سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۲
بمب گذاری در افغانستان برای هفته دوم؛

انفجار در مسجد شیعیان قندهار؛ ۶۲ شهید و ۶۸ زخمی/ تصاویر تلخ «۱۸+»

جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 778915
برخی منابع رسانه‌ای از وقوع انفجار در مسجد شیعیان در قندهار در جنوب افغانستان طی جریان مراسم نماز جمعه خبر دادند.
انفجار در مسجد شیعیان قندهار؛ ۶۲ شهید و ۶۸ زخمی/ تصاویر تلخ «۱۸+»
به گزارش جهان نيوز، دستکم وقوع دو انفجار در «امام بارگاه فاطمیه» مسجد جامع شیعیان قندهار در حوزه اول امنیتی این شهر در جنوب افغانستان به وقوع پیوست که تعدادی شهید و زخمی برجا گذاشته است.

بر اساس برخی گزارش‌های اولیه، در این انفجار دستکم ۶۲ نفر شهید و بیش از ۶۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

تاکنون مقام‌های امنیتی و محلی در قندهار در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند اما برخی رسانه‌ها می‌گویند که در ورودی این مسجد سه انفجار به وقوع پیوسته است.

حمله انتحاری ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر امروز جمعه هنگام ادای نماز جمعه رخ داد و شاهدان عینی گفته اند که سه مهاجم با سلاح گرم بر نماز گزاران آتش گشودند  و پس از آن جلیقه های انتحاری خود را منفجر کردند.

«سعید خوستی» سخنگوی وزارت کشور طالبان در واکنش به این انفجارها اظهارداشت: «در انفجار امروز در مسجد «امام بارگاه» شیعیان در قندهار تعدادی از هموطنان ما کشته و زخمی شده‌اند»

وی گفت که نیروهای ویژه طالبان در محل انفجارها حضور دارند و عاملان این جنایات به سزایشان خواهند رسید.

واکنش ها به انفجار تروریستی در مسجد شیعیان قندهار
وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه ای جنایت امروز تروریست ها در ولایت قندهار را شدیدا محکوم و بیانیه ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
بار دیگر دست دشمنان اسلام و مسلمین از آستین تروریستهای جنایتکار تکفیری بیرون آمد و جمعی دیگر از مردم مظلوم افغانستان را در حال برگزاری نماز جمعه به خاک و خون کشید.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی کوردلان تکفیری به مسجد فاطمیه قندهار که موجب شهادت و جراحت جمع کثیری از شرکت کنندگان در نماز جمعه گردید را به شدت محکوم نموده و ضمن تسلیت به خانواده های محترم شهداء و مردم عزیز افغانستان، و با آرزوی صبر و اجر برای بازماندگان قربانیان و شفای عاجل برای مجروحین این جنایت ضد بشری، بار دیگر نسبت به توطئه های تفرقه افکنانه دشمنان امت اسلام هشدار داده و بر لزوم وحدت و یکپارچگی شیعه و سنی و نفی خشونت و افراطی گری با نام اسلام تاکید می نماید.

این حادثه دلخراش، و حوادث تاسف بار گذشته از جمله حمله قبلی به نمازگزاران در قندوز، ضرورت افزایش مراقبتها و مضاعف نمودن حفاظت از مراکز مذهبی شیعه و سنی و سایر تجمعات در افغانستان را بیش از پیش روشن می سازد .

جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد خواهران و برادران مسلمان ما در افغانستان با همدلی و هم فکری و تشریک مساعی با یکدیگر توطئه های تفرقه افکنانه دشمنان خود را ناکام خواهند گذاشت.

برخی منابع نزدیک به طالبان در فضای مجازی گفته‌اند که محافظان مسجد شیعیان قندهار نیز در دو انفجار و حمله به این مسجد کشته شده‌اند.

این منابع بدون جزئیاتی از آمار تلفات طالبان تاکید کردند که برخی از اعضای طالبان در تیراندازی متقابل با عاملان حمله کشته شده‌اند.
 
«سعید خوستی» سخنگوی وزارت کشور طالبان در واکنش به این انفجارها اظهارداشت: «در انفجار امروز در مسجد «امام بارگاه» شیعیان در قندهار تعدادی از هموطنان ما کشته و زخمی شده‌اند».

وی گفت که نیروهای ویژه طالبان در محل انفجارها حضور دارند و عاملان این جنایات به سزایشان خواهند رسید.

حزب الله با صدور بیانیه‌ای کشتار وحشیانه نمازگزاران شیعه در مسجدی در مرکز قندهار افغانستان توسط گروهک تروریستی داعش را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: ادامه جرایم داعش در کشتار مردم بی گناه و بی دفاع  و اقدام آن در انتخاب خانه‌های خدا و متلاشی کردن پیکر بندگان خدا تحرک گسترده و سریع امت اسلامی در مقابله با این افکار انحرافی را می‌طلبد و مقامات مسلمان افغانستان نیز برای پیگرد این قاتلان و مجازات عادلانه آنها مسئولیت ویژه‌ای دارد تا با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه مانع وقوع جرایمی تازه شود.

حزب الله با درخواست از مقامات افغانستانی برای حفاظت لازم از نمازگزاران گفت: نباید اجازه داد خانه‌های خدا و بندگان مستضعف آن هدف آسانی باشند که توسط گرگ‌های انسانی که آمریکا آنها را ساخته است، خورده شوند تا برای انتقام از شکست آمریکا پس از اشغال طولانی مدت این کشور خرابی و ویرانگی در این کشور به بار آورند.

در پایان، حزب الله ضمن ابراز تاسف برای خون‌های پاک ریخته شده از درگاه خداوند متعال برای شهدا رحمت و برای مجروحان شفای عاجل و برای مردم مومن افغانستان حفاظت از هر بدی مسئلت خواست.

سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق طی پیامی شهادت شیعیان در مسجد قندهار افغانستان را تسلیت گفت.

وی تاکید کرد: چند روز از جنایت تروریستی علیه پیروان اهل بیت(ع) در مسجدی در ولایت قندوز افغانستان نگذشته که امروز بار دیگر خبر جنایتی مشابه این بار در مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) در ولایت قندهار اعلام شد که شمار فراوانی شهید و زخمی به جای نهاده است.

حکیم افزود: بار دیگر این جنایات وحشیانه را به‌شدت محکوم و تأکید می‌کنیم که هدف قرار دادن پیروان اهل بیت(ع) در افغانستان نقشه‌ای شیطانی و مشکوک است که اقدام فوری و جدی جامعه بین‌المللی علیه این جنایات ددمنشانه را لازم می‌آورد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق تاکید کرد: از خداوند متعال برای شهدا رحمت و رضوان و برای بستگانشان صبر و برای مجروحان شفای عاجل طلب می‌کنیم.

جمعه هفته گذشته نیز یک انتحاری وابسته به گروه تروریستی داعش مسجد شیعیان در ولایت قندوز در شمال افغانستان را هدف قرار داد.
بر اثر انفجار در مسجد جامع سیدآباد در ولایت قندوز بیش از یکصد نفر شهید شدند.
 
 












نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این شیعه کشی تنها نیست بلکه مسلمان کشی است که باید همه مسلمانان در باره آن حساس باشند.
متاسفانه خوی دد منشی طالبان همین است . شیعه کشی .