جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲۰

رشیدپورخطاب به ده نمکی: چرا اصول اخلاقی را در سریال تان زیرپاگذاشته اید؟

پنجشنبه ۵ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 103543
رضارشیدپور باانتشار مطلبی در وبلاگ خود به نقض حریمهای اخلاقی توسط ده نمکی در سریال " دارا و ندار" اعتراض کرد.

در بخشی از مطلب رشیدپور آمده است:

با کنجکاوی تمام اولین قسمت سریال شما را تماشا کردم و آنچه اینک می نویسم مفهوم نقد ندارد که با تماشای قطره ای از یک اثر چندین قسمتی نمی توان منصف بود . همین مقدار بگویم که به نظر می رسد در شغل جدید پیشرفت کرده اید و آخرین ساخته ی شما از آثار بسیاری از مدعیان بهتر است .
قبلا خیال می کردم که عوض نشده اید و اصول و ریشه های شما تغییری نکرده و تنها نوع بیان دیدگاهتان را تغییر داده اید که از این بابت در مصاحبه های متعدد تلویزیونی و مطبوعاتی به شما تبریک و خوش آمد گفتم . اما حالا احساس می کنم که قضاوتم اشتباه بوده . شما کاملا تغییر کرده اید.
من اخراجی های نخستین حضرتعالی را در جشنواره تماشا کردم و شوخی های هنجار شکن اخلاقی در این فیلم را به ذوق زدگی در ورود به عرصه ی سینما نسبت دادم و با لبخندی از کنار آن گذشتم .اخراجی های واپسین را در دفتر کارتان دیدم و اصرار شما بر استفاده ی مجدد از هجو اخلاقی در بعضی از سکانس ها را به استقبال تاسف برانگیز عده ای سینما دوست (!) مربوط دانستم.اما حالا کاملا مطمئن شدم که عوض شده اید و حاضرید برای جلب مخاطب به ماجراجویی های هنجارشکن ادامه بدهید.
اگر اهالی سینما از وجود برخی محدودیت ها گلایه می کنند منظور آنها مسائل اخلاقی و خطوط قرمز خانوادگی نیست . بسیاری از ایشان از خانواده هایی کاملا سنتی و اخلاق گرا هستند و هرگز حاضر نمی شوند که اصول مورد احترام خانواده های نجیب ایرانی را زیر سوال ببرند که اگر چنین بود هرگز سینمای پیش از انقلاب تا این اندازه منفور نمی شد . خوشحال می شدم اگر از رانت های ویژه برای شکستن برخی محدودیت های خنده دار استفاده می کردید و نه شوخی های افسار گسیخته با حریم حرمت اخلاقی خانواده ها . لطفا عصبانی نشوید . بی راه نمی گویم
من اولین قسمت سریال شما را به همراه خانواده ام تماشا کردم و در یک سکانس خاص جز شرمندگی و خجالت پاسخ دیگری برای اهالی منزل نداشتم.
شما مجاز نیستید با شوخی های سبک و غیر اخلاقی مردم را بخندانید . بسیاری از خانواده ها این اجازه را به شما نمی دهند . به یاد بیاورید که در یک سکانس از دارا و ندار با حضور چندین دختر جوان به صورت پیوسته از صحنه دار بودن پروژه (!) و یا پاره شدن یک بازیگر صحبت می کنید . مینا و سیمای اخراجی ها هم که جای خود دارد.
فراموش نکنید که زمانی نه چندان دور در سوگ خدشه دار شدن اصول اخلاقی جامعه از قلم و بسیاری چیزهای دیگر هزینه کرده اید و با کارگردانی فقر و فحشا خود را در مقام مدافع اصول اخلاق و خانواده نشان داده اید.
هنوز بسیاری از مردم شما را انسانی اصول گرا و بازمانده از جبهه و جنگ می دانند و نمی خواهند باور کنند که شما آب پاکی روی دستشان ریخته اید .
به تن پوش هشت میلیارد تومانی مغرور نشوید که بسیار خطرناک است . به تمسخر گرفتن اصول اخلاقی جامعه هرگز بخشودنی نیست . این مردم لبخند می خواهند اما نه به هر قیمتی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام
واقعا رضا حرف قشنگی زده. باورتون نمیشه من این سریال رو دیگه جلو خانواده نگاه نمیکنم از حجالت شب اول پخشش. هی می‌گفت لخت دوت دری و .....
آبرو نذاشته تو بعضی قسمت‌هاش
خنده‌دار هست ولی یه حرفایی رو میزنه که جلو خانواده اصلا جاش نیست.
ممنونم از رضا رشید پور عزیز
Iran, Islamic Republic of
احتمالا آقای رشیدپور فیلم زیاد نمی بینند من مطمئنم که ایشون فیلم مارمولک رو ندیدند، من مطمئنم که ایشون فیلم مارال رو ندیدند من مطمئنم که ایشون فیلم سنتوری رو ندیدند که اگه دیده بودند به این امر واقف میشدند که روحانی ای که آقای ده نمکی در فیلم اخراجی ها از خودش به نمایش گذاشت بهترین نمایش از از یک روحانی در تاریخ سینمای ایران بود
متاسفانه برخی انحصارگرا نمیخوان کسی جز دایره بسته خودشون به سینما راه پیدا کنه
از آقای رشیدپور خواهش میکنم یک نامه انتقادی به کارگردانهای فیلمهایی که بالانوشتم بنویسند تا بیطرفی خودشون رو ثابت کنند
فکر کنم علت عصبانیت رشیدپور از ده نمکی علل دیگری دارد!!!
Iran, Islamic Republic of
سلام
من اول بايد عرض كنم كه ارادت خيليييي زيايد به آقاي ده نمكي دارم و معتقدم حرفهايي داره كه خيلي ها تا به حال نزدنش! حتي توي اخراجي هاش كه صدبار هم پخش بشه باز نگاه ميكنم حرفهاي نو براي گفتن داره...

اما در اين يك مورد من نگاه نميكنم كه انتقاد كننده كيست و چرا در مورد فيلم هاي ضد اخلاقي ديرگان انتقاد نميكنه! بلكه قبول ميكنم كه در اين مورد راست گفته.. چون شوخي هاي اين فيلم زننده هست و در شان آقا ي ده نمكي و مخاطبانش نيست.اخلاق را به بهاي اندك نفروشيم...
بخوانيد اين وبلاگو:www.elaheyenaz-s.blogfa.com

والسلام
Iran, Islamic Republic of
احساس میکنم ایده ی خیلی نویی در این سریال وجود نداره سیر کلی داستان شبیه به سریال زیر زمین است و نقش فتحلی اویسی مانند آنچه در سریالهای بدون شرح و باغچه مینو و ... است و یا نقش بهنوش بختیاری در سریال جایزه بزرگ.بعد یک سری دیالوگها در این سریال به کار میره که در شان سریال ساخته شده توسط ده نمکی نیست مثلا اون قربون صدقه رفتنای سام درخشانی برای نگار فروزنده که واقعا من خجالت میکشم و یا اون قسمتی که اویسی گفت مثل این که خیلی علاقه داری لختشو ببینی!به نظر من برای خنداندن نباید دست به هر کاری زد!ضمن اینکه نباید منکر نکته های لطیفی شد که ده نمکی در آثارش از اونا استفاده میکنه.
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست به این آقا بگه که در برنامه بسیار ضعیف چی چی های شیشه ای که با سوپراستارهای خانم چجوری گپ و گفت می کرد و سوتی های زیادی از دهان مبارک سینماگران غرب دوست مرد و زن در می اومد حالا اومده و تازه فیدبکی از مردم نگرفته اینجوری به یه سریال! اونم نه سریال، به یه نفر حمله می کنه؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
خیلی دهنمکی رو دوست داشتم و دارم و عاشق اخراجیهاشم بودم اما این اثرش........
خداییش توی هیچ فیلمی تو ایران ندیده بودم با زن شوهر دار شوخی ناموسی بشه
در ضمن چجور ممکنه شوهر بهنوش بختیاری یا حتی همسایه ها اجازه بدهند مرد غریبع بره خونه ی یک زن بمونه؟
Iran, Islamic Republic of
6- با این همه فکر میکنم بهتر بود ده نمکی خودش رو وارد این وادی نمیکرد. خصوصا در قسمت اول سریال. چون هر کسی(از جمله رشید پور) توانایی درک منظور ایشون رو از این دیالوگ ها و بوق ها نداره. به خصوص اگر از جای

دیگه عقده داشته باشه.
Iran, Islamic Republic of
5- از طرف دیگه بوق هایی که روی بعضی از دیالوگ ها پخش میشه نشون از این داره که احتمالا ده نمکی قصد داشته یک طعنه ای به نحوه ساخت سریال در چند سال اخیر بزنه. خیلی بعیده که این "دیالوگ های بوق دار" عمدی نباشن.
Iran, Islamic Republic of
4- به لطف بازیگران و کارگردان های نورچشمی آقای رشیدپور، خیلی از این بی اخلاقی ها دیگه قبحشون از بین رفته و از این جهت اشکالی به ده نمکی وارد نیست.(بزنگاه رو در ماه رمضان یادمون نرفته)
آقای ده نمکی هم ترجیح دادن که از این مسائل که قبحشون کم شده، برای طرح مسائل مهمتری استفاده کنند. این همون کاریه که در فقر و فحشا و ... هم کردن.(نمیخواین بگین که فقر و فحشا کاملا پاستوریزه بود)
Iran, Islamic Republic of
3- پس پخش این سریال ها به معنای رانت و بی احترامی به ارزش ها و ... نیست. بلکه بهانه کردن این موضوعات برای مطرح کردن موضوعات مهمتره(وحدت ملی و دینی، هشدار در مورد سقوط اخلاقی جامعه، از یاد نبردن ارزشهای

دوران دفاع مقدس و ...).
Iran, Islamic Republic of
2- آیا ابوالقاسم طالبی هم از رانت استفاده میکنه که همه معضلات جامعه رو(تا حد روابط نامشروع جنسی) خیلی صریح در سریال به کجا چنین شتابان مطرح میکنه؟!
Iran, Islamic Republic of
1- بد نیست آقای رشید پور توضیح بدن که آیا جعفری جوزانی هم از رانت خاصی بهره میبره که "در چشم باد" رو در شب اربعین با کلی رقص و تمبک و مولفه های فیلم فارسی پخش کردن؟!
Iran, Islamic Republic of
به دوستی سینماگر گفتم چرا وارد کارهای فانتزی شدی تو که زمینه کار سینمای در حوزه های مهمتری پیدا نموده ای گفتند این هم تجربه ایست!ً
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه مسئولان فرهنگ و ارشد با توليد اينگونه سريالها كه به راحتي در آن انواع و اقسام ناسزا ها به افراد مختلف نسبت داده ميشود چه ايرادي از شبكه ماهواره اي فارسي1 ميتوان گرفت
United Kingdom
اين سيما چه دانشگاهي است كه در سريالهاي نوروزي آن حقه بازي دروغ غيبت تهمت و روابط ناصحيح دختروپسرو...تبليغ ميشود...دارا وندار زن بابا وچار ديواري راببينيد وتاسف بخوريد....ازهنجار شكني و حرمت شكني و....
Iran, Islamic Republic of
از نيت آقاي ده نمكي كه بگذريم آقاي رشيدپور بي راه نگفته
بهتر بود روي شوخي هاي انجام شده دقت بيشتري ميشد
مثل اونجا كه ميگه شما آب جوشتون رو هم از توالت برمي دارين؟!!
Iran, Islamic Republic of
اين سريال اصلا مناسب عيد نيست
Iran, Islamic Republic of
ممنون از اینکه نظر منو نذاشتین به ضررتون بود ؟
Iran, Islamic Republic of
آقای رشیدپور اگر شما در صدا و سیما باقی می ماندید از این حرفها هم می زدید.