پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۳

چرا حمله بی‌سابقه به پایگاه آمریکایی التنف مهم است؟

شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 779660
چهارشنبه شب بود که رسانه‌های عربی از وقوع حمله‌ای دقیق و پیچیده به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خبر دادند.
چرا حمله به پایگاه آمریکایی التنف مهم است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، پایگاه استراتژیک آمریکا در «التنف» واقع در جنوب شرق سوریه چهارشنبه شب هدف حملات گسترده پهپادی قرار گرفت. آمریکا این حمله را تایید کرده ‌اما از دادن اطلاعات مربوط به تلفات خودداری می‌کند. این حمله حدود یک هفته پس از حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی به «تدمر» صورت می‌گیرد که مقاومت گفته بود، انتقامش را می‌گیرد!

چهارشنبه شب بود که رسانه‌های عربی از وقوع حمله‌ای دقیق و پیچیده به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه یعنی در «التنف» (جنوب شرق سوریه) خبر دادند. شبکه قطری «العربی» به نقل از برخی منابع اعلام کرد که پهپادی ناشناس پایگاه التنف را که نیروهای ائتلاف بین‌المللی در آن مستقر هستند، هدف قرار‌داده است. این شبکه در ادامه اعلام کرد نیروهای آمریکایی پس از این حمله، «منطقه پرواز ممنوع» اعلام کردند. لحظاتی پس از انتشار این اخبار، یک مقام نظامی سنتکام در گفت‌و‌گو با شبکه «اسکای نیوز» حمله راکتی به پایگاه التنف را تأیید کرد؛ اما مدعی شد به هیچ یک از نیروهای آمریکایی آسیبی وارد نشده است.

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز به نقل از چند منبع گزارش داد یک پهپاد با چهار راکت پایگاه التنف در مثلث اردن، سوریه و عراق را هدف قرار‌داده است. با این حال، اسپوتنیک افزود هنوز جزئیاتی درباره تلفات و خسارت‌ احتمالی ناشی از این حمله در دست نیست.

یک پهپاد نبود، 5 پهپاد بود
سپس نوبت به شبکه «المیادین» رسید که لحظاتی بعد به نقل از برخی منابع گزارش داد این پایگاه آمریکایی با پنج پهپاد هدف حمله قرار گرفته است. المیادین در ادامه اضافه کرد در این حمله، خوابگاه نظامیان و پادگان‌های نظامی هدف قرار گرفته‌اند و حمله منجر به ویرانی گسترده و آتش‌سوزی شده است. منابع امنیتی عراق مرتبط با ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا هم همان چهارشنبه گفتند، پایگاه التنف در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن با پنج پهپاد هدف قرار گرفته شده است. به گزارش ایسنا، این منابع به شبکه روسی راشاتودی گفته‌اند، حمله از داخل خاک سوریه انجام شده نه از خاک عراق. در ادامه «ستاد فرماندهی مرکزی» ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام» بامداد پنجشنبه بیانیه‌ای درباره حمله اخیر به پایگاه «التنف» منتشر کرد.

سنتکام در این بیانیه با بیان اینکه پایگاه التنف در سوریه مورد حمله عمدی و هماهنگ هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفته است، گفت در حال بررسی ابعاد و جزئیات این حمله است. شبکه «الجزیره» به نقل از این سازمان تروریستی گزارش داد: «در حال حاضر از تلفات آمریکایی‌ها اطلاعی نداریم. ما به همکاری با شرکای خود برای تأیید اینکه آیا تلفاتی حادث شده یا خیر، ادامه می‌دهیم». سنتکام سپس تهدید کرد: «ما حق طبیعی خود را برای دفاع از خود و مقابله به‌مثل در زمان و مکان مناسب، محفوظ می‌داریم».

این گزارش در حالی منتشر شده که پایگاه‌های آمریکا در میدان‌ نفتی «العمر» و میدان گازی کنیکوی استان دیرالزور در ماه‌های گذشته چند بار هدف حملات راکتی قرار گرفتند. آمریکا در چند نقطه از منطقه «الجزیره» سوریه به‌ویژه در میدان‌های نفتی و گازی این کشور با هدف سرقت و قاچاق منابع پایگاه ایجاد کرده است. واشنگتن با پشتیبانی شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) ماهانه منابع استخراج‌شده از میدان‌های مذکور را به پایگاه‌های خود در کشورهای مجاور قاچاق می‌کند.

درباره پایگاه التنف
بنا به دلایل متعدد از جمله، موقعیت جغرافیایی، پایگاه التنف اهمیتی راهبردی دارد و حمله به آن ضربه بزرگی به آمریکا و اعتبار ادعایی آن در منطقه محسوب می‌شود. از همین رو این حمله دقیق و پیچیده که برخی می‌گویند، به شکل ترکیبی از حمله پهپادی و موشکی صورت گرفته، مورد توجه رسانه‌های زیادی قرار گرفته و برخی کارشناسان حتی آن را با حمله به عین الاسد، مقایسه می‌کنند.

روزنامه اورشلیم پست در این مورد اعلام کرده که پایگاه آمریکایی التنف ارزش استراتژیک بالایی دارد و آمریکا این پایگاه را برای آموزش شورشیان سوریه تاسیس کرده است. این روزنامه تاکید کرده که برای طرفداران حکومت سوریه پایگاه التنف آمریکا خار در چشم سوریه است.

انتقام حمله به تدمر بود
برخی کارشناسان نیز معتقدند که حمله به مواضع تروریست‌های آمریکایی و گروهک‌های تکفیری در مرز عراق و سوریه در واقع پاسخ به حمله اخیر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به یکی از مواضع نیروهای مقاومت در نزدیکی فرودگاه تدمر بود که با همکاری آمریکا صورت گرفت. «اتاق عملیات مشترک متحدان سوریه» پس از وقوع حمله مذکور، مهاجمان را «جنگنده‌های رژیم صهیونیستی و آمریکایی» توصیف نموده و تاکید کرده بود: «بر اساس اطلاعات و پس از حمله با استفاده از آسمان اردن و منطقه التنف –که در اشغال آمریکایی‌هاست– تصمیم گرفته ایم پاسخ این تجاوز را داده و انتقام خون شهدا را بگیریم». در واقع این حمله هشداری جدی به تروریست‌های آمریکایی بود که اگر بخواهند برای صهیونیست‌ها فضایی جهت حمله به مواضع نیروهای مقاومت در مرکز و شرق سوریه فراهم کنند خود آنها نیز هدف قرار خواهند گرفت. آمریکا اطراف پایگاه التنف را به نوعی منطقه پرواز ممنوع تبدیل کرده بود که هیچ کسی توان نزدیک شدن به این پایگاه را نداشته باشد اما با این حمله این حصار نامرئی از بین رفت و اکنون مرکز توطئه آمریکا در سوریه نیز در برابر محور مقاومت بی‌دفاع شده است. شاید از همین روست که برخی از کارشناسان پا را از این نیز فراتر گذاشته‌اند و این حمله را با حمله ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد نیز مقایسه کرده‌اند.

نکته مهم
نکته قابل تامل دیگر در مورد حمله به پایگاه التنف این است که آمریکایی‌ها از وقوع این حمله اطلاع داشتند اما قادر به مقابله با آن نشده‌اند. این حمله کم سابقه در حالی رخ داد که نیروهای اشغالگر مستقر در پایگاه التنف، از بعدازظهر چهارشنبه در آماده‌باش کامل بودند! اما آنچه که مهم است به از بین رفتن افسانه شکست ناپذیری آمریکایی‌ها در منطقه است که از سال‌ها قبل سرعت بیشتری گرفته و اکنون هر گروهی خود را قادر می‌بیند بتواند علیه آمریکایی‌ها وارد نبرد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا!
Iran, Islamic Republic of
آمریکا حکم پهلوان سر به مهر را دارد که احساس می‌کند اگر دست به اقدام متقابل بزند ناتوانیش بیش از پیش رو می‌شود و هیمنه اش به هم می‌ریزد خداوند ذلیلترش کند به حق زهرای مرضیه.
ننگ و مرگ بر آمریکا