کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظر مراجع درباره سفر غیرقانونی به کربلا

12 بهمن 1389 ساعت 9:49

درباره فضیلت زیارت امام حسین بن علی (ع) احادیث بسیاری از اهل بیت عصمت و طهارت نقل شده است.


برنا:
حسن‌بن‌علی‌ (علیه‌السلام‌) و دیگر بزرگان‌ خاندان‌ پیامبر(ص‌) فرموده‌اند كه‌: "لایوم‌ كیومك‌ یا اباعبدالله‌". هیچ‌ روزی‌، مثل‌ عاشورا نبود و هیچ‌ فداكاری‌یی‌، مثل‌ فداكاری‌ آن‌ بزرگان‌ نبود. فداكاری‌، تاج‌ كرامتی‌ بر سر این‌ بزرگمرد و یارانش‌ شد و آن‌ مجموعه‌، دره‌ التاجی‌ برای‌ مجموعه‌ی‌ افتخارات‌ اسلام‌، از صدر تا ذیل‌ شدند. هیچ‌كس‌ را نمی‌شود با آنها مقایسه‌ كرد. "(۱)

‌شیعیان و مسلمانان جهان همه ساله با برپایی مراسم عزاداری برای سالار شهیدان کربلا این مصیبت بزرگ را به امام عصر (عج) تسلیت می گویند.

درباره فضیلت زیارت امام حسین بن علی (ع) احادیث بسیاری از اهل بیت عصمت و طهارت نقل شده است. شیخ عباس قمی در فضیلت زیارت امام حسین (ع) می گوید: بدانکه فضیلت زیارت امام حسین (ع) از حیطه بیان بیرون است و در اخبار بسیار وارد شده که معادل حج و عمره و جهاد بلکه بالاتر و افضل است بدرجات؛ و باعث مغفرت و خفت حساب و رفع درجات و اجابت دعواست و موجب طول عمر و حفظ بدن و مال و زیارتی روزی و برآمدن حاجات و رفع هموم (غم ها) و کربات است و ترک آن سبب نقصان دین و ایمان و ترک حق بزرگی از حقوق پیغمبر (ص) است و کمتر ثوابی که به زائر آن قبر شریف برسد آن است که گناهانش آمرزیده شود و آنکه حق تعالی جان و مالش را حفظ کند تا او را به اهل خود برگرداند و چون روز قیامت شود حق تعالی او را حافظ تر خواهد بود از دنیا.

همچنین در ادامه می افزاید: در روایات بسیار است که زیارت آن حضرت غم را زایل می کند و شدت جان کندن و هول قبر را برطرف می کند و آنکه هر مالی که در راه زیارت آن حضرت خرج شود حساب می شود برای او هر درهمی به هزار درهم بلکه به ده هزار درهم و چون رو به قبر آن حضرت برود چهار هزار ملک استقبال او می کنند و چون بر می گردد مشایعت او می نمایند و آنکه پیغمبران و اوصیاء ایشان و ائمه معصومین و ملائکه به زیارت آن حضرت می آیند و دعا برای زوار آن حضرت می کنند و ایشان را بشارت ها می دهند و حق تعالی نظر رحمت می فرماید به سوی زائران امام حسین (ع) بیش از اهل عرفات و آنکه هر کسی در روز قیامت که کارش زوار آن حضرت بود از بس که مشاهده می کند از کرامت و بزرگواری ایشان در آن روز.

شیخ عباس قمی حدیثی درباره زائران حرم ابا عبدا... الحسین (ع) می گوید: معاویه بن وهب بجلی کوفی که گفت؛ به خدمت حضرت امام جعفر صادق (ع) رفتم دیدم آن حضرت را که در مصلای خویش مشغول نماز است. نشستم تا نمازش تمام شد. پس شنیدم که مناجات می کرد با پروردگار خود می گفت ای خداوندی که مخصوص گردانیده ای و ختم کرده ای به ما امانت های گذشته را ... بیامرز مرا و برادران مرا و زیارت کنندگان قبر ابی عبدا... الحسین (ع) را آنانکه خرج کرده اند مال های خود و بیرون آورده اند بدن های خود را برای رغبت در نیکی ما و امید ثواب های تو در صله ما و برای شاد گردانیدن پیغمبر تو (۲)


این روزها قلب زائران ابا عبدالله الحسین (ع) برای زیارت آن حضرت و یاورانش می تپد و کاروان های بسیاری به شوق دیدار آن حضرت روانه کربلا شده اند. و در این خصوص دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق برای امنیت این زائران تمهیداتی در نظر گرفته اند اما متاسفانه برخی از افراد بدون مجوز و گذرنامه و برخلاف قوانین مبادرت به عبور غیرقانونی از مرزها می نمایند که در سال های پیش برخی از آنان جان خود را از دست داده اند و مشکلاتی را برای دولت و خانواده های خود به وجود آورده اند. حکم فقهی این مساله را خبرنگار برنا از مراجع عظام تقلید سوال نمود که می توانید سوال و پاسخ آن را ببینید.

سفر غیر قانونی، بدون گذرنامه و خارج از ضوابط مشخص شده توسط دولت به کشور عراق جهت زیارت امام حسین(ع) در شهر کربلا و یا زیارت معصومین (ع) در دیگر شهرها چه حکمی دارد؟

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):بطور كلی رعایت قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی واجب است و تخلف از آن جایز نیست.

حضرت آیت الله وحید خراسانی: در صورتی که ضرر مهمی داشته باشد باید اجتناب شود.

حضرت آیت الله سیستانی:جایز نیست.

حضرت آیت الله نوری همدانی:طبق مقررات نظام اسلامی باید عمل شود.


همچنین یک تن از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه این گونه پاسخ داده اند:

آیت الله علوی گرگانی: عمل مناسبی نیست و بهتر است ترک شود.


پی نوشت:

۱-بیانات رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با پاسداران سپاه و كمیته در سالروز میلاد امام حسین(ع) (۱۳۶۹/۱۱/۲۹)

۲- کلیات مفاتیح الجنان در فضیلت زیارت امام حسین (ع)


کد مطلب: 155255

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/155255/نظر-مراجع-درباره-سفر-غیرقانونی-کربلا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com