروگاه 38 درصد کاهش داشته و میزان مصرف گاز مایع 10 درصد و گاز طبیعی 1.2 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: آب نرخ رشد منفی 8.8 درصد را به دنبال داشته و گندم 22 درصد کاهش مصرف داشته‌ایم و مجموعا 15 میلیارد دلار صرفه‌جویی در کشور انجام شده که این صرفه‌جویی‌ها به جیب اقتصاد کشور رفته است.

فرزین تصریح کرد: "زمانی که اجرای قانون یارانه‌ها را آغاز کردیم، تورم نقطه به نقطه برابر با 12.8 درصد بود و در بهمن ماه به 18.02 درصد رسید و در خرداد ماه به 22.31 درصد افزایش یافت و در تیرماه به 21.06 درصد کاهش یافت. یعنی بعد از 6 ماه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، تاثیر خود را روی شاخص گذاشت.

دبیر ستاد هدفمند‌سازی یارانه‌ها در ادامه سخنانش متذکر شد: نقد بر تولید وجود دارد، به همین دلیل نیز برای آن بسته حمایتی در نظر گرفته‌ایم در حالی که آب و گاز را با تعویض قیمت به فروش رسانده‌ایم در حال حاضر نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 90 اعلام نشده البته شاید به اندازه سال 89 نباشد و احتمالا درصدی کاهش خواهد داشت ولی احتمال آنکه زیر 4 درصد باشد، خیلی کم است.

وی اضافه کرد: اینکه برخی از بنگاه‌های کوچک با اجرای قانون یارانه‌ها دچار مشکلاتی شدند، این موضوع جزء ذات طرح هدفمندی یارانه‌هاست که بایستی دولت حمایت می‌کرد و قطعا هم حمایت می‌کند.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها افزود: "قیمت بنزین سهمیه‌ای نسبت به قیمت سقف قانون در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 53 درصد و بنزین آزاد 92 درصد اصلاح شد و قیمت نفت گاز آزاد 52 درصد و نفت گاز سهمیه‌ای 22 درصد اصلاح شد."

فرزین در خاتمه در واکنش به سوالات مکرر نمایندگان مجلس از منابع تامین یارانه نقدی بدون اینکه اشاره ای به جزئیات ردیف های بودجه‌ای این برداشت‌ها بکند، به این جمله اکتفا کرد که ما از ردیف‌های بودجه به طور قانونی استفاده کردیم و امیدواریم مرحله دوم قانون یارانه‌ها را نیز به خوبی اجرایی کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *