جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

داستان مردی که واقعی نبود

شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 779670
گای آزاد را استودیوی قرن بیستم تهیه و برای ساخت آن، رقمی ۱۰۰ میلیون دلاری هزینه کرده است.
داستان مردی که واقعی نبود
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم آنلاین، در سال‌های اخیر فیلم‌های زیادی تولید و اکران عمومی شده‌اند که داستان‌هایشان را از یک بازی معروف و پرطرفدار ویدئویی گرفته‌اند. این فیلم‌ها معمولا با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شده و راه را برای تولید قسمت‌های بعدی آنها یا بازی‌های دیگر ویدئویی و کامپیوتری باز و هموار کرده‌اند. حالا تماشاگران سینما با فیلمی روبه‌رو شده‌اند که داستانش را از یک بازی پربیننده ویدئویی نگرفته و در عوض، خود داستان در ارتباط با یک بازی ویدئویی است. از این منظر، «گای آزاد» یک نمونه تازه در گونه اکشن و علمی ــ تخیلی است. این بار داستان فیلم در دل یک بازی ویدئویی اتفاق می‌افتد که میلیون‌ها بیننده و طرفدار در سراسر جهان‌دارد و ماجراهایی برای آن پیش می‌آید که مسیر داستان و شخصیت‌های حاضر در آن را کاملا تغییر داده و سر از جاهایی پیش‌بینی نشده و عجیب و غریب درمی‌آورد. گای آزاد را استودیوی قرن بیستم (همان شرکت فوکس قرن بیستم خودمان که بعد از خریداری شدن توسط شرکت والت دیزنی به صورت زیرمجموعه این شرکت درآمد و حالا با نام تازه استودیوی قرن بیستم فعالیت می‌کند) تهیه و برای ساخت آن، رقمی ۱۰۰ میلیون دلاری هزینه کرده است.

شاون لوی، نامی آشنا در گونه کمدی اکشن است و با آثار علمی ــ تخیلی آشنایی خوبی دارد. همین عامل است که باعث شده تا سراغ داستانی غیرمتعارف برود که تمام این جنبه‌ها را با خود دارد و تمام تلاش آن روی سرگرم کردن تماشاچی به شکلی شیرین و جذاب است. فیلمنامه را تیم دونفره مت لیبرمن و زک پن براساس طرح داستانی لیبرمن نوشته‌اند. رایان رینولدز که نقش ابرقهرمان ددپول را برای دنیای کمیک‌استریپی مارول بازی کرده، در محصول جدید این شرکت نقش شخصیت اصلی و محوری داستان به نام گای را بازی می‌کند.

گای یک کارمند معمولی بانک در شهری به نام شهر آزاد است. زندگی او شبیه زندگی بقیه افراد جامعه، دایره‌ای از تکرار است. با این حال، گای نمی‌داند که نه موجودی واقعی که یک شخصیت کامپیوتری در یک بازی محبوب و پرطرفدار کامپیوتری است. قهرمانان که عینک آفتابی به چشم می‌زنند، شخصیت‌های اصلی این بازی به حساب می‌آیند و کسانی چون گای شخصیت‌های غیربازی و مکمل ماجرا هستند که کمک می‌کنند تا قهرمانان کارهایشان را انجام دهند و مشتریان بازی ویدئویی، لذت بیشتری ببرند. اما یک روز گای تصمیم می‌گیرد سیر ماجراها را در دستان خود بگیرد و به صورت قهرمان داستان و بازی درآید. اما این چیزی نیست که مبتکر بازی آنتون (تایکا وایتیتی، کارگردان مطرح سینما) بتواند تحمل کند. این در حالی است که گای از کمک دو انسان واقعی میلی و والتر (جودی کومر و جو کری) بهره‌مند می‌شود. این دو خالقان اصلی بازی ویدئویی هستند که توسط آنتون به سرقت رفته است. آنتون که خود و سرمایه‌اش را از دست رفته می‌بیند، تصمیم به حذف شخصیت‌های غیربازی و مکمل می‌گیرد. با این کار، کلیت بازی در معرض نابودی قرار می‌گیرد و این چیزی نیست که طرفداران بسیار زیاد بازی موافق آن باشند.

 تولیدی که به درازا کشید
آگوست ۲۰۱۶ لیبرمن بعد از سه هفته کار مداوم و سخت روی فیلمنامه گای آزاد، آن را به مدیران شرکت فوکس ارائه داد. اما تولید فیلم به درازا کشید و در این فاصله، شرکت والت دیزنی فوکس و مجموعه آرشیوش را به قیمت کلان چهار میلیارددلار خریداری کرد. به این ترتیب، گای آزاد تبدیل به یکی از اولین محصولاتی شد که این شرکت بعد از ملحق شدن به والت دیزنی تولید کرد.

این مساله باعث ایجاد تغییراتی در متن فیلمنامه شد. برای مثال در لحظات پایانی فیلم، شخصیت گای برای مقابله با دشمن مقابل خود، ناگهان سپری در دست می‌گیرد که متعلق به کاپیتان آمریکا با بازی کریس ایوانز از مجموعه «کاپیتان آمریکا»ی شرکت مارول است. حتی برای لحظه‌ای خود ایوانز هم (که از قرار معلوم از طرفدران دوآتشه بازی ویدئویی داخل فیلم است) نشان داده می‌شود که از دیدن سپر خود در دست شخصیت گای ابراز تعجب می‌کند. در همین حال، گای به شمشیر جادویی فیلم «جنگ ستارگان» هم متوسل می‌شود که این اکشن علمی ــ تخیلی هم بعد از واگذاری شرکت لوکاس فیلم، جزو متعلقات شرکت والت دیزنی به حساب می‌آید.

نکته جالب ماجرا این است که شاون لوی سال ۲۰۱۶ بعد از مطالعه فیلمنامه آن را سطحی و غیرقابل قبول ارزیابی کرده و حاضر به کارگردانی آن نشده بود. چند سال بعد، لوی به‌واسطه هیو جکمن به رینولدز معرفی می‌شود. او که دوست صمیمی هر دو است، پیشنهاد می‌کند این دو با یکدیگر کار مشترکی انجام دهند. این دو بعد از مطالعه مشترک فیلمنامه گای آزاد، تصمیم به کار روی آن می‌گیرند.  این بار لوی پیشنهادهایی به تهیه‌کنندگان فیلم می‌دهد که با موافقت آنها همراه می‌شود. رینولدز که یکی از تهیه‌کنندگان فیلم هم بوده‌است، از مدیران والت دیزنی می‌خواهد که به پیشنهادهای لوی عمل کنند. در عین حال، او در گفت‌وگویی اعلام کرد: «بعد از ددپول از بازی در یک چنین فیلمی این‌قدر انرژی مثبت نگرفته بودم.»

 اهمیت جلوه‌های ویژه
جلوه‌های ویژه نقش بسیار مهمی در داستان گای آزاد دارد. اصلا شهری که داستان در آن رخ می‌دهد، وجود خارجی ندارد و یک شهر خیالی است. برای همین، سازندگان فیلم در دوران بعد از فیلمبرداری، چند ماه وقت صرف خلق این صحنه‌ها کردند و تمام تلاش آنها این بود که این صحنه‌ها کاملا طبیعی و غیرکامپیوتری به نظر برسد. با آن‌که گای آزاد فیلمی کمدی اکشن و علمی ــ تخیلی است اما با بازخورد بسیار خوب و مثبتی از سوی منتقدان سینمایی روبه‌رو شد.

اکثر نقدها و امتیازاتی که روی فیلم نوشته و به آن داده شد، خوب و بسیار خوب بوده‌است. محتوا و داستان انسانی و هوشمندانه، شوخ‌طبعی به موقع، شخصیت‌پردازی‌های خوب و انتخاب درست بازیگران و پیام انسانی داستان فیلم، ازجمله نکاتی بود  که منتقدان به آنها اشاره کرده‌اند. گای آزاد که انحصارا در سالن سینماها به نمایش درآمد و پخش همزمان استریم نداشت، توانسته ۳۱۷‌میلیون دلار در سراسر جهان فروش کند. ۱۱۴‌میلیون از این رقم، اختصاص به جدول گیشه نمایش آمریکای شمالی دارد. نکته آخر این‌که در همان هفته اول اکران عمومی و با توجه به استقبال خوب تماشاگران از آن، رینولدز رسما اعلام کرد دومین قسمت آن هم ساخته خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *