کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۵۶۶ زن شهیده کردستان مغفول مانده‌اند

19 شهريور 1402 ساعت 11:23

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: از ۷ هزار زن شهیده کشور، ۵۶۶ زن مربوط به کردستان بوده که مغفول مانده‌اند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، «مهدی رمضانی» صبح امروز در جلسه شورای حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس استان کردستان با بیان اینکه جنگ یک گنج تمام نشدنی است که مغفول مانده است، اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود که با خلاقیت موضوعات جنگ و رشادت‌های دوران دفاع مقدس تبیین و از جلسات تکراری خودداری شود.

وی گفت: باید به سراغ کسانی برویم که خاطرات دوران مقدس آنان بازگو نشده و متناسب با فضای فکری جوانان، جهت تبیین و روشنگری تولید محتوا کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با اشاره به اینکه از 7 هزار زن شهیده کشور، 566 زن مربوط به کردستان بوده که مغفول مانده‌اند، تصریح کرد: در کجای سطح شهر و فضاسازی این ظرفیت‌ها و شهدا که ناشناخته مانده‌اند، به مردم معرفی شده است، شهردار سنندج به این موضوع توجه کند.

وی بر برگزاری مسابقات کتابخوانی در رسانه‌ها تأکید کرد و افزود: می‌توان با خلاقیت جدید و اهدای هدیه میان کودکان و نوجوانان کلی شور و نشاط ایجاد کرد. 

رمضانی بیان کرد: برخی از میادین و خیایان‌های سطح شهر اسم‌های عجیب و غریبی داشته و اسمی از شهدا برده نشده است، کوچه‌هایی نیز به شهدا اختصاص یافته که به یک نصب تابلو بسنده شده است، می‌توان گوشه‌ای از حماسه‌های آن شهید را معرفی و بازگو کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان از آمادگی برای استقبال باشکوه از پیکر شهیدان تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس خبر داد و اظهار کرد: وجود شهدا عطرآگین و امنیت‌آفرین است، باید مراسمی در خور و شأن این عزیزان برگزار شود.

شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس روستاهای کردستان معرفی شوند
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، در اهمیت بازگو کردن واقعیات و اقدامات انجام شده به آیه «ذَکِّرهُم بِاَیّامِ ‌الله» در قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: شروع جنگ و تعدی دشمن از مرزها و روستاها آغاز شد، باید سراغ پیرمردان و پیرزنانی که در دوران دفاع مقدس پای کار و از نیروها پشتیبانی و خاطرات آن زمان را به یاد دارند، برویم تا ناگفته‌ها را بازگو کنند.

ماموستا فایق رستمی با تأکید بر اینکه باید دوران دفاع مقدس برای نسل جوان بازگو شود، گفت: باید در مراسم تجلیل از پدران و مادرانی تجلیل شود که زیر قرآن فرزندان خود را برای دفاع از شرف، ناموس، حیثیت و عزت کشور به جبهه‌های جنگ فرستادند، این عزیزان با گذشت و ایثار از خون عزیزانشان، امنیت و آسایش کنونی را برای ما به ارمغان آوردند.

وی تصریح کرد: نباید نقش روحانیت در جبهه‌های جنگ نادیده گرفته شود چراکه علما با رهنمودها و هدایت‌های خود، جوانان را به حضور در جبهه‌ها، حراست از کشور و تشویق شهادت دعوت می‌کردند.

امام جمعه سنندج با اشاره به اینکه علما در طول تاریخ سنت نبوی، پیام وحدت، اتحاد و قرآن و دفاع از امنیت را به جامعه بازگو کرده‌اند، خاطر نشان کرد: کردستان 54 شهید روحانی تقدیم انقلاب کرده که باید برای خون شهدا و خانواده‌های آنان ارزش قائل شویم.

وی با بیان اینکه شهدا با تقدیم خون خود درس صبوریت، ایمان، ایثار، فداکاری و خدمت‌رسانی به ما داده‌اند، تأکید کرد: باید همه مسئولان با الگوگیری از شهدا، همواره مسئولیت‌پذیر و در خدمت و میان مردم باشند.

به گفته ماموستا رستمی، رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی علی‌رغم نداشتن امکانات و تجهیزات پیشرفته؛ با باور، ایمان، اعتقاد مردمی با هر مذهب و زبان و ایستادگی در برابر بیش از 50 کشور دنیا ایستادند و پیروزی به ارمغان آوردند. اکنون جنگ تمام شده و باید در جهاد دیگر با خدمتگزاری، حمایت از تولید، توسعه، عمران، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری به مردم خدمت کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: امروز دشمن در کمین است تا امنیت کنونی که با تقدیم خون هزاران شهید به دست آمده را خدشه‌دار کند، بنابراین باید مراقب و هوشیار باشیم، آینده را به دست جوانان سپرده و اجازه ندهیم بدخواهان به اهداف شوم خود برسند.

اجرای نمایش خیابانی با موضوع دفاع‌ مقدس در کردستان
عیسی فلاحی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز با بیان اینکه نوجوانان آگاهی چندانی از دفاع مقدس ندارند، اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود که واقعیات و حماسه‌های دفاع مقدس برای نسل جوان امروزی تبیین شود.

وی افزود: از ظرفیت مدارس و دانشگاه‌ها برای تبیین حماسه‌های دفاع مقدس استفاده شود.

معاون ارشاد استان کردستان از رونمایی از آثار و کتاب‌های دفاع مقدس خبر داد و گفت: تجلیل از نویسندگان و فعالان این عرصه، برگزاری نمایشگاه عکس، جلسات تبیینی، نمایش خیابانی با موضوع دفاع مقدس و تجلیل از پیشکسوتان این عرصه از دیگر برنامه‌های ارشاد در کردستان است.

فلاحی با تاکید بر اینکه عکس‌ها و آثار ماندگار دوران دفاع مقدس جهت انعکاس در نمایشگاه دفاع مقدس در اختیارمان گذاشته شود، یادآور شد: یقینا اگر جوانان با حماسه‌های دفاع مقدس آشنا شوند، دیگر دچار فریب‌ها و توطئه‌های دشمنان نخواهند شد.

سید انور رشیدی، شهردار سنندج قدردانی و پاسداشت ایثار رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی را یک وظیفه دانست و اظهار داشت: همانند گذشته در مشارکت به برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم تجلیل، فضاسازی محیط شهری و نصب المان‌ها در سطح شهر آماده همکاری هستیم.


کد مطلب: 850475

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/850475/۵۶۶-زن-شهیده-کردستان-مغفول-مانده-اند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com