کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طنز جدی/بیانیه علی دایی درباره دربی69!

25 مهر 1389 ساعت 9:40

علی دایی با صدور بیانیه ای درباره بازی دربی اعلام کرد: گزارش‌های مختلف نشان دهنده مهندسی یکپارچه سوت داور در بازی با استقلال است.


به گزارش مشرق، در این بیانیه آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه الراجعون
ملت فهیم و صبور ایران!

به دنبال اقدامات ناجوانمردانه، غیرمنصفانه، غیراسلامی و خلاف قانونی که روز جمعه علیه تیم پرسپولیس در دربی شصت و نهم رخ داد و سر تیم ما را بریدند، بدین وسیله اسنادی که نشاندهنده مهندسی یکپارچه سوت داور در بازی با استقلال است، ارائه می‌شود.

آنچه کلیه ناظران منصف و بسیاری از دست‌اندرکاران امر مسابقه دربی در ادوار مختلف از آن به عنوان «مهندسی سوت داور در این دوره» یاد می‌کنند، طی چند مرحله پی در پی صورت گرفته است، که به استحضار می‌رسد:

1. سلسله اقدامات قبل از شروع بازی از طریق زمینه‌سازی‌های غیراخلاقی، اقدامات غیرقانونی و تخلفات آشکار و مکرر که برخی از آنها مستنداً اشاره می‌شود:

-استفاده وسیع و نامحدود تیم رقیب از امکانات تدارکاتی، تبلیغاتی و نیروی انسانی دولتی، به گونه‌ای که گویا هدف برد تیم رقیب در دربی، مجوز همه گونه حیف و میل سرمایه‌های ملی، تاراج اعتماد عمومی و هر گونه خلافکاری دیگر است.

- استماع عباراتی نظیر «دایی خروس» و «پرسپولیس سولاخ» از مردمی که قریب به سه دهه اخیر ویژگی ممتاز تیم پرسپولیس را خط حمله آن می‌دانستند، موجبات ناخرسندی هر شنونده‌ای می‌شد.

- در روزهای قبل از بازی، با اینکه بسیاری از گزارش‌های ارائه شده توسط سیما درباره بروز اختلاف در تیم پرسپولیس، روز بعد به وسیله روزنامه‌های رسمی تکذیب می‌شد، این روش تعجب‌برانگیز به وسیله رادیو نیز تکرار می‌گردید.

-گویا مشاوران تیم رقیب به این نتیجه رسیده بودند که اعلام یک دروغ بزرگ تأثیر تبلیغاتی فراوانی دارد و تکذیب بعدی آن مخاطبانی اندک خواهد داشت. البته در شرایط فقدان ترس از خداوند یا حسابرسی مقامات و نهادهای مسئول، این معامله‌ای پرسود است و توده‌هایی را که فقط چشم به تلویزیون دارند، جذب می‌کند. هر چند هر روزه بیش از پیش، نخبگان از سلامت و کارآمدی تیم رقیب ناامید شوند.

- همچنین یک سلسله اقدامات دیگر قبل از شروع بازی، به طور مشخص معطوف به ایجاد سیستمی بسته و محدود به چند فرد خاص از سازمان فوتبال بود که هیچکس را به درون آن راهی نباشد. بدین ترتیب با انواع روش‌ها، حق قانونی و شرعی نماینده باشگاه پرسپولیس برای اعمال نظارت و حضور مؤثر در مراکز مرتبط با برگزاری بازی سالم، از آنها گرفته شد.

- نهایتاً به دلیل حضور بسیار گسترده طرفداران پرسپولیس در صحنه که با حضور اینجانب در راس سرمربیگری پرسپولیس امیدی دوباره را در حال شکوفایی می دیدند، فعالیت‌های این جریان برای بیرون راندن مردم از صحنه حضور در دربی، خنثی گردید لیکن سلسله اقداماتی که برای محدودسازی نظارت و صیانت از بازی انجام شده بود، صرفا می‌توانست با دخالت مسئولان استادیوم بی‌اثر شود که متأسفانه چنین شد.

- در مرحله قبل از شروع بازی، همگان شاهد تقلب بسیار وسیع، سیستماتیک و چند لایه در تیم رقیب بودند که جزئیات آن تنها به وسیله یک هیأت حقیقت یاب عادل، بی‌طرف، شجاع و کارآمد، می‌تواند ارائه شود. در اینجا برخی نمودهای آن را به مثابه مشتی از خروار ذکر می‌نمائیم:

2- تعیین و به کارگیری دست‌اندرکاران بازی بویژه توپ جمع‌کن‌ها از یک طیف خاص به گونه‌ای که اغلب مشهور به جانبداری از تیم دولتی استقلال بوده‌اند.

3- تغییر کمَی و کیفی تورهای دروازه‌ها، پرچم کرنر، نیمکت تیم‌ها، و نوع مهندسی شده چیدمان بنرهای تبلیغاتی دور زمین.

4- چاپ انبوه و بی‌سابقه بلیت‌های مسابقه بطوری که می‌بایست بالغ بر هزار بلیت بدون استفاده موجود باشد هر چند که از آمار و سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست و هنوز در هاله‌ای (!) از ابهام قرار دارد.

5- گزارش‌هایی مبنی بر وجود بلیت‌های بدون شماره سریال که در شب قبل از بازی به چاپ رسیده است، وجود دارد که این امر در تاریخ برگزاری مسابقات فوتبال بی‌سابقه بوده و وجود نارسایی‌ها و کسری بلیت از ساعات 5 بعد از ظهر روز جمعه بر وضعیت بغرنج سرنوشت این بلیت‌های سرنوشت‌ساز (!!) می‌افزاید.

6- در حالی که توسط مسئولان برگزاری مسابقات ادعا شده که تیم پرسپولیس حدود 40 لیدر در بین تماشاچیان داشته است، که عاری از واقعیت می‌باشد، بلکه واقعیت، گویای وضعیت ناگوار و تأسف‌باری برای اجرای این بخش از قانون در این دوره می‌باشد. بخشی از اشکال آفرینی‌ها به منظور اختلال در سیستم بوقچی‌ها و لیدرهای پرسپولیس به قرار زیر می‌باشد:

6-1- طبق قانون از ساعت 8 صبح بوقچی‌های پرسپولیس می‌توانستند در ورزشگاه حضور یابند، اما متاسفانه در هیچ نقطه استادیوم به دلیل عدم همکاری نیروهای امنیتی، امکان حضور آنان تا ساعت هشت و نیم ممکن نگردید.

6-2- نیروهای امنیتی مستقر در ورزشگاه‌، بهانه‌گیری‌های مختلف و درخواست اطلاعات اضافی و غیرقانونی برای پرونده‌سازی علیه بوقچی‌های پرسپولیس را بیان می‌نمودند.

6-3- در پذیرش پرچم‌های ارسال شده از سوی هواداران پرسپولیس، تعلل و تأخیر می‌ورزیدند.

6-4- برای تعداد زیادی از اقوام اینجانب که معرفی شدند، کارت حضور در جایگاه ویژه صادر نکردند.

6-5- کارت‌های صادر شده برای برخی از آشنایان بنده، تا شده بود که نشان می‌داد آنها را با جهت‌گیری خاص بنحوی مهندسی تا کرده‌اند.

6-6- کارت‌های خبرنگاران حامی پرسپولیس را دیر هنگام و به گونه‌ای تحویل دادند به طوری که خبرنگاران حامی استقلال چند دقیقه زودتر وارد ورزشگاه شدند و جاهای خوب مثل بخش‌های سایه‌ را گرفتند.

6-7- ماموران ورزشگاه از تلاش قانونی بسیاری از هواداران تیم پرسپولیس برای ورود به استادیوم از طریق عبور از حصارهای اطراف استادیوم قبل از ساعت 7 صبح، جلوگیری می‌کردند و در مقابل، به تذکرات ایشان در ممانعت از شعارهای غیرقانونی هواداران دولتی تیم استقلال وقعی نمی‌نهادند.

6-8- از حضور نمایندگان باشگاه پرسپولیس در رختکن تیم استقلال ممانعت به عمل آوردند.

6-9- نمایندگان تیم پرسپولیس را در گوشه‌ای بیرون از ورزشگاه مستقر کرده بودند که امکان هیچگونه دستیابی و اطلاع از آمار تماشاگران یا چگونگی تجمیع آنان برای ایشان مقدور نبود به گونه‌ای که در ساعت 2 و پانزده دقیقه بامداد روز جمعه طی نامه‌ای رسمی اعتراض خود را از این وضعیت به فدراسیون اعلام کردیم.

6-10- سیستم پیامک، نه ببخشید هندزفری گوشی بنده که به عنوان تنها وسیله ارتباطی و انعکاس تخلفات داور و مسئولان بازی در روز دربی پیش‌بینی شده بود، از بامداد روز جمعه تا دقایقی بعد کاملا قطع گردید، که اشکال از سیمش بود.

6-11- تلفن‌های ثابت کمیته فنی فدراسیون در اواخر زمان بازی و هنگام گل استقلال، برای اخذ گزارش‌ها قطع بود و کسی در فدراسیون گوشی را بر نمی‌داشت.

6-12- ...

7- تهیه و تأمین بوق‌ها و شیپورها به میزان حیرت‌آور قریب به دو و نیم برابر تعداد بوقچی‌ها و نیز تحویل دو بوق به هر بوقچی که فاقد وجاهت قانونی است، از اقدامات عجیب و غریب این دوره می‌باشد که با کمال تعجب و تأسف هیچگونه اعتراضی را از سوی نهادهای نظارتی قانونی بر نیانگیخت، در حالی که وجود بوق اضافی می‌تواند زمینه‌ساز تقلبات فراوان گردد.

8- شبهه جدی در وضعیت بلیت‌ها: هیچ اطمینانی وجود ندارد که بلیت‌های ورزشگاه قبل از فروش، با چیدمان مورد نیاز و مهندسی شده از قبل، عرضه نشده باشد. هواداران پرسپولیس که پس از عبور از هفت خوان اختلالات، بسیاری از آنها در ساعت مقرر امکان حضور قبل از زمان شروع بازی نیافته بودند، غالبا با اصرار و تاکید غیرقانونی «نداشتن بلیت» مواجه گردیدند. سؤال این است که این تأکید بر راه ندادن تماشاچیان بدون بلیت پرسپولیس، چه دلیلی توجیهی می‌تواند داشته باشد؟!

9- مرحله سوت‌های عجولانه داور: در این مرحله، سرعت عجیب سوت‌های داور حتی در زمانی که بازی در جریان بود، خبر از ارائه نتیجه غیرواقعی می‌داد، به ویژه وقتی در مرحله بازکردن پلمپ سوت داور، وجود نمایندگان باشگاه پرسپولیس کان لم یکن بوده و آنان هیچ اطلاع و نظارتی بر چگونگی باز کردن پلمپ سوت داور نداشته‌اند و از شنیدن سوت وی از رادیو اظهار تعجب نموده‌اند.

10- در صحنه گل پرسپولیس: در دقیقه 5 داور گل کاملا سالم پرسپولیس را با سوت مهندسی شده خود، مردود اعلام کرد. من همینجا اعلام می‌کنم اگر گل پرسپولیس صحیح نبود، من از فوتبال کناره‌گیری می‌کنم.

11- در مرحله سوت پایان بازی: نکته اساسی دیگر اصرار و تأکید عاجل داور بر ختم بازی و عدم افزایش وقت اضافه و اعلام صحت گل استقلال حتی قبل از طی مراحل قانونی است. این عجله در بخش رسانه‌ای دولت نیز مشهود بود، به طوری که نتیجه بازی از ساعت 5 و 5 دقیقه در رسانه‌هایی همچون ایرنا، فارس، واحد مرکزی خبر و ... به شکل زودهنگام برروی خروجی‌ها قرار گرفت که این همه حاکی از تصمیم قبلی مبنی بر اعلام نتیجه از قبل تعیین شده به نفع تیم دولتی استقلال بود، به نحوی که خبر ساعت 7 شبکه اول سیما، نتیجه بازی را یک بر صفر به نفع استقلال اعلام کرد، در حالی که ما همچنان معترض بودیم.

ملت شریف ایران!

کمیته صیانت از نتیجه دربی امیدوار است اصرار غیرقانونی و غیراخلاقی بر سپردن بررسی تقلبات به دست عوامل آن و دیگر کسانی که در این فرایند نقش داشته‌اند پایان پذیرد و با استفاده از تجربیات سایرین با تشکیل کمیته حقیقت یاب عادل، کارآمد، شجاع و مورد قبول همه طرف‌های دربی، کل مراحل دربی مورد بررسی موشکافانه قرار گیرد.

تشکیل این کمیته و اعلام نتیجه به وسیله آن، آرامش و طمأنینه را به جامعه هواداران پرسپولیس و اعتبار را به مسئولان فدراسیون باز خواهد گرداند و تجربیات گرانقدری ذخیره خواهد نمود. در سطح جهان نیز فوتبال ایران یکبار دیگر درخشش خواهد گرفت و الگوی پیشنهادی آن مجددا الگوی موفق و پیشرو برای همه جهان خواهد بود.

علی دایی -داماد ملت ایران


کد مطلب: 139381

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/139381/طنز-جدی-بیانیه-علی-دایی-درباره-دربی69

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com