چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۵
گزارش ورزشی جهان//

نگاهی به هفته اول/ لیگ بیست‌ویکم؛ تمام‌ ایرانی

شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 779668
در پایان هفته اول لیگ، گل‌گهر، پرسپولیس، سپاهان، استقلال، ذوب‌آهن و نساجی سه امتیازی و به‌ترتیب در صدر قرار گرفتند. بازی‌های هفته دوم هم در سه روز دوم و سوم و پنجم آبان‌ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.
نگاهی به هفته اول/ لیگ بیست‌ویکم؛ تمام‌ ایرانی
گروه ورزش جهان نيوز، ابراهیم جاگرانی: بیست‌ویکمین دوره لیگ‌برتر فوتبال کشور، پس از طولانی‌ترین زمان استراحت بین دو فصل ـ حدود سه ماه ـ شروع شد و در اولین هفته آن، شانزده تیم در سه روز به مصاف هم رفتند.

ثبات مربیان به‌ویژه در تیم‌های مدعی و رقابت تمام‌ایرانی نیمکت‌ها و همچنین افزایش سهمیه حضور مستقیم در لیگ قهرمانان به سه تیم در ۲۰۲۳(از ۲.۲به ۳.۱)، می‌تواند لیگ‌برتر را در شروع سومین دهه‌ی خود جذاب‌تر از همیشه کند. لیگی که به لطف دو پیروزی پرگلِ بهترین مربیان ادوار خود، با میانگین ۱.۷۵ گل در هر بازی شروع شد.

فصل بیست‌ویکم، در پایان هر هفته نگاهی داریم به بازی‌های انجام شده، با ما باشید با نگاهی به اولین هفته بازی‌ها:

بازی‌های روز اول ـ سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰

نساجی قائمشهر ۱ ـ ۰ فجر شهیدسپاسی شیراز
شیرازی‌ها پس از هفت فصل دوری، مهمان دوست‌داشتنیِ لیگ امسالند، تقابل آن‌ها با ببرهای مازندران هرچند مانند آخرین تقابلشان در لیگ آزادگان با شکست همراه شد اما علی‌اصغر کلانتری؛ زردها را خوب می‌شناسد و ماندگاری او و تیمش در لیگ، دور از دسترس نیست. گل دقیقه ۲۳ کریم اسلامی هر چند سریع‌ترین گل در بازی‌های هفته اول نبود اما اولین گل فصل بیست‌ویکم را به نام این بازیکن ثبت کرد. کلین‌شیت علیرضا حقیقی و بازی خوب مسعود شجاعی کاپیتان جدید نساج‌ها هم خبر خوبی برای ساکت الهامی بود که مدعی‌ست استفاده از بازیکنان بزرگ هنر مربی است، باید دید او این هنر را دارد یا خیر.
 

پیکان تهران ۰ ـ ۰ نفت مسجدسلیمان
استعفاهای مدامِ کمالوند و رفتن یک‌باره‌ی حسینی از مسجدسلیمان به اصفهان در فصل گذشته، نگاه‌ها را به این بازی دوخته بود، نتیجه همان تساوی آخرین بازی آن‌ها بود، این‌بار بدون حتی همان دو گل! این بازی هم یک مهمان تکراری داشت، جاسم‌کرار عراقی! او بعد از چهار سال دوری از ایران، باز هم برای تیم کمالوند توپ زد، تیمی که ۱۸ بازیکنش جدید و تازه واردند. هر دو مربی، تیم را امسال تحویل گرفته‌اند و هدفشان ابتدا بقا در لیگ است، هر دو هم از همین ابتدا اعتراض‌هایی به سوت‌های ناصر جنگی داشتند.

پدیده مشهد ۰ ـ ۰ آلومینیوم اراک
این تساوی، مطلوب هر دو تیم بود، مشهدی‌ها که شش میلیارد تومان بابت رضایتنامه گل‌محمدی و دو میلیارد تومان از رضایتنامه امین قاسمی‌نژاد از سرخابی‌های تهران طلب دارند، در پرداخت دو میلیارد تومان بدهی استفان‌کوزین ایتالیایی مانده‌اند و پنجره‌شان بسته است، ایفمارک و سربازی هم از سوی دیگر؛ آن‌ها را مجبور به استفاده از تنها ۱۴ بازیکن خود کرده بود. محمدرضا مهاجری هم کارتش صادر نشد تا هادی عقیلی کار او را کنار زمین انجام دهد. اراکی‌ها هم هرچند با رسول خطیبی در این بازی سر بودند اما دست خالی مشهد را ترک نکردند و با یک امتیاز به خانه برگشتند. آن هم در حالی که سه بازیکنشان از جمله دروازه‌بانشان کارت بازی نداشت و جوان‌ترها جایگزین شده بودند.

سپاهان اصفهان ۲ ـ ۰ مس رفسنجان
سپاهان تنها مدعی روز اول بازی‌ها بود. آن‌ها با وجود رفتن نیازمند، حاج‌صفی، محبی و استنلی کی‌روش، با احمدزاده و مغانلو و ریگیِ تازه وارد، همان سپاهان مدعی نشان دادند. مس را مثل همیشه شکست دادند، با گل زیبای سروش رفیعی و نورافکنی که بالاخره بعد از چند سال حضور در لیگ برتر، گل‌هایش دو رقمی شد. نویدکیا که با دریافت مدرک A آسیای مربی‌گری خود یک قدم تا پروفشنال (مدرک حرفه‌ای) و سرمربیگری رسمی تیمش فاصله دارد، نگاهش به کریستوفر کنت اتریشی است. دروازه‌بانی که آمده تا جای خالی نیازمند را برای او پر کند. بی‌شک او می‌تواند مهم‌ترین عامل تعیین جایگاه زردها در آخر فصل باشد. مصدومیت محمد انصاری و تعویض او که حالا باید دو هفته منتظر جواب MIR بماند، شاید خبر بدتر از این شکست برای محمد ربیعی سرمربی مسی‌ها باشد. بدشانس‌ترین و خوش‌شانس‌ترین بازیکنان این دیدار هم رفسنجانی‌ها بودند، مهدی حسینی که پنالتی را بیرون زد و شاهین توکلی که ضربه سرش به تیرک خورد تا نامش به‌عنوان اولین گل به‌خودی فصل جدید ثبت نشود.
 

بازی‌های روز دوم ـ چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰

گل‌گهر سیرجان ۴ ـ ۱ تراکتورسازی تبریز
هیچ کس این نتیجه را پیش‌بینی نمی‌کرد، حتی با وجود پرافتخارترین مربی لیگ و بدترین شرایط تی‌تی‌ها، شاید بدترین شروع تراکتوری‌ها، آن هم در تنها ۲۶ دقیقه! اما سیرجانی‌ها نیمه اول تمام نشده کار را تمام کردند تا مسن‌ترین مربی لیگ ـ فیروز کریمی ـ باز هم بی‌خیال برد خارج از خانه شود. تک گل آن‌ها را عباس‌زاده در اواخر بازی با پنالتی به ثمر رساند. سه گلِ شاگردان قلعه‌نویی هم سریع‌ترین گل بازی‌های هفته اول بود، دقایق ۱۲ امین پورعلی و ۱۶ سعید صادقی و ۲۱ مرتضی تبریزی، و یونس شاکری و سعید صادقی هم تنها پاسور و گلزنِ دو تایی هفته اول نام گرفتند. گویا محرومیت سه ماهه قلعه‌نویی و دو ماهه الهویی، سرمربی و مربی ماجراجوهای کرمانی از همراهی تیمشان، خللی در اراده آن‌ها ایجاد نکرده و مصمم به کسب سهمیه و بالاتر از آن هستند. پرشورها هم که بعد از این بازی پنجره‌شان باز شد، امیدوارند با ورود هفت بازیکن جدیدشان و مدیریت زنوزی مالک هواپیمایی آتا، بار دیگر اوج بگیرند و به سمت روزهای بهتر به پرواز درآیند. پروازی که این روز سهم محسن فروزان دروازه‌بان گل‌گهر بود، دروازه‌بان اسبق تراکتوری‌ها که بعد از اتفاقات بازی معروف سپیدرود و دریافت حکم تبرئه‌اش، می‌خواست خودی نشان دهد.
 
استقلال تهران ۱ ـ ۰ هوادار تهران
فرهاد مجیدی حالا استقلال را خودش بسته، همان چیزی که می‌خواست، «هوادار» هرچند هوادارپسند بود اما جنگ مهاجمان را مجیدی با تک گل جعفر سلمانی برد تا بهترین گلزن ادوار لیگ ـ عنایتی ـ در اولین بازی تاریخ لیگ برتر تیمش ناکام بماند. ورویا غفوری در این بازی یک پنالتی از دست تا نتواند در گل‌های افتتاحیه بازی‌های تیمش هتریک کند، و نامش برود روبروی اولین پنالتی‌خراب‌کن لیگ بیست‌ویکم، البته او ابتدا موفق شد اما کوپال ناظمی تکرار داد تا حق‌شناس اینبار دست کاپیتان استقلال را بخواند. تنها قهرمانی استقلال در ۱۰ سال گذشته با پیروزی در بازی اول همراه بود، اتفاقی که سال گذشته البته برای محمود فکری رقم نخورد اما پیش از آن حتی استراماچونی هم نتوانسته بود لیگ را با برد شروع کند. گابریله پین مربی ایتالیایی و کوین یامگا بازیکن فرانسوی آبی‌ها در این بازی غایب بودند. یک نکته‌ هم از «هوادار» اینکه این تیم همان «استقلال جنوب» لیگ دو و «سرخپوشان پاکدشت» لیگ یک است که گفته می‌شود بعد از ترکیب رنگ‌های آبی و قرمزِ لباس‌های سابق و استفاده از رنگ بنفش، بناست با نام «دیهیم» فعالیتش را ادامه دهد.


صنعت نفت آبادان ۰ ـ ۱ ذوب آهن اصفهان
نفتی‌ها منصوریان را به‌دلیل کرونا کنار خود نداشتند و خرمگاه تیم را هدایت می‌کرد. در آن سو هم تارتار بنا داشت از همین ابتدا ذوب‌آهن را پیروز از زمین خارج کند تا به سرنوشت فصل قبل و اما و اگرهای روزهای آخر دچار نشوند. اتفاقی که دقیقه ۹۱ رقم خورد و عارف رستمی توانست دروازه نفتی‌ها را باز کند تا باز هم تقابل این دو تیم یک صفر شود، این‌بار برای اصفهانی‌ها. این فصل برای ذوبی‌ها در حالی شروع شد که قاسم حدادی‌فر کاپیتان این تیم بعد از ۳۱ سال حضور در رده‌های مختلف، با این تیم خداحافظی کرد. وداعی که گفته می‌شود ناشی از اختلاف او با تارتار بوده است.

بازی‌های روز سوم ـ جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰

فولاد خوزستان ۱ ـ ۳ پرسپولیس تهران
پنج قهرمانی پیاپی شاید هر تیمی را بی‌انگیزه کند یا سایر تیم‌ها را برای جلوگیری از تکرار آن پرانگیزه، اما سرخ‌های پایتخت در اولین بازی لیگ جدید نشان دادند رسیدن به عدد «شش» می‌تواند انگیزه آن‌ها را برای تکرار قهرمانی‌های متوالی‌شان بیشتر کند، شاید به همین دلیل روز برگشت از عربستان هم سر تمرین حاضر شدند. آن‌ها ۶۰۰ هزار دلار به کالدرون و ۱۰۰ هزار دلار به خواکین آلبرتوی اسپانیایی بدهکارند و پنجره‌شان بسته است! آلبرتویی که با شناخت کامل از این تیم در این بازی کنار ویسی نشسته بود تا انتقام باخت‌های اخیر فولادی‌ها را از پرسپولیس بگیرد.

در این بازی هم اسدی و پاکدل تازه وارد برای سرخ‌ها گل زدند و هم آل‌کثیری که در دیدار الهلال خوب نشان نداد. تک گل فولادی‌ها هم پیش از گل سوم پرسپولیس از روی ضربه پنالتی به‌دست آمد. لوسیانو پریرا نهمین گلش را به لک زد و در لیگ ایران ۸۷ گله شد. فولادی‌ها بعد از آخرین حضور تیم تهرانی در فولادآره‌نا و شکست از این تیم، ۷۱۸ روز نباختند تا اینکه باز هم به همان همیشگی خوردند و هجدهمین شکست‌شان رقم خورد. آن‌ها از هیچ تیمی این همه شکست نخورده‌اند. فولادی‌ها همچنین ۹۱۷ روز بود که بیش از یک گل در بازی دریافت نکرده بودند. این هشتمین پیروزی گل‌محمدی برابر فولاد و هفتمین برد او مقابل ویسی بود.


در پایان هفته اول، گل‌گهر، پرسپولیس، سپاهان، استقلال، ذوب‌آهن و نساجی سه امتیازی و به‌ترتیب در صدر قرار گرفتند. بازی‌های هفته دوم هم در سه روز دوم و سوم و پنجم آبان‌ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

نفت و سپاهان، مس و پدیده در روز اول، هوادار و پیکان، تراکتور و صنعت، فجر و گل‌گهر و ذوب‌آهن و استقلال در روز دوم و در روز سوم هم آلومینیوم و فولاد و پرسپولیس و نساجی با هم دیدار می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *