پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۷
معاون عملیات سپاه:

سرشبکه‌های اسرائیل در منطقه را زیر ضربه بردیم/ آمریکایی‌ها سران داعش را به افغانستان منتقل کرده‌اند/ برای قضاوت درباره طالبان زود است

سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 778597
سردار نیل‌فروشان گفت: رژیم صهیونیستی خیلی از اقدامات تروریستی خود در قبال ایران را به‌دلیل پاسخ‌های بموقعی که به آنها داده و سرشبکه های اصلی آن‌ها در منطقه را زیر ضربه قرار داده‌ایم متوقف کرده‌ است.
سرشبکه‌های اسرائیل در منطقه را زیر ضربه بردیم/ آمریکایی‌ها سران داعش را به افغانستان منتقل کرده‌اند/ برای قضاوت درباره طالبان زود است
به گزارش جهان نيوز، «سردار عباس نیل‌فروشان» معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با تسنیم به بررسی وضعیت میدانی آمریکا در منطقه و همچنین موقعیت امروز جبهه مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی و مقابله با بزرگترین عامل ناامنی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی، پرداخته است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

بزرگترین هدفی که ایران در منطقه دنبال می‌کند اخراج آمریکا و هر نیروی فرامنطقه‌ای اشغالگر است، این موضوعی است که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره کردند و فرمودند پای آمریکایی‌ها به هر جایی رسیده جز ویرانی حاصلی نداشته است، این استراتژی بعد از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز به‌صورت جدی در منطقه دنبال شد و برخی نتایج آن را در عراق و به‌خصوص افغانستان که پس از 20 سال، آمریکایی‌ها از این کشور خارج شدند شاهد بوده‌ایم. تعابیر مختلفی از خروج آمریکا از افغانستان صورت می‌گیرد، برخی آن را فرار و برخی هم آن را یک عقب‌نشینی تاکتیکی تلقی می‌کنند اما هرچه بود این یک خروج غیرمسئولانه از افغانستان بود، شما آخرین وضعیت آمریکا در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا آمریکایی‌ها جای پایی در منطقه خواهند داشت یا خیر؟
سردار نیل‌فروشان: لشگرکشی آمریکایی‌ها به منطقه با دو هدف حفظ استیلای جهانی و قدرت هژمونیک و جلوگیری از زوال قدرت و همچنین حفظ و تأمین امنیّت رژیم اشغالگر قدس صورت گرفت که البته این برنامه شکست خورد. این ناکامی‌ها ماحصل خطاهای پی‌درپی راهبردی آنها بود که نهایتاً نتیجه معکوس داده به افول قدرت آمریکا سرعت بخشید.

همان‌طور که توضیح دادید و در مقدمه اشاره کردید اتفاقی که برای آمریکایی‌ها افتاد ماحصل چند دهه خطاهای راهبردی و انباشت خطاهای استراتژیک آنان بود و برای همین است که می‌بینیم آمریکایی‌ها چگونه یکی پس از دیگری پاسخ این خطاهای خود را دریافت می‌کنند که آخرین آن هم فرار مفتضحانه آنها از افغانستان بود. آنها  پس ازحدود 20 سال علی رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که در افغانستان کردند، اما به دلیل همین خطاهای راهبردی و عدم وجود نگاه صحیح و راهبردی به موضوعات و تحولات موجود در منطقه با شکست مفتضحانه‌ای افغانستان را ترک کردند.

امروز آمریکایی‌ها در راهبرد، عملیات و تاکتیک دچار شکست شده‌اند. البته این طبیعی است که وقتی یک کشور در عرصه راهبردی دچار خطا می‌شود این خطا به حوزه‌های عملیات و تاکتیک نیز تسری پیدا کرده و منجر به شکست آن کشور در هر سه حوزه می‌شود.

فرار آمریکا از افغانستان یک پیروزی بزرگ برای ملت‌های منطقه است و مهم ترین وجه این موضوع، اصل شکست آمریکا در منطقه بود. اما باید ببینیم بعد از این شکست، وضعیت آمریکا در منطقه چگونه است و طرح و نقشه جایگزین آنها در منطقه چیست.

من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها پس از افول هژمونی خود در منطقه و برای پر کردن خلاء قدرت به دنبال نقشه‌های جایگزین هستند تا شاید برای تامین امنیت رژیم اشغالگر قدس و برای جلوگیری از فروپاشی این رژیم دست و پایی زده باشند و نیز فروپاشی قدرت خود را به تأخیر بیاندازند.

* بازی در زمینی که شکست آن از قبل قابل پیش‌بینی است به‌نفع هیچ‌کس نیست
اما عجیب است که آمریکایی‌ها پس از چند دهه حضور در منطقه هنوز برآورد صحیحی از این منطقه و شناخت دقیق از اقوام، فرهنگ‌ها و مردم منطقه و حتی کشورهایی که قصد عملیات روی آنها دارند را نداشته و به همین دلیل شکست‌های راهبردی آن‌ها روی هم انباشته شده است، ولی برای اینکه امنیت اسرائیل و رژیم اشغالگر را تامین کنند اقداماتی انجام خواهند داد.

کشورهای منطقه باید توجه کنند بازی در زمینی که شکست آن از قبل قابل پیش‌بینی است به نفع هیچکس نیست و لذا آمریکایی‌ها برای اینکه حضور منطقه‌ای خود را ادامه دهند دنبال یک نقشه جایگزین هستند و برای نیل به این هدف برنامه دارند تا روی برخی اشخاص و دولت های متوهمی که سودای امپراطوری دارند و در گذشته باقی مانده و روی تفکرات سنتی خود پافشاری می‌کنند سرمایه گذاری کنند.

آمریکایی‌ها در چهار دهه گذشته علیرغم تمام توطئه‌هایی که علیه انقلاب جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه به کارگیری کرده‌اند به هیچ توفیقی دست نیاوردند و راهبردهای آنها یکی پس از دیگری در حال شکست است. لذا کشورهای منطقه باید بدانند که نباید با طناب پوسیده آمریکایی‌ها به ته چاه بروند.

* آمریکا ابزار اعمال قدرت خود در منطقه را از دست داده‌ است
آیا دنیا از خود نمی‌پرسد که چرا ارتشی که به‌ادعای آمریکایی‌ها مجهز به پیشرفته‌ترین تسلیحات روز و آموزش‌های مدرن بود حتی برای یک ساعت هم جلوی سقوط کابل تاب‌آوری نداشت؟ حال با این شرایط آیا باز هم آمریکایی‌ها قابل اطمینان و اتکا هستند؟

معتقد هستم که آمریکایی‌ها ابزار اعمال قدرت خود در منطقه را از دست داده‌اند و دنبال ابزارها و افرادی هستند که بتوانند این نقش را برای آنها در منطقه ایفا کنند تا از مخمصه‌ای که بر اثر انباشت شکست‌های استراتژیک برای آن‌ها در منطقه ایجاد شده به صورت آبرومندانه خارج شوند.

آمریکایی‌ها پس از فرار از افغانستان با استفاده از امپراطوری رسانه‌ای و عوامل داخلی و خارجی خود تلاش کردند تا بتوانند شکاف قومی و مذهبی در افغانستان را فعال کنند و با احیای مجدد داعش، شکاف قومی و مذهبی را با راه‌اندازی جنگ بین مذاهب، این‌بار از افغانستان آغاز کرده و به تمام منطقه تسری دهند که با هوشیاری ملت‌های منطقه و دولت‌های طرف حساب این موضوع الحمدلله این نقشه نیز نقش برآب شد.

*انتخاب با آمریکایی هاست؛ فرار در دقیقه 90  یا عقب روی تاکتیکی مناسب
امروز آمریکایی‌ها به این درک رسیده‌اند که  آن‌چه در افغانستان اتفاق افتاد قابل تکرار است و ممکن است این اتفاق در هر جایی که آنها پایگاه دارند بیفتد و قطعاً سرنوشتی جز آنچه در افغانستان اتفاق افتاد در انتظار آمریکایی ها نیست، لذا آمریکایی‌ها می‌بایست یا فرار از پایگاه‌های خود در منطقه را در دقیقه 90 مجدداً تجربه کنند و یا یک عقب روی تاکتیکی مناسب را انتخاب کنند.

آمریکایی‌ها به دنبال یک عقب روی مناسب در منطقه هستند، امروز هیچ آمریکایی وجود ندارد که از نحوه فرار آمریکا از افغانستان شرمنده نباشد. مسئولان این کشور در معرض این سوال قرار دارند که چرا پس از 20 سال اشغال این‌گونه مجبور به فرار از افغانستان شدند؟

* آمریکا چاره‌ای جز فرار از افغانستان نداشت
اما حقیقت این است که آمریکایی‌ها چاره‌ای جز فرار از افغانستان نداشتند. امروز هم آمریکایی‌ها چاره ای جز ترک پایگاههای‌شان در منطقه ندارند و حال انتخاب با آنهاست فرار در دقیقه 90 را انتخاب کنند یا یک عقب روی تاکتیکی مناسب را.

آمریکایی‌ها چه بخواهند چه نخواهند منطقه ما در حال گذار از وضعیت ژئوپلیتیکی مدنظر و مطلوب آمریکایی‌هاست و حرکت به سمت شکل گیری یک وضعیت ژئواکونومیکی جدید آغاز شده است و نشانه‌های آن هم کاملاً روشن است. آمریکایی‌ها حتماً درک صحیحی از این موضوع دارند که در پازل جدید منطقه جایی برای آن‌ها نیست و ویرایش جدید قدرت مبتنی بر قدرت‌های اقتصادی و فرهنگی موجود در منطقه خواهد بود که پایه اصلی این قدرت نیز در انقلاب اسلامی، محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و سایر قدرت‌های منطقه‌ای ناگزیر به هماهنگی، همکاری و بعضاً ائتلاف با این قدرت منطقه‌ای هستند.

شما می‌بینید که هماهنگی‌های به وجود آمده در دولت انقلابی اخیر و حضور ما در پیمان‌های بین المللی مانند پیمان شانگهای و توافقات اقتصادی ما که منافع ملی ما را نیز تامین می‌کند در همین راستا است و در ساختار جدید قدرت در منطقه قطعا آمریکایی‌ها هیچ جایگاهی نخواهند داشت.

البته در این بین ممکن است آمریکایی‌ها نقش مختل کننده و کند کننده این حرکت را داشته باشند لذا کشورهای منطقه باید هوشیار باشند که در زمین طراحی شده توسط آمریکایی‌ها بازی نکنند.

شرایط منطقه به سمتی می‌رود که نقش آمریکایی‌ها در این منطقه حذف خواهد شد و تمام تلاشی که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند فقط و فقط برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است که امروز پایه‌های این رژیم هم در حال فروپاشی است.

* حادثه افغانستان برای آمریکا تکرارشدنی است
برخی این نکته را مطرح می‌کنند که خروج آمریکا از منطقه غرب آسیا به دلیل آن است که شرق آسیا و به خصوص کشور چین را به عنوان تهدید جدید خود ارزیابی می‌کند. نگاه دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید هر گاه حزب دموکرات در آمریکا بر سر کار آمده، برخلاف رویه حزب جمهوری خواه قائل به حضور مستقیم نظامی برای اعمال قدرت نیست و به دنبال به راه انداختن گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش است و ما باید منتظر یک گروهک تروریستی جدید برای دستیابی آمریکا به منافعش در غرب آسیا باشیم، نظر شما در این‌باره چیست؟
سردار نیل‌فروشان: کسانی که نظام حاکمه آمریکا را می‌شناسند متوجه هستند که نگاه آمریکا در سیاست خارجی و مسائل منطقه یک نگاه سیستماتیک است و با تغییر دولت‌ها و احزاب در این کشور تغییر معناداری در استراتژی و سیاست خارجی آمریکا به وجود نخواهد آمد. شاید این دو حزب یعنی جمهوری خواه و دموکرات در شیوه های اجرایی وتاکتیک با هم تفاوت داشته باشند اما در استراتژی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

به هر حال آمریکایی‌ها مجبور به ترک منطقه هستند و بنده این موضوع را پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز پیش بینی کرده و در مصاحبه‌ای نیز به آن اشاره کردم که آمریکایی‌ها مجبور به ترک منطقه غرب آسیا هستند و جغرافیای مقاومت به صورت خود جوش انتقام شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را خواهند گرفت.

واقعیت امروز این است که آمریکایی‌ها از منطقه اخراج شدند. این تفکری که شما می‌گویید، در تئوری صحیح است اما منطقه جغرافیایی که برای آن در نظر گرفته شده منطقه درستی نیست. به معنای صحیح تر باید گفت که اگر آمریکایی‌ها بنا دارند با قدرت اقتصادی چین مقابله کنند جای این مقابله دقیقاً در منطقه غرب آسیاست زیرا چین به آهستگی در حال پر کردن خلأ قدرت اقتصادی ناشی از عدم حضور آمریکا در منطقه است.


پس اصل این تئوری که بگوییم آمریکایی‌ها بر اساس یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده در حال فرار از منطقه هستند صحیح نیست زیرا واقعیت میدانی می‌گوید که آمریکایی‌ها زیر فشار جبهه مقاومت و مردم منطقه و سیاست های اشتباه خود مجبور به ترک منطقه می‌شوند وقطعاً حادثه‌ای مثل آنچه در افغانستان برایشان اتفاق افتاد، تکرار شدنی است.

آمریکایی‌ها پس از فروپاشی دولت خود خوانده داعش مترصد فرصتی بودند تا مجددا داعش را احیاءکنند و از همان زمان به بعد برخی از سران داعش را به افغانستان منتقل کرده و تحت کنترل خودشان مدیریت کردند.

یکی از برنامه‌های آمریکایی‌ها، ایجاد شکاف‌های قومی و مذهبی و شروع مجدد فعالیتهای نظامی داعش این‌بار از افغانستان است. زمانی فضا برای رشد مجدد داعش و تهدید مرزهای شمال شرق ما مهیا می‌شود که افغانستان امنیت نداشته باشد و درگیر هرج و مرج داخلی شود. آن‌ها نقشه مشابهی هم در مرزهای شمال غربی ما و در منطقه اقلیم کردستان عراق توسط برخی گروههای معارض مسلح در دست اجرا دارند.

حتی آمریکایی‌ها با استفاده از برخی دولت‌های منطقه هم قصد اجرای چنین نقش هایی را دارند و تلاش می‌کنند تا جمهوری اسلامی را با برخی دولت‌های کوچک دچار تنش و درگیری کنند اما سیاستمداران و استراتژیست‌های نظام جمهوری اسلامی بر این موضوعات احاطه کامل دارند تا نگذارند هدف و راه اصلی که محو و نابودی کامل رژیم صهیونیستی است در مقابل هیچ هدف فرعی فراموش نشود.

آمریکا در یک بازه زمانی 20 ساله تمام ظرفیت‌های خود و ظرفیت‌های پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) برای جنگ با مردم افغانستان را به کار گرفت و میلیاردها دلار هزینه کرد؛ حالا آیا منطقی به نظر می‌رسد که پس از 20 سال مبارزه در افغانستان یک مرتبه و آن هم بصورت داوطلبانه از این کشور خارج  و بزرگ‌ترین پایگاه خود در منطقه را از دست بدهد؟ اشغال افغانستان تنها اشغال یک کشور نبود بلکه یک پایگاه بزرگ برای تثبیت حضور آمریکایی‌ها در منطقه به حساب می‌آمد.

اساسا حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و مرزهای شمال شرقی ما و همچنین حضور آنها در عراق و در مرزهای غرب و جنوب غرب کشور ما برای از کار انداختن انقلاب اسلامی بود اما صبر و عظمت انقلاب اسلامی بالاخره آنها را شکست.
در جریان فرار آمریکایی‌ها از افغانستان و همچنین شکست آنها در منطقه هیچ جای شک و تردیدی وجود ندارد اما باید به این نکته توجه کرد که طرح و نقشه جایگزین آنها چیست. آمریکایی‌ها قطعاً بدنبال راه کارهای جدیدی هستند و تمام هدف آنان نیز حفظ و تامین امنیت رژیم اشغالگر قدس است.

قطعاً آمریکایی‌ها به این راحتی‌ها دست بردار نیستند و آنها به دنبال ایجاد تنش بین ایران و همسایگانش و حتی فراتر از این  ایجاد تنش بین قومیت‌ها و فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف نیز هستند. برای مثال آمریکایی‌ها با تشکیل سازمان‌های مردم نهاد متعدد سرمایه‌گذاری وسیعی برای ایجاد شکاف بین ملت‌های ایران و منطقه کرده‌اند.

* برای قضاوت درباره طالبان فعلاً زود است
با توجه به اتفاقاتی که در ماههای اخیر در افغانستان رخ داد، به نظر شما آیا طالبان امروز با طالبان 20 سال پیش تفاوت دارد و موضع ما در قبال طالبان چه خواهد بود؟
سردار نیل‌فروشان: فکر می‌کنم طالبان امروز با طالبان سال 2000 تفاوت‌های فراوانی دارد اما تعیین نوع مواجهه ما با طالبان نیازمند زمان است و فعلا زود است که در این زمینه اظهار نظر کنیم. تامین امنیت مرزها، موضوع مقابله با قاچاق و از همه مهمتر وضعیت مردم مظلوم افغانستان از جمله دغدغه‌های ماست اما برای نوع مواجهه با طالبان باید منتظر ماند و دید که آیا سیاست‌های اعلامی این گروه با سیاست‌های اعمالی آن تا چه میزان تطابق و هم خوانی دارد.

تفکر طالبان با تفکرات داعش کاملاً متفاوت است و در همین مدت کوتاه تسلط طالبان بر افغانستان، مقابله آنها با تحرکات داعش کاملاً مشهود است.

* صبر دربرابر طالبان می‌تواند به‌عنوان یک راهبرد تلقی شود
به نظر من  طالبان امروز به این نتیجه رسیده که کشور افغانستان از اقوام و مذاهب گوناگون تشکیل شده و مجموعه آن‌ها کشور افغانستان را شکل داده و به نظر من طالبان به درک درستی از این موضوع رسیده است که نمی‌توانند نقش اقوام و همچنین نقش جامعه زنان در افغانستان را نادیده بگیرند.

در مجموع آنچه که در صحنه میدانی مشاهده می‌شود تغییر رفتار امروز طالبان با 20 سال گذشته کاملاً مشهود است اما باز هم تاکید می‌کنم که فعلا برای قضاوت درمورد این گروه زود است و نیاز به صبر دارد و این صبر  می‌تواند بعنوان یک راهبرد تلقی شود.

*پذیرش دشمن در کشورهای همسایه برای ما قابل تحمل نیست
همان‌طور که شما گفتید آمریکایی‌ها بخشی از داعش را به افغانستان منتقل کردند و حتی گمان می‌رفت که ما تهدید این گروهک تروریستی را در مرزهای شرقی کشور داشته باشیم. از سوی دیگر اخیراً صحبت‌هایی به میان آمده که بخشی از داعش و سایر گروهک‌های معارض نیز توسط یکی از کشورهای منطقه در مرزهای شمال غربی ما مستقر شده است. تحلیل شما و آخرین رصدی که از حضور گروهک داعش در منطقه دارید به چه صورت است؟
سردار نیل‌فروشان:یکی از نقشه‌های جایگزین آمریکا در منطقه درگیرکردن ایران با گروهک‌های متعدد تروریستی در مرزهای مختلف کشور است. در منطقه اقلیم کردستان عراق، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدرتمندانه به تهدیدات گروهک‌ها پاسخ داد و این موضوع را نیز به صراحت اعلام کرد که حضور گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان و ایجاد تهدید برای امنیت جمهوری اسلامی ایران از این منطقه برای ما قابل تحمل نیست.

* انهدام مقرهای تروریست‌ها در نزدیکی ایران ادامه می‌یابد
البته ما با دولت اقلیم کردستان مشکلی نداریم آنها دوستان ما در زمان سختی و مشکلات بودند و این دوستی دوطرفه بوده و ما نیز کمک‌های بسیاری به آنها کرده‌ایم و بر اساس همین رفاقت نیز از آنها توقع داریم که نگذارند گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب جایگاه و پایگاه‌هایی در اقلیم کردستان عراق برای فعالیت علیه ما داشته باشند. برای همین موضوع هم ما عملیات کردیم و مقرهای گروهک‌های تروریستی را منهدم کردیم و قطعاً این موضوع ادامه خواهد داشت.

نه‌تنها ما بلکه هیچ کشوری نمی‌پذیرد که گروه متخاصمی در مرزهای کشورش وجود داشته باشد و فعالیت کند و کشوری که از سمت مرزهای آن تهدید به وجود می‌آید اظهار دوستی و محبت هم بکند. ما این موضوع را به صورت دوستانه نیز اعلام کرده‌ایم که پذیرش دشمنان ما در کشورهای همسایه به هیچ عنوان برای ما قابل تحمل نیست و ما مجبور به دفاع از امنیت خود مان هستیم و استراتژی جدیدی که نیروی زمینی سپاه در شمال غرب آن را اجرا کرد نیز در راستای دفاع از امنیت ملی کشور است. ما برای دفاع از امنیت خودمان با هیچکس رودربایستی نداریم و هر کجا لازم باشد با دشمنانمان می‌جنگیم.

در مورد پایگاه‌های آمریکایی در منطقه بنده به صراحت نظرم را گفته‌ام و اعلام کردم که بهتر است آمریکایی‌ها راه و گزینه صحیح را انتخاب کنند تا مجبور به اجرای مدل فرار از افغانستان نشوند.

* رژیم صهیونیستی در محاصره کامل جمهوری اسلامی قرار دارد
اما درمورد رژیم اشغالگر صهیونیستی باید بگویم که این رژیم امروز در محاصره کامل جمهوری اسلامی قرار دارد. آنها تلاش مذبوحانه ای می‌کنند تا در پوشش فعالیت‌های اقتصادی گروه‌هایی را برای جمع‌آوری اطلاعات از ایران در کشورهای همسایه ساماندهی کنند اما غافل از آن هستند که انقلاب اسلامی در بین ملت‌های منطقه ریشه دوانده است و هیچکدام از ملت‌های منطقه حاضر به تحمل چنین وضعیتی نیستند و این نیز از جمله خطاهای راهبردی دشمن است که آن ها به دلیل عدم شناخت درست از منطقه مرتکب آن می‌شوند.

ما به‌دنبال روابط خوب و حسن هم‌جواری با تمامی کشورهای منطقه هستیم به همین دلیل انتظار ما از کشورهای منطقه در شرایط فعلی همکاری و هماهنگی بیشتر با یکدیگر است و به نظر من این نقشه رژیم صهیونیستی نیز با اتخاذ چنین روشی ناکام خواهد ماند.

* رزمندگان یمنی به پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی مجهز هستند
هدف آمریکایی‌ها از ترور سردار سلیمانی این بود که نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و همچنین جبهه مقاومت را کم کنند. پس از حدود یک سال و نیم از شهادت سردارسلیمانی وضعیت امروز ما و جبهه مقاومت در منطقه چگونه است؟
سردار نیل‌فروشان: طبیعی است افول قدرت آمریکا در مقابله با رویارویی با جبهه و محور مقاومت صورت گرفته است. به همان میزان که قدرت آمریکا در منطقه دچار افول شده، در مقابل قدرت جبهه مقاومت چند برابر افزایش پیدا کرده است.

امروز در یمن رزمندگان مقاومت بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و به پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی مجهز شده و دانش ساخت و طراحی این تجهیزات را به دست آورده‌اند. امروز شهر مارب در آستانه سقوط است و اگر تصرف این شهر با کندی روبه روست به خاطر ترتیبات انسان‌دوستانه‌ای است که نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن قائل به اجرای آنها هستند. امروز شما به هر کشور از کشورهای منطقه نگاه کنید می‌بینید که نیروهای انقلابی و جبهه مقاومت درحال رشد و پیشرفت هستند.


* مقاومت در یمن هرگز شکست نمی‌خورد
لذا برای آن که درک درستی از قدرت محور مقاومت داشته باشیم باید به شرایط طرف مقابل نگاه کنیم که قدرت  جمهوری اسلامی ایران موجب شده تا امروز آمریکایی‌ها به چنین وضعیت خفت‌بار دچار شوند.

من معتقد هستم که مقاومت یمن به رشد کافی از لحاظ نظامی رسیده است و به هیچ عنوان امکان شکست جبهه مقاومت در یمن برای دشمن وجود ندارد، برای همین پیش‌بینی می‌کنم که سعودی‌ها راهی جز مذاکره برای پایان دادن به جنگ یمن ندارند و عاقلانه ترین راه توافق و همنشینی مسالمت آمیز است.

* هیچ تهدید سختی از طرف همسایگان نداریم
آیا کشور ما با تهدید بزرگی از سوی کشورهای همسایه مواجه هست؟
سردار نیل‌فروشان: کشور ایران با 15 کشور همسایه است و ما با این همسایگان روابط بسیار خوبی داشته و نگاه خوبی هم به آنها داریم و به هیچ کدام از همسایگان به عنوان یک تهدید نگاه نمی‌کنیم بلکه به عنوان یک فرصت به آنها می‌نگریم. اما همه باید مراقبت کنیم که بازیگر نقشه‌های جایگزین آمریکا در منطقه نباشیم و کشورهای کوچک نیز باید مواظب باشند تا آمریکایی‌ها خواسته‌های خود را به آنها تحمیل نکنند.

ما یک کشور با عمق راهبردی بسیار زیاد و پهناور هستیم و به هیچ عنوان از هیچکدام از همسایگان احساس تهدید نمی‌کنیم اما دشمنان استکباری مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی در صدد هستند تا این روابط خوب را دستخوش تغییراتی کنند. اما بنده به عنوان یک کارشناس نظامی و استراتژیک هیچ گونه تهدید سختی را برای کشور متصور نمی‌دانم و معتقدم ایران قدرتمند هر روز در حال پیشرفت و مرکز ثقل و نقطه و لنگرگاه ثبات در منطقه است.

* تمام اقدامات آمریکا و اسرائیل تحت رصد و اشراف اطلاعاتی ماست
امروزه در حوزه فناوری‌های دفاعی ما بین کشورهای منطقه سرآمد هستیم اما هیچ وقت به قدرت نظامی صرف متکی نیستیم بلکه خود را به قدرتی بالاتر از آن یعنی قدرت معنویت رزمندگان و ملت  جمهوری اسلامی ایران متکی می‌دانیم و ترکیب قدرت معنویت و قدرت فنآوری و تسلیحات ما را به کشوری قدرتمند تبدیل کرده است.

اما از آنجا که دشمن در حوزه جنگ سخت هیچ راهکاری را برای مقابله با  جمهوری اسلامی ایران پیدا نکرده  مایوس شده و در حوزه  جنگ نیمه سخت و امنیتی متمرکز شده است. لذا ما باید در این حوزه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و مراقبت‌های لازم را نیز به عمل  آوریم. رونمایی از تجهیزات پیشرفته چک و خنثی و مقابله با بمبگذاری‌ها از جمله اقدامات ما در این زمینه است که به قدرت رزم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توان مضاعفی می‌دهد.

ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمامی فعالیت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را رصد کرده و در منطقه غرب آسیا هیچکدام از فعالیت‌های آنها خارج از اشراف و رصد اطلاعاتی ما نیست و متناسب با اقدامات دشمنان برنامه‌ریزی کرده و اگر لازم باشد اقدام می‌کنیم.

* سپاه هیچ محدودیتی برای حضور در آبهای بین‌المللی ندارد
طی سال‌های اخیر سپاه پاسداران سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه دریایی داشته و به تجهیزات بسیار خوبی نیز مجهر شده است. آیا سپاه برای حضور در آب‌های دوردست هم برنامه دارد؟
سردار نیل‌فروشان: ما هیچ محدودیتی برای حضور در آبهای بین‌المللی نداریم و طبق قوانین بین‌المللی همه کشورها مجاز هستند در آبراه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند. در حوزه اسکورت کاروان‌های تجاری مسئولیت با ارتش جمهوری اسلامی ایران است اما اگر لازم باشد به آنها کمک می‌کنیم و همچنین در حوزه کمک به جبهه مقاومت نیز اگر نیاز باشد از خطوط کشتیرانی خود استفاده می‌کنیم و برای قدرتمند شدن از هر سلاحی به جز سلاح هسته‌ای که منع شرعی فرمانده معظم کل قوا را (مدّ ظلّه العالی) به‌دنبال دارد استفاده می‌کنیم.

* تجهیز سپاه به زیردریایی
ما در حوزه زیرسطحی نیز پیشرفت های خیلی خوبی داشتیم و امروز از زیر سطحی هایی که خودمان تولید کرده‌ایم استفاده می‌کنیم و هر جایی هم نیاز باشد از آنها بهره خواهیم برد.

در دکترین نیروی دریایی سپاه کوچک‌سازی، سبک سازی و افزایش سرعت از موئلفه های بسیارمهم است و داشتن تجهیزات در کلاس تجهیزات دشمن که منجر به جنگ کلاسیک می‌شود به صلاح نیروهای مسلح ما نیست. بنابر این ما روی حوزه ای از فناوری کار می‌کنیم که دشمن برای مقابله با آن دچار مشکل خواهد شد.

یکی از دلایلی که رژیم اشغالگرقدس در مقابل نیروهای مقاومت درمانده و ناتوان است آن است که  اسرائیل با نیرویی مواجه است که  متناسب با یک ارتش کلاسیک مدرن و در نرم جهانی نیست. در رصدهایی که انجام دادیم متوجه شدیم که نیروهای رژیم صهیونیستی در رزمایش های خود تلاش می کنند تا خود را شبیه نیروهای مقاومت کنند و به این نکته هم رسیده‌اند که برای مقابله با مقاومت باید مانند آن شوند اما تاکنون نتیجه ای برای آنها حاصل نشده است.

دلیل عدم دستیابی رژیم اشغالگر قدس به توانمندی‌های جبهه مقاومت آن است که استراتژی، عملیات و تاکتیک نیروهای مقاومت یک راهبرد منعطف و پویاست که دائما در حال تغییر و تحول است.

بر همین اساس ما هم در حوزه دفاع دریایی به سمتی رفته ایم که با روشهای مرسوم در دنیا متفاوت است و دشمن را دچار مشکل خواهد کرد. ما در دکترین رزمی سپاه به دنبال پرهیز از قرینه‌سازی هستیم و به همین دلیل در حوزه رزم دریایی نیز همین دکترین دنبال می شود و توان رزم خود را در مقابله با نقاط ضعف دشمن ‌توسعه و تمرکز خواهیم داد و به هیچ عنوان با نقاط قوت دشمن روبرو نخواهیم شد.

* آیا اسرائیل توانایی تهدید سخت ما را دارد؟
سردار نیل‌فروشان: به‌عنوان کسی که سالهاست تحولات رژیم اشغالگر قدس را رصد می‌کند می گویم که پایه های این رژیم متزلزل شده و در حال فروپاشی است و سران این رژیم هم به همین نتیجه رسیده‌اند و تمام تلاش آن‌ها بر این است تا زمان فروپاشی خود را به تاخیر بیاندازد.

این رژیم اشغالگر در جنگ 12روزه حریف یک قسمت کوچکی از جبهه مقاومت با عرض و عمق بسیار کم در نوار غزه نشد لذا اصل موضوع تهدید اسرائیل علیه ما ارزش تفکر و صحبت کردن هم ندارد که ما بشینیم و فکر کنیم که کشوری با عمق و جمعیت کم بخواهد کشور با عظمتی مانند جمهوری اسلامی ایران را تهدید کند.

*سرشبکه‌های اصلی اسرائیل در منطقه را زیر ضربه بردیم
در حوزه جنگ نیمه‌سخت از آنجایی که ذات و شاکله رژیم اشغالگر قدس با تروریسم دولتی شکل گرفته است ممکن است آنها یک دزدی یا ترور کوری هم انجام بدهند اما این نشانه قدرت نیست اگر در سطح کلان به موضوع نگاه کنیم درمی‌یابیم که این رژیم اشغالگر در حال دست و پا زدن برای بقای خود است و تمامی راهبردها و تاکتیک های خود را در این حوزه متمرکز کرده است.

پیش‌بینی می‌کنم زمانی فرا می‌رسد که رژیم صهیونیستی بدون هیچ اقدام نظامی فرو می‌پاشد و توفیق لشکرکشی برای نابودی این رژیم از محور مقاومت سلب شود.

امروز رژیم اشغالگر قدس با شکاف های متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روبرو است و تمام تلاش خود را می‌کند تا موجودیتش را حفظ و خود را سرپا نگه دارد و اگر این شکاف ها بر هم منطبق شوند این رژیم فرو خواهد پاشید. مردمی که از سراسر دنیا به صورت قرضی به سرزمین فلسطین اشغالی آمده اند به امید آرامش و کسب یک زندگی آرام به رژیم‌صهیونیستی روی آورده‌اند اما، آیا این رژیم در این سال‌ها توانسته است یک زندگی آرام برای آنها فراهم کند؟ به همین دلیل در حوزه تهدیدات سخت فکر کردن به تهدید رژیم صهیونیستی چیزی شبیه طنز است.

در حوزه تهدیدات نیمه‌سخت هم وقتی با اقدامات مقابله به مثل مواجه شوند متوجه خواهند شد که در این عرصه نیز نمی‌توانند جولانگاهی داشته باشند لذا خیلی از اقدامات تروریستی خود در قبال ایران را به دلیل پاسخ های به موقعی که جمهوری اسلامی به آنها داده و سرشبکه های اصلی آن ها در منطقه را زیر ضربه قرار داده است متوقف کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آمریکا و کره جنوبی عامل ایجاد تنش هستند.
آمریکا جنایتکار 100 درصد عامل ایجاد تنش‌ها است
Iran, Islamic Republic of

امریکا برود طالبان می اید
امریکا برود در عراق بعثی ها و داعشی ها می ایند

بزرگترین هدفتان باید ابادی کشور مان باشد و کاهش تنشها
Iran, Islamic Republic of
سلام.سردار خواب باید از چشم کودک کشان نجس گرفته بشه نگذارید خواب داشته باشن خوابو ازشان بگیرید بگیرید بگیرید.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکارهمراه با چند کشور جنایتکاردیگردرسایه سکوت سازمان های بین المللی جنایتکارازسال 2001 تاکنون در امورداخلی افغانستان، پاکستان، عراق، لیبی، سوریه، غزه، فلسطین اشغالی، یمن و منطقه مداخله می‌کند.
Iran, Islamic Republic of
عامل برهم زدن امنیت و آرامش مردم مسلمان افغانستان و برخی کشورهای منطقه متوجه دولت تروریست پرور ایالات متحده آمریکا و برخی ایادی آن در منطقه است.
Iran, Islamic Republic of
از مسئولان و دستگاه‌های امنیتی کشور همسایه افغانستان درخواست می‌کنیم هر چه زودتر عاملین این جنایت ددمنشانه را شناسایی و با آنها برخورد عبرت آموز شود.
United Arab Emirates
طالبان ....نباید قوی شود چون منصوب آمریکا است و رفتارش با ایران ظاهری است ..