شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱
واکنش دبیر انجمن خودروسازان به یک ادعا؛ 

صنعت لوازم خانگی شباهتی با صنعت خودرو ندارد/ صنعت لوازم خانگی انحصارگر شده است/ خودرو چه ارتباطی با صنعت لوازم خانگی دارد؟/ با لابی گری مانع از واردات لوازم خانگی شدید/ در برابر مردم ایران سرافکنده نباشید

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب: 778538
دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به ادعاهای کذب، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی واکنش نشان داد و طی بیانیه ای رسمی اعلام کرد که صنعت لوازم خانگي تابع قيمت گذاري دستوري نیست و حتی شورای رقابت هم  تعیین کننده قیمت لوازم خانگی نیست که اگر غیر از این بود قطعا صنعت لوازم خانگی به خاک سیاه نشسته بود؛ این در حالی است که صنعت خودرو با وجود افزایش قیمت مواد اولیه و تمام فشارهای ناشی از تحریم، ضمن افزایش تولید، کمترین کاهش قیمت را در محصولات خود داشته است. 
صنعت لوازم خانگی شباهتی با صنعت خودرو ندارد/ صنعت لوازم خانگی انحصارگر شده است/ خودرو چه ارتباطی با صنعت لوازم خانگی دارد؟/ با لابی گری مانع از واردات لوازم خانگی شدید/ در برابر مردم ایران سرافکنده نباشید
به گزارش جهان نيوز، احمد نعمت بخش درباره صحبت اخیر حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی مبنی بر اینکه صنعت خودرو در ایران از سوی دولت اداره می‌شود و ۹۵ درصد بازار خودرو دست دو شرکت است اما در صنعت لوازم خانگی حدود ۱۵۰۰ واحد فعالیت می‌کنند و این صنعت در انحصار نیست، اما عده‌ایی صنعت شکست خورده خودرو را نماد تولید ملی قرار داده‌اند، تصریح کرد: شما که دم از 1500 تولیدکننده لوازم خانگی می دهید چرا تا كنون نتوانسته ايد شركت هاي ارج، آزمايش، جنرال استيل، آردل و سایر برندها را به مدار توليد بازگردانيد؟ و چرا اعلام نمی کنید که مجموعه شما چه تعداد عضو فعال دارد؟ و نکته مهم تر آنکه سرمايه گذاري و تعداد شاغلین در صنعت لوازم خانگي با صنعت خودرو قابل مقايسه نیست.

وی با بیان اینکه صحبت های که در مورد صنعت خودرو مطرح شده نشان دهنده آن است که شما نمی دانید درصد داخلی سازی خودروهای وطنی به چه میزان رسیده است، گفت: در حال حاضر خودروهاي تارا و شاهين كه استانداردهاي اروپا را پاس مي كنند بيش از ٨٠ درصد ساخت داخل دارند و این نشان دهنده رشد صنعت خودرو است؛ صنعتی که باید استانداردهای سختگیرانه را پاس کند. از طرفی مگر می شود فناوری صنعت خودرو چه در تولید و طراحی موتور با صنعت لوازم خانگی قیاس کرد. حال سوال اساسی این است که چه ميزان ساخت داخل در توليد تلويزيون وجود دارد؟

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه نامه گلایه آمیز خود از صحبت های سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، به بحث کیفیت اشاره و خاطرنشان کرد: صنعت لوازم خانگي تابع استانداردهاي جهاني نیست ولی صنعت خودرو باید استانداردهای 85 گانه اروپا را پاس کند و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، شماره گذاری خودروهای داخلی متوقف می شود. 

نعمت بخش به موضوع واردات هم اشاره کرد و گفت: در حالی که صنعت لوازم خانگی مخالف هر گونه واردات است، صنعت خودرو مخالف با واردات خودروهای خارجی نیست و این موضوع به صراحت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس و رسانه ها مطرح شده است. این در حالی است که صنعت لوازم خانگی با انواع لابی گری ها فضای را فراهم کرده که لوازم خانگی وارد کشور نشود. 

وی در بخش نظارتی که در صنعت خودرو و لوازم خانگی وجود دارد، اظهارداشت: دو شركت ايران خودرو، سايپا و سایر شركت هاي خودروساز تحت نظارت سازمان هاي نظارتي هستند و این در شرایطی است که صنعت لوازم خانگی از چنین نظارتی برخوردار نیست. 

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه به مبحث قیمت گذاری اشاره کرد و گفت: صنعت لوازم خانگي تابع قيمت گذاري دستوري نیست و قیمت لوازم خانگی از سوی شورای رقابت تعیین نمی شود که البته اگر اینچنین بود قطعا تا به حال به خاك سياه نشسته بوديد. از طرفی صنعت لوازم خانگي در طول سال هاي ٩٧ تاكنون و به دلخواه چندين بار قيمت هاي خود را افزایش داد و صنعت خودرو هیچ زمان چنین فرصتی را نداشت. 

وی با اشاره به اینکه سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، قانون تجارت را نمی داند که اگر می دانست نمی گفت ایران خودرو و سایپا، مجموعه های دولتی هستند،افزود: جهت اطلاع باید عنوان کرد که شرکت های ايران خودرو و سايپا هيچكدام دولتي نيستد و حداكثر سهم دولت در ایندو شركت حداكثر ١٧ است.

نعمت بخش تاکید کرد: سهم صنعت خودرو در تولید ناخالص داخلی 3 درصد است و حال این سوال ایجاد می شود که سهم صنعت لوازم خانگی در GDP چقدر است؟

دبیر انجمن خودروسازی در جمع بندی صحبت هایش عنوان کرد: به قول يكي از بزرگان صنعت كشور، هر صنعتي كه با لابي گري باعث جلوگيري از ورود كالاي مشابه خارجي شود در برابر ملت ايران سر افكنده بوده و حرفي براي گفتن ندارد( چون نمي تواند رقابت كند و محكوم به شكست است) و هر صنعتي كه مانع ورود كالاي مشابه به كشور نشود، نشان رقابتي بودن توليدات آن صنعت است و در پيش ملت خود سرافراز است.

پیش از این حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی اظهار داشته بود: صنعت خودرو در ایران از سوی دولت اداره می‌شود و ۹۵ درصد بازار خودرو دست دو شرکت است. اما در صنعت لوازم خانگی حدود ۱۵۰۰ واحد فعالیت می‌کنند. بنابراین در این صنعت انحصار نیست. اما عده‌ایی صنعت شکست خورده خودرو را نماد تولید ملی قرار داده‌اند. با این حال تولیدات داخلی به لحاظ قیمت و کیفیت تنوع زیادی دارند.

وی بیان کرد: برای رسیدن به کیفیت مطلوب و منطقی شدن قیمت‌ها باید به تولید انبوه برسیم. برای رسیدن به این اهداف باید بازار داشته باشیم، بنابراین از ورود غیر منطقی کالاهای خارجی جلوگیری شود تا به یک کشور صنعتی تبدیل شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
جناب مردم باید نظر بدهند .