کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهترین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها برای سحر و افطار

17 فروردين 1401 ساعت 10:40

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر مصرف وعده سحری گفت: بسیاری از افرادی که روزه می‌گیرند متاسفانه سحری نمی‌خورند در حالی که مصرف سحری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، زهرا احدی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی افزود: خوردن سحری باعث می‌شود فرد دچار سردرد و یبوست نشود. کلیه‌ها آسیب نبیند و همچنین از ایجاد کم‌ خونی، افت فشار خون و مشکلات معده جلوگیری می‌کند بنابراین خوردن سحری ضروری است.

وی روال خوردن سحری را مانند وعده نهار البته سبک تر عنوان کرد و گفت: در وعده سحری از مصرف غذاهای سرخ کردنی پرهیز شود و  برنج و مرغ، کباب تابه‌ای، خورش‌های کم‌چرب و کم‌نمک که باعث ایجاد احساس عطش و تشنگی نباشد مصرف شود. همچنین مصرف سالاد  به خصوص مصرف سالاد کاهو با آبلیموی تازه توصیه می‌شود زیرا به رفع عطش و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

این کارشناس ادامه‌ داد: همچنین مصرف پلوهای مخلوط مانند لوبیا پلو، هویج‌پلو با گوشت‌های آب‌پز توصیه می‌شود. غذاهایی مانند کتلت، آبگوشت‌های سنگین و مواردی چون پیاز، سیر، سبزیجات گوگردی مانند تربچه و پیازچه بهتر است در وعده سحر مصرف نشود.

احدی با اشاره به نوشیدنی‌های مفید برای سحری گفت: برخی از افراد عادت دارند بلافاصله بعد از سحری چای بنوشند که کار اشتباهی است. شربت آبلیمو، خاکشیر و تخم‌شربتی که از شب قبل آماده شده باشد برای سحر مناسب است.

وی ادامه داد: مصرف میوه‌هایی مانند سیب، کیوی، مرکبات در سحر در صورت نداشتن مشکلات اسید معده به کمتر تشنه شدن، تامین ویتامین‌های بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین استفاده از هویج رنده شده در سالاد به دلیل داشتن ویتامین آ به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که نمی‌توانند سحری بخورند حداقل برنامه صبحانه کامل را اجرا کنند، گفت: به عنوان مثال نان و پنیر و خرما، سبزی، تخم مرغ، ارده و عسل یا شیره با نان را مصرف کنند که حداقل در طول روز انرژی داشته باشند و دچار سر درد نشوند. همچنین مایعات به اندازه کافی مصرف کنند.

وی ادامه داد: شربت سکنجبین و موهیتو که با نعنا و لیمو درست می‌شود، شربت خیار و نعنا و سکنجبین با شیرینی کم مواردی است که فرد می‌تواند برای رفع عطش و تشنگی بعد از افطار استفاده کند.

این کارشناس تغذیه در مورد بهترین روش باز کردن روزه در هنگام افطار گفت: باز کردن روزه با شیر، آب  یا چای ولرم بسیار کمرنگ صورت بگیرد و از مصرف آب یخ و شربت‌های تگری برای افطار خودداری شود زیرا باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود. ترجیحا خرما مصرف شود. مصرف عسل همراه آب خیلی بهتر از خوردن زولبیا و بامیه است.

احدی با بیان اینکه در وعده افطار از نان و پنیر و سبزی، آش‌های ساده مانند آش برنج یا آش عدس و فرنی‌های سبک استفاده شود، تصریح کرد: آش‌های پرحبوبات چون آش رشته مصرف نشود. همچنین حلوا، حلیم‌های چرب، شله زرد که خیلی شیرین است استفاده نشود. مصرف فرنی با آرد برنج و شیر، شیربرنج و تخم مرغ بسیار مفید است. بعداز افطار به جای مصرف شام سنگین از میوه، شیر و خرما استفاده شود و از ساعت ۱۱ به بعد هم سعی کنند چیزی نخورند تا مشکلات معده و سوء هاضمه برای فرد ایجاد نشود.

وی برای جلوگیری از کاهش سیستم ایمنی بدن در دوران روزه‌داری گفت: اگر فرد می‌خواهد سیستم ایمنی در دوران روزه‌داری ضعیف نشود میوه و سبزیجات را در ماه رمضان فراموش نکند. همچنین مصرف پروتئین‌ها مانند تخم مرغ، جوجه، گوشت و حبوبات در قالب عدسی، خوراک لوبیا، ماش پلو و دال عدس برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.


کد مطلب: 796378

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/796378/بهترین-خوراکی-ها-نوشیدنی-ها-سحر-افطار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com