سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

كشنده ترين سرطان در ايران چیست؟

چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 133432
عضو كميته راهبردي راديوتراپي و انكولوژي وزارت بهداشت نسبت به مصرف بي‌رويه «فست فود» و ارتباط نزديك آن با سرطان معده هشدار و داد گفت: سرطان معده كشنده‌ترين سرطان در ايران است كه علتي جز «خورد و خوراك» ندارد.
دكتر پيام آزاده، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفت‌وگو با ايسنا، مهم‌ترين علت بروز سرطان معده را مصرف بي‌رويه «فست فود»ها عنوان كرد و گفت: سرطان معده بار زياد اقتصادي را بر مبتلايان و نظام سلامت كشور تحميل مي‌كند. اين در حاليست كه دنيا با كنترل تغذيه و غربالگري، موارد بروز اين بيماري و به دنبال آن بار اقتصادي ناشي از آن را كاهش داده است.

وي مدرنيزه شدن سبك زندگي، كاهش فعاليت بدني مردم و استفاده بي‌رويه از فست فودها را از دلايل عمده افزايش بروز سرطان‌ها عنوان كرد و گفت: آلاينده‌هاي زياد بويژه در كودهاي شيميايي بروز انواع سرطان‌ها از جمله دستگاه گوارش را سبب شده است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به نقش كودهاي شيميايي در بروز انواع سرطان‌ها، افزود: كودهاي شيميايي افزايش نيترات در مواد غذايي را به دنبال دارند. در مجموع با كنترل مصرف كودهاي شيميايي، تغيير سبك زندگي، تغذيه مناسب، عدم استعمال دخانيات، و .... مي‌توان تا 60 درصد از بروز انواع سرطان‌ها جلوگيري كرد.

دكتر آزاده با ابراز نارضايتي از تبليغات بي‌رويه و بدون كنترل «فست فود»ها، ادامه داد: علاوه بر آنكه مصرف فست فود در كشور بالاست، اين مواد غذايي بسيار نامناسب و در درجه حرارت بالا تهيه مي‌شوند.

وي با بيان اين كه سرطان‌هاي دستگاه گوارش اغلب علامت‌دار نيستند و معمولا با بروز علايم نيز قابليت درمان ندارند، افزود: متاسفانه درمان سرطان‌هاي دستگاه گوارش بسيار هزينه‌بر است. اين در حالي است كه سيستم بيمه‌اي كشور بسيار ناكارآمد است و حمايت كاملي از بيماران سرطاني ندارد. به اين ترتيب مشكل عمده بيماران سرطاني مساله اقتصاد درمان است.

دكتر آزاده بر لزوم غربالگري و پيشگيري از بروز انواع سرطان‌ها از جمله سرطان‌هاي دستگاه گوارش تاكيد كرد و گفت: بر خلاف سياستگزاري تمام شركت‌هاي بيمه در دنيا، سيستم بيمه‌اي ايران در پيشگيري و غربالگري فعاليتي ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *