پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲

بررسی انواع سقف ها و سایبان های متحرک

شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 778992

انواع سقف ها و سایبان های متحرک
از زمانی که انسان ها زندگی غارنشینی را ترک کرده و برای خود خانه ها و مکان هایی برای زندگی ساختند، سقف یکی از اجزای اصلی مکان زندگی بوده است؛ اما همان طور که همه ابعاد زندگی بشر دست خوش تغییر و تحولات زیادی گشته، معماری نیز از این تغییرات بی نصیب نبوده است. سایبان های متحرک گرچه ممکن است بسیار امروزی به نظر برسند، اما در حقیقت تاریخچه ای بسیار کهن دارند. در مصر باستان، مردم برای حفاظت خود و اجناس شان از نور خورشید، در محل کسب شان از سایبان های متحرک استفاده می کردند. این سایبان ها از جنس حصیر یا کتان بودند و المان هایی که برای ساخت اسکلت سایبان های متحرک استفاده می شدند، از جنس الوار یا ریسمان بودند. در قرن نوزدهم نیز پس از انقلاب صنعتی، تحولاتی در زمینه سایبان های متحرک به وقوع پیوست که از شکل پیشرفته تر سایبان‌های قدیمی برای بادبان کشتی، استفاده درکشتی های بخار و آسیاب ها استفاده می کردند. سایبان‌های متحرک همیشه و در همه مکان ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند و برای رسیدن به شکل امروزی خود، مسیر طولانی و پر پیچ وخمی را طی کرده‌اند.

انواع سایبان های متحرک
سایبان های متحرک امروزی جنسی متفاوت از سایبان های قدیمی تر دارند و به دلیل داشتن انعطاف در عملکرد، در مکان های بسیاری، کارایی و مورد استفاده قرار می گیرند. از سایبان های متحرک می توان برای استفاده در مکان هایی نظیر حیاط، استخر، باغ، پارکینگ، حیاط خلوت، بالکن، تراس، پاسیو و ... استفاده کرد.

جنس سایبان های متحرک
سایبان های متحرک ورق هایی از جنس پلی کربنات هستند که در انواع شفاف و مات استفاده می شوند. البته با پارچه‌های ضخیم نیز می‌توان این سایبان ها را ساخت. سقف های متحرک، با قابلیت باز و بسته شدن، حالت تاشو و متحرک و مقاومت زیادی در مقابل خطر سقوط اشیاء، ضربه، حوادث طبیعی، شکستگی، زلزله و مواردی از این دست دارند. این سایبان های متحرک، با تحولاتی که طی زمان پذیرفته اند، علاوه بر ایجاد پوشش و امنیت، جلوگیری از نفوذ اشعه های مضر خورشید و محافظت از پوست در مقابل تابش نور، باعث زیبایی بیشتر فضا نیز می شوند و قابلیت اجرا در همه موارد گفته شده را دارا هستند.

مزیت استفاده از سایبان های متحرک
این سازه ها، فریم آلومینیومی تمام اتوماتیک دارند که با توجه به جایی که قرار است استفاده شوند، در ابعاد، وزن ها و ضخامت های مختلف ساخته می شوند. به راحتی به وسیله ریموت کنترل، باز و بسته می شوند و علاوه بر داشتن نمای زیبا، دارای تهویه مناسب به هنگام باز بودن و دارای عایق کامل به هنگام بسته بودن، هستند. استفاده از سایبان‌های متحرک، در مکان‌هایی مانند استخر روباز، پارکینگ یا به عنوان سقف متحرک حیاط، از انجام هزینه های زیاد به هنگام ساخت بنا و محدودیت ها و ممنوعیت ها می‌کاهد.

اگر خانه ها دارای تراس باشند، استفاده از سقف متحرک تراس ، ایده ای خلاقانه جهت استفاده از فضایی است که در حالت عادی و به جز در موارد خاص، کارایی دیگری ندارد؛ زیرا در روزهایی که آفتاب شدید است یا هوا بارانی است، امکان استفاده از تراس برای نشیمن یا خواب وجود ندارد ولی چنانچه با سایبان های متحرک، مسقف شده باشد، در روزهای دلپذیر بهاری یا پاییزی، حتی در هوای بارانی یا آفتاب شدید، می توان از این فضای دلپذیر استفاده نمود و از زیبایی های طبیعت استفاده کرد و لذت برد، مخصوصاً اگر فضای اطراف به گل ها و سایر عناصر زیبایی مانند آب نما یا دیوار سبز مزین شده باشد.

سایر مزایای سایبان های متحرک به شرح زیرند:
. ساخت این سقف های متحرک به گونه‌ای‌اند که امکان انطباق با هر نوع شرایط آب وهوایی، در تمام فصول سال را دارا هستند. دما و تغییرات دما باعث تخریب این پوشش و فرسایش و نابودی آن نمی‌شود.

. علاوه بر ایجاد احساس آرامش، زیبایی محیط، سهولت در استفاده از آن ها موجب استقبال از این پدیده مدرن شده است.

. سایبان های متحرک، قدرت تحمل فشار باد بر اساس مقیاس بیوفوت کلاس 11 کیلومتر بر ساعت را دارا هستند، از اینرو شدیدترین بادها هم نمی توانند خللی در مصالح به کار رفته و در عملکرد آن ها ایجاد کنند یا باعث تخریب آن ها شوند. این سایبان ها همچنین توان تحمل طوفان، باران، تگرگ، ریزگرد، آفتاب شدید و سوزان را دارند.

. المان های به کار رفته در این سایبان های متحرک، علاوه بر محافظت مکان مورد نظر در مقابل سرما و گرما، عایقی مقاوم در مقابل صدای محیط خارج از سایبان به داخل و همچنین حفظ دمای محیط و جلوگیری از اتلاف دما و انرژی به بیرون هستند.

. این سقف های متحرک، همچنین پوششی محافظ در مقابل اشعه های مضر خورشید، ورود ریزگرد و گرد و غبار به داخل فضای مورد استفاده محسوب می‎شوند.

. انعطاف زیادی در طراحی و اجرا دارند، بنابراین بنا به درخواست مشتری به اشکال مختلف، در وزن ها و جنس های مختلف و در مکان های مختلف با کاربری متفاوت طراحی و اجرا می‎شوند.

. از آن جایی که پروفیل های سازه، با رنگ های مخصوص آلومینیوم رنگ می شوند، در مقابل شوره زدن یا سیاه شدن، مقاومت بالایی دارند. چرخ های ریلی سقف های متحرک، از جنس تفلون پلی آمید هستند و مقاومت زیادی در مقابل تخریب دارند.

. استفاده از سقف‎های متحرک، راهی مقرون به صرفه برای استفاده از فضاهای بازی است که در حالت عادی بدون مصرف هستند و در صورت مسقف شدن می توانند در زمان های خاص با کاربری بالا، مورد استفاده قرار گیرند؛ از جمله فضاهای باز که در صورت مسقف شدن می توانند مورد استفاده قرار گیرند شامل زمین هایی برای مصلی، حسینیه، مسجد، تالار، هفته بازار، نمایشگاه، آلاچیق، استخر بانوان، سالن کنسرت، پارکینگ و موارد مشابه هستند. بنابراین باعث صرفه جویی در هزینه می‌شوند.

. چنانچه در خانه ویلایی شما استخر خصوصی و روبازی وجود دارد که مشرف به ساختمان های دیگر است و امکان استفاده از آن را ندارید، استفاده از سایبان های متحرک راهی برای حفظ حریم خصوصی، پوشاندن آن و استفاده همیشگی از جایی است که گاهی بدون استفاده باقی مانده.

. نورپردازی زیبا، افزایش جذابیت محیط و امکان نقل وانتقال سایبان های متحرک به جایی دیگر، از دیگر مزایای استفاده از سقف‌های متحرک هستند.
 
سقف متحرک استخر

سایر کاربردهای سایبان های متحرک
از دیگر کاربردهای سقف متحرک، استفاده از آن در جلوی رستوران‌ها به منظور استفاده بیشتر و بهتر فضای موجود در طبیعت، مسقفکردن روف گاردن و استفاده همیشگی از آن، استفاده از حیاط خلوت به منظور آشپزی، انباری و یا فضایی برای نگه داری گل‌های آپارتمانی و گیاهان که لازم است از نور شدید یا اختلاف دمای محیط به هنگام سرما یا وزش باد محفوظ بمانند، همچنین سقف متحرک پاسیو است. هنگامی که به عملکرد و قابلیت انعطاف‎پذیری زیاد این وسیله دقیق می‎شویم، در می یابیم که استفاده از تکنولوژی و ایده خلاقانه سقف متحرک، می تواند باعث شود بسیاری از مکان ها و فضاهایی که در زمان ها و فصول خاص یا شرایط اقلیمی خاصی کارایی داشتند، مورد استفاده همیشگی قرار گیرند.


ویژگی های سایبان های متحرک به لحاظ کیفیت
هنگامی که از محصولی صحبت می‌کنیم که با مدرن ترین تکنولوژی روز دنیا ساخته می‌شود، انتظار این است که به لحاظ کیفی نیز در سطح معقول و مناسبی باشد تا استفاده از آن در مکان‌های مختلف و در شرایط آب و هوایی گوناگون، تخریب نشود و تا مدتها هزینه‌های تعمیر یا نگهداری به مصرف کننده تحمیل نکند. البته هر محصولی که ما استفاده می‌کنیم، حتی اگر از بهترین مواد اولیه هم درست شده باشد، یک تاریخ انقضاء و یک طول عمر مفیدی دارند که از ابتدای ساخت، برای آن محصول یا کالا در نظر گرفته می‌شود؛ اما برخورداری از مواد اولیه با کیفیت، فاکتوری است که در این مبحث، مد نظر ماست. بنابراین هنگامی که سایبان های متحرک سفارش می دهیم، انتظار ما این است که محصول نهایی دارای ویژگی های کیفی زیر باشد:

. نکته بسیار مهم در ساخت سایبان های متحرک، مقاومت غشاء به کاررفته در سقف این سایبان هاست. سقف باید از موادی ساخته شده باشد که به مرور زمان، در اثر نور خورشید، تغییرات جوی، گردوغبار و سایر عوامل دچار فرسایش و نابودی نشود. استفاده از تکنولوژی نانو در هنگام ساخت این سقف ها، می تواند باعث شود که آن ها هرگز نیاز به نظافت و شستشو نیز پیدا نکنند.

. نکته دیگر، توجه به کیفیت مواد و تکنولوژی به کاررفته برای ساخت اسکلت فلزی این سازه هاست. اسکلت سازه باید آنقدر محکم، بااستقامت و بادوام باشد که در مقابل طوفان، ضربات سنگین، تگرگ و سایر عوامل، دچار خمیدگی یا شکستگی نشود.

. مورد مهم دیگر، موتور دستگاه است که باید توان لازم برای جابجایی صفحات سقف روی ریل ها دارا باشد. کیفیت موتور و توان آن باید در حدی باشد که در طول زمان دچار ضعف عملکرد یا دیگر مشکلات نشود.

. از موارد دیگری که می توان به آن ها اشاره کرد، کیفیت ریل دستگاه، جنس صفحات و سایر ملزوماتی است که در این سازه به کار می رود که در مجموع همگی باید از استانداردهای کیفی لازم برخوردار باشند.

. نکته آخر، شکل نهایی سازه و کیفیت طراحی و اجراست که اگر همه مواد اولیه از کیفیت لازم برخوردار باشند، ولی اصول طراحی و اجرا به درستی انجام نشود، محصول نهایی فاقد کیفیت لازم و زیبایی خواهد بود. بنابراین مجموعه ای از عوامل باید به درستی انتخاب شده و در کنار هم قرارگیرند تا سازه ای با کیفیت و کارایی مورد نظر در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.  

تفاوت شیشه با ورق های پلی کربنات
استفاده از ورق های پلی کربنات در مقایسه با شیشه، دارای مزایایی به شرح زیر است:

. جایگزین بسیار مناسب برای شیشه، به دلیل آسیب پذیری کم در مقابل خط و خش، شکستگی و آسیب و همچنین مقاومت بالا در مقابل ضربه، شکستگی و سایر آسیب ها، در عین حال سبک، شفاف و دارای قیمت مناسب.

. صرفه جویی در مصرف انرژی؛ چرا که در تابستان از ورود گرما و در زمستان از خروج گرما و اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

. عایق کاملاً مناسب برای ممانعت از ورود صداهای مزاحمِ بیرون به فضای داخلی استفاده و محصورشده با سایبان های متحرک

. کاهش قابل ملاحظه میزان مصرف انرژی در مناطق گرمسیر و سردسیر

. ممانعت از ورود اشعه های UV مضر خورشید که عامل اصلی سرطان ها و از بین رفتن رنگ اجسام می‌شوند.

. ایجاد فضایی سالم و اطمینان بخش

. دارای خاصیت آنتی استاتیک که مانع جذب آلودگی ها و گرد و غبار شده و با اولین بارندگی یا شستشوی ساده، تمیز می‌شوند.

. کاهش هزینه ها که باعث ترغیب مصرف کنندگان به خرید و سفارش سایبان های متحرک شده است.

. مقاومت بالا و ضدحریق بودن ورق های پلی کربنات که در دماهای بالا فقط به آرامی ذوب می شوند و سپس خاموش می گردند ولی موجب گسترش آتش نمی‌شوند.

. مقاومت بالا در مقابل خم شدگی، ضربه، خراش، کشش و شکستگی، مخصوصاً در شرایطی نظیر زلزله یا سقوط اجسام بر روی آن ها

. قابلیت مانور زیاد در طراحی و اجرا

. امکان اجرای طراحی های معماری مدرن تر بر روی آن ها

. امکان استفاده و سفارش ساخت سازه به دو شکل ثابت و متحرک

. قابلیت ساخت به شکل شفاف و غیر شفاف، جهت تنظیم نور و دید  

تفاوت سایبان های متحرک با سایبان های ثابت
سایبان های متحرک و ثابت هر دو از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت ساخته می شوند و هردو مدل استحکام زیادی دارند، تنها تفاوت آن ها در کارایی و عملکردشان است. در مدل ثابت، امکان جابجایی صفحات وجود ندارد، در حالی که سایبان‌های متحرک می توانند در جهات مختلف بسته به نوع عملکرد، حرکت کنند. نحوه حرکت و جابجایی آن ها بدین صورت است که بر روی ریل هایی که قرار گرفته اند با حرکت دست یا به صورت ریموت کنترل، جابجا می شوند. از آن جایی که در حالت تاشو ورق ها حالت آنتنی پیدا می‌کنند، پس از جمع شدن، فضای بسیار کمی اشغال می‌کنند. سایبان های متحرک، سبک، مقاوم، زیبا، مقرون به صرفه و مرغوب هستند.

نحوه نورپردازی در سایبان های متحرک
نور یک از نیازهای اولیه زندگی همه موجودات محسوب میشود. ما در طی روز از نور خورشید و در طی شب از نور ماه، برای دیدن اطراف و ادامه حیات، استفاده می‌کنیم. بدون نور، ما و همه موجودات روی کره زمین نابود می شویم. پس از اختراع لامپ‌های الکتریکی، تحولات وسیعی در سبک زندگی انسان ها به وجود آمد. پس از تولید انبوه لامپ ها که از رشته‌ای آغاز شدند و به لامپ‌های فلئورسنت و سپس هالوژن و ال ای دی رسیدند، ما اکنون با تنوع بی نظیری از لامپ‌های الکتریکی رو به رو هستیم که به ما امکان انتخاب های زیادی می‌دهند.

قطعاً ما پس از سپری کردن یک روز پرمشغله و خسته کننده، هنگامی که نیاز به تفریح، خرید و یا رفتن به جایی بیرون از خانه داریم، حضور در یک مکان که در شب به شکل زیبایی نورپردازی شده باشد، بسیار احساس مطلوب تر و پرنشاط تری داریم تا حضور در یک مکان تاریک یا نیمه تاریک یا بد نورپردازی شده. در این میان، سقف های متحرک که پوشاننده مکان های باز هستند و راحتی و آسایش بیشتری برای ما فراهم می کنند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین هر چه بهتر و زیباتر نورپردازی شوند، ما در آن جا احساس بهتری خواهیم داشت.

در نورپردازی سقف های ثابت، توجه به رنگ آمیزی محیط، دیوارها و نوع کاربری فضا مهم است و بنابراین می توان از نورپردازی متمرکز، نورپردازی عمومی یا موضعی و یا نقطه ای استفاده نمود.

برای نورپردازی سقف های متحرک، استفاده از ایده های خلاقانه به وسیله فانوس های اوریگامی و بادی، لامپ های ال ای دی رشته‌ای، لامپ های شمعی و ... می‌توانند ایده های جالب و زیبایی باشند. اما در رابطه با سقف‌های متحرک، حساسیت در کار بیشتر است؛ زیرا اگر درست و بر اساس اصول، طراحی و اجرا شود، در محیط هایی مانند کافی شاپ، رستوران، روف گاردن و  امثال آن می‌توانند فضایی رؤیایی و شاعرانه ایجاد کنند و محیط را به یک فضای دکوراتیو تبدیل کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که چون این سقف ها قابلیت تا شدن دارند، سبک نورپردازی باید به گونه ای باشد که هیچ آسیبی به لامپ ها و عملکرد آن ها وارد نسازد. بنابراین اجرای کار در سایبان های متحرک، پیچیده تر از نورپردازی درسقف های ساده و ثابت است.

نورپردازی در سقف های متحرک، از نوع SMD با تکنولوژی ال ای دی هستند که از یک منبع تغذیه مرکزی، تغذیه می شود و یک دیمر بر روی خروجی آن ها نصب می شود  که قابلیت کم و زیادکردن نور را به لامپ می دهد. به دلیل متحرک بودن سقف، نحوه سیم کشی، عایق بندی، مقاومت در مقابل تغییرات حرکتی، توجه به ولتاژ لامپ و ... بسیار اهمیت می‌یابند.

سایبان متحرک آلاچیق
یکی از کاربردهای جالب سایبان های متحرک، استفاده از آن ها به عنوان سایبان آلاچیق است. قطعاً همه ما در فصول مختلف سال که بیرون از خانه می رویم و قصد داریم چند ساعتی را در دل طبیعت یا پارک به تفریح و استراحت بپردازیم، مکانی را ترجیح می دهیم که علاوه بر امکان ارتباط نزدیک با طبیعت، حیوانات، گل ها و گیاهان، دارای سقف و به گونه ای محفوظ باشد. از اینرو چند ساعت اقامت در یک آلاچیق می تواند حس خوبی به ما القا کند.
 
اهمیت سایبان های متحرک به عنوان پارکینگ
بدون شک هیچ کس دوست ندارد در مکانی زندگی کند که سقفی به عنوان پارکینگ برای ماشین خود نداشته باشد؛ زیرا در هوای بارانی و برفی اتومبیل دچار خسارت می شود، این در حالی است که نور آفتاب در روزهای گرم سال هم، خود معضل دیگری است. از طرفی همه منازل و آپارتمان ها دارای پارکینگ نیستند. در این شرایط چه باید کرد؟ آیا برای همه اقشار جامعه این امکان فراهم است که آپارتمانی خریداری کنند که دارای پارکینگ اختصاصی باشد؟ مسلما ً خیر.

خوشبختانه تکنولوژی و ایده خلاقانه سایبان های متحرک و ثابت این مشکل را حل کرده است. بنابراین اگر شما در جایی زندگی می‌کنید که فاقد پارکینگ است، یا به جایی مسافرت می کنید که هوای آن جا بارانی است و مجبورید ساعت ها و روزها اتومبیل خود را زیر باران قرار دهید، می توانید از سقف های ثابت یا متحرک که بر روی خودرو نصب می شوند، بهره ببرید. با سفارش سایبان ثابت یا متحرک، دیگر خیال تان به جهت در امان نگه داشتن اتومبیل تان از تخریب یا خسارت به وسیله عوامل طبیعی مانند باران، برف یا آفتاب راحت خواهد بود.

سفارش سایبان های متحرک
چنانچه نیاز به سایبان های متحرک دارید، با ورود به سایت ما و بازدید از نمونه پروژه های سقف متحرک، می توانید سفارش خود را ثبت یا با مشاوران ما تماس حاصل نمائید. تیم حرفه ای و مجرب ساینا، می تواند انواع سایبان ثابت و متحرک را با کاربری های گوناگون و با متریال های مختلف با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب برای شما طراحی و اجرا کند. در اولین فرصت کارشناسان ما به محل مورد نظر مراجعه کرده و پس از بازدید از منطقه، اقدام به تهیه پلان می‌کنند.

شما می‌توانید برای سفارش انواع سایبان برای ویلا، آلاچیق، اتومبیل، تراس، بالکن، حیاط، حیاط خلوت، پارکینگ، آب نما، روف گاردن، رستوران و یا هر مکان دیگری دغدغه‎های خود را به ما بسپارید و خیال تان از تحویل گرفتن سازه ای که سفارش داده اید، مطابق با خواست و سلیقه تان، راحت باشد. کارمندان ما پس از بازدید و اجرای طرح روی کاغذ، طرح را به شکل سه بعدی نیز اجرا می کنند و در صورت رضایت شما، به مرحله تهیه و اجرا می رسانند. در این فرآیند، بررسی شیب زمین، مصالح زمین، جنس خاک، ضخامت لایه رویی خاک، عمق پی ریزی برای اجرای سازه، اندازه گیری حداکثر سرعت باد و بررسی سایر عوامل و فاکتورها، به بهینه سازی طرح از نقشه تا اجرا کمک شایانی می کند.

منبع: سازه چادری ساینا
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *