جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تمایل تولیدکنندگان فولاد به صادرات، آیا قیمت فولاد افزایشی خواهد بود؟

دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 779863
تولید فولاد یک صنعت مهم است که تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی ما دارد. از اواسط دهه 1800، فولاد به یکی از مهم‌ترین مواد در سطح جهان تبدیل شده است و در بازارهای ساخت و ساز بیشماری نقش دارد.
تمایل تولیدکنندگان فولاد به صادرات، آیا قیمت فولاد افزایشی خواهد بود؟
تولید فولاد یک صنعت مهم است که تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی ما دارد. از اواسط دهه 1800، فولاد به یکی از مهم‌ترین مواد در سطح جهان تبدیل شده است و در بازارهای ساخت و ساز بیشماری نقش دارد.
 
طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید جهانی فولاد، حدود 2.9 تریلیون دلار از فعالیت‌های اقتصادی جهان را پشتیبانی یا تسهیل می‌کند که این امر آن را به عنصری مهم برای حمایت از میلیون‌ها شغل در سطح بین المللی تبدیل کرده است.

اگر به عنوان یک خریدار به دنبال آگاهی از مزایا و معایب خرید اینترنتی محصولات آهنی همچون نبشی، ناودانی، لوله و پروفیل، تیرآهن و میلگرد هستید؛ این نوشته از پیوان اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

وضعیت فعلی صنعت فولاد چگونه است؟

داده‌های منتشر شده توسط معادن ایران نشان می‌دهد که نوزده فولادساز بزرگ ایران در شش ماهه نخست سال مالی جاری (21 مارس تا 22 سپتامبر) مجموع 3.81 میلیون تن محصولات فولادی را صادر کرده و 48 درصد رشد سالانه را ثبت کرده‌اند.
 
مجموع صادرات فولاد از ایران، شامل محموله‌های تولیدکنندگان کوچک، بسیار بیشتر از رقمی است که در آمار شاهد آن هستید.
 

صادرات فولاد باید به حفظ تولید ادامه دهد

طی چهار ماه اول سال 2021، صنعت فولاد جهانی 663 تن فولاد خام تولید کرده است که حدود 14 درصد بیشتر از سال گذشته است. چین در این مدت (56.5 درصد) 375 تن فولاد خام تولید کرده است که از سطح سال گذشته 16 درصد بیشتر است.
 
رشد تولید یک کالای مهم نشان‌دهنده چشم‌انداز مثبت برای بخش فلزات است. گزارش شده است که هم ایالات متحده و هم اتحادیه اروپا با نوعی کمبود عرضه روبرو هستند زیرا هر دو این بازارها واردات فولاد را محدود کرده‌اند.
 

صادرات فولاد در ایران

تولید کنندگان فولاد در ایران طی 12 ماه گذشته حدود 6 میلیون و 400 هزار تن فولاد اعم از لوله‌های فولادی، مفتول، نورد سرد و گرم، شمش و ...  به ارزش 2 میلیارد و 400 میلیون دلار را صادره کرده‌اند.
 
کشورهایی که ایران حدود 94 درصد از صادرات فولاد را برای آن‌ها انجام داده است، عبارت‌اند از: امارات، ایتالیا، اندونزی، عمان، مصر، عراق، ترکیه، تایلند، افغانستان، هند، سودان، بلژیک و اسپانیا.

 

چرا تولیدکنندگان فولاد، خریداران، تامین کنندگان مواد بر سر افزایش قیمت با هم اختلاف دارند؟

تولیدکنندگان فولاد اولیه در سه ماهه فصل سرما حجم صادرات خود را افزایش می‌دهند زیرا معمولاً به دلیل موسم بارندگی، فصل کوتاهی برای فعالیت‌های ساختمانی و صنعتی در بازار داخلی است.
 
با این حال، تقاضا علی‌رغم پیش‌بینی‌ها در مورد بارندگی کم نیز، باز هم نگران‌کننده است و به همین خاطر قیمت فولاد در این فصل بیشتر می‌شود.
 

مزایای صادرات برای تولید کننده نسبت به بازار داخلی

گاهی اوقات، دیدگاه ما در مورد نحوه عملکرد یک کسب و کار بر حسب ضرورت تغییر می‌کند. اما، چه از طریق ضرورت و چه از دید باز که هر دو دیدگاه به دنبال تجارت هستند، تولیدکنندگان ممکن است هنگام بررسی گزینه‌های صادرات کالا به کشورهای دیگر، به علت داشتن سود زیاد، تمایل به صادرات داشته باشند.
بنابراین با صادرات شما می‌توانید:
  •  بازارهای خود را به میزان قابل توجهی گسترش دهید که به این ترتیب وابستگی کمتری به هر یک از آن‌ها خواهید داشت.
    تولید بیشتری داشته باشید.
    پیشرفت چشم‌گیری داشته باشید زیرا  می‌توانید محصولات موجود را متناسب با بازارهای جدید تغییر دهید.
 

معایب صادرات برای تولید کنندگان

صادرات علاوه بر اینکه می‌تواند برای تولید کننده سودآور باشد، معایبی نیز به همراه دارد که عبارت‌اند از:
  • اگر مراقب نباشید، می‌توانید تمرکز خود را بر بازارهای داخلی و مشتریان فعلی خود از دست بدهید.
    هزینه‌های مدیریت شما ممکن است افزایش یابد زیرا ممکن است هنگام تجارت مجبور به برخورد با مقررات صادرات شوید.
    شما باید به بازار جدید خود متفاوت از بازار داخلی فکر کنید. آن‌ها با دلایل خاص خود برای خرید محصولات شما مشتریان متفاوتی خواهند بود. بنابراین صادرات می‌تواند باعث از دست رفتن تمرکز شما بر بازار داخلی شود.
    باید سوابق خود را حفظ کرده و جزئیات این فروش را در اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده وارد کنید.

 آیا قیمت فولاد افزایشی خواهد بود؟

فولاد یکی از مهمترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان است. چین تا کنون بزرگترین تولید کننده فولاد خام است و پس از آن اتحادیه اروپا، ژاپن، ایالات متحده، هند، روسیه و کره جنوبی قرار دارند.
 
ترکیبی از عوامل از جمله افزایش قیمت مواد اولیه، سهمیه‌بندی اتحادیه اروپا و محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا در این بحران مقصر هستند. 
اما به‌طور کلی عواملی که بر قیمت صنعت فولاد تاثیرگذار است، شامل:
  • هزینه‌های مواد اولیه: از آنجا که سنگ آهن، مواد اصلی فولاد است، هزینه آن به‌طور مستقیم بر قیمت فولاد تأثیر می‌گذارد.
    عرضه و تقاضا: مبانی ساده عرضه و تقاضا در مورد قیمت فولاد اعمال می‌شود.
    هزینه حمل و نقل: هزینه حمل و نقل موارد دیگری است که بر قیمت فولاد تأثیر می‌گذارد.
وضعیت کشور را با این موارد گفته شده بسنجید و پیش بینی حدودی داشته باشید.
 

چه عواملی بر صادرات فولاد تاثیر می‌گذارد؟

از یک سو، قیمت‌های پایین محصولات فولادی و ضایعات بر بازار آهن خام فشار وارد می‌کند از سوی دیگر تأمین‌کنندگان، آهن خام را برای استفاده خود، از بازار خارج می‌کنند که باعث حضور یک مصرف‌کننده بزرگ، مانند چین، در این صنعت می‌شوند.
 
در اینجا عواملی را بررسی می‌کنیم که احتمالاً بر بازار آهن خام صادراتی کشورهای مستقل تأثیر می‌گذارد:
  1.  حجم فروش همچنان کاهش می‌یابد، بر اساس داده‌های اداره آمار بین‌المللی فولاد (ISSB)، در 9 ماه اول سال 2019، صادرات ترکیبی آهن خام از روسیه و اوکراین با 19.64 درصد کاهش به 5.3 میلیون تن رسید، در حالی که در ماه‌های مشابه سال 2018 حدود 6 میلیون تن بوده است.
    ادامه تقاضا در بازار چین شکل می‌گیرد: بر اساس داده‌های گمرکی که از طریق ISSB به دست آمده است، واردات آهن خام به چین در ماه‌های ژانویه تا نوامبر 2019 از 078 تن به 678 تن افزایش یافته است.
 

چرا تولید کنندگان به صادرات فولاد تمایل دارند؟

امروزه با افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن، وزارت صنعت برای کنترل قیمت‌ها مجوز صادرات 30 درصدی این محصولات را به تولیدکنندگانشان داده است ولی عده‌ای از فعالان این صنعت بر این باورند که افزایش قیمت فولاد به صادرات ربطی ندارد. زیرا بازار از مقاطع فولادی اشباع بوده است.
 
از طرف دیگر تقاضای محصولات فولادی در بازار داخلی کم شده است و تولیدکنندگان تقاضای مجوز صادرات بیشتر را دارند. به این خاطر که معتقدند تنها راه افزایش تولید در صنعت فولاد، صادرات می‌باشد.
 

 صادرات فولاد چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد؟

واقعیت این است که با توجه به راکد بودن بازار داخلی، صادرات فولاد و مقاطع فولادی ضرورت دارد. اما باید اقداماتی اندیشید تا با افزایش صادرات، قیمت این محصولات و همچنین قیمت آهن در بازار داخلی تغییری نداشته باشد.
 
برای مطالعه مطالب بیشتر در این زمینه می‌توانید به بلاگ پیوان مراجعه کنید.
 
 
 
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *