جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

ضربه‌ مهلکی که یک دهه، تل‌آویو را ناک‌اوت کرد

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب: 778534
تحلیل‌های صهیونیستی نشان می‌دهد این رژیم توافق معروف به «شالیت» برای تبادل اسرا را فاجعه و شوکی می‌داند که تأثیرات آن با گذشت یک دهه هنوز باقی است.
ضربه‌ مهلکی که یک دهه، تل‌آویو را ناک‌اوت کرد
به گزارش جهان نيوز، ده سال پیش در چنین روزی (۱۱ اکتبر ۲۰۱۱ ) طی توافقی معروف به «شالیت» یا «وفاء الاحرار» ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی در مقابل نظامی صهیونیست «گلعاد شالیت» معاوضه شدند.

روزنامه «رأی الیوم» به نقل از منابع آگاه در فلسطین اشغالی نوشت، رژیم صهیونیستی قرارداد شالیت را یک فاجعه و شوک می‌داند که اثر آن با گذشت یک دهه هنوز از بین نرفته است.  
در ادامه این گزارش آمده، «آوی ساخاروف» مستشرق و تحلیلگر صهیونیست در یادداشتی در روزنامه «معاریو» تأکید کرد، «عملیات‌های خرابکارانه فلسطینی» (به بیان وی) که با کمک و حمایت مالی اسرای آزاد شده در توافق شالیت انجام شده دلیلی کافی برای خسارت‌های راهبردی وارد شده به امنیت رژیم صهیونیستی در پی این توافق است.
 
وی افزود، توافق شالیت باعث شد این اجماع در میان فلسطینی‌ها به وجود بیاید که رژیم اسرائیل ضعیف است. همان اسرای نخبه که در این توافق آزاد شدند بار دیگر به فعالیت نظامی در جنبش حماس بازگشتند و توانستند که قدرت آن را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

ساخاروف در ادامه نوشت، بدترین چیزی که رژیم صهیونیستی در توافق شالیت انجام داد این بود که تنها به مذاکره غیرمستقیم با حماس که به نابودی رژیم اسرائیل فرا می‌خواند، اکتفا نکرد بلکه این جنبش را به عنوان «مالک سرزمین در صحنه فلسطین» به رسمیت شناخت و تمامی خطوط قرمزی که قبلا برای آزادی اسرای اراضی ۱۹۴۸ و قدس وضع کرده بود، زیر پا گذاشت.

وی سپس تصریح کرد، در صحنه سیاسی، محافل امنیتی اسرائیلی معتقدند که سران حماس از زمان توافق شالیت جسارت بیشتری در برخورد با رژیم صهیونیستی پیدا کرده‌اند و این رژیم را در وضعیت سختی قرار داده‌اند اما نکته‌ای که برای تل‌آویو مشکل‌‍‌سازتر بوده، پیامی است که با این توافق منتقل شده است، از زمان امضای توافق شالیت هر کودک فلسطینی دریافته «یهود تنها زبان زور می‌فهمد» و «حملات مسلحانه» بهترین و موثرترین راه برای دریافت امتیاز از تل‌آویو است.

اخیرا گلعاد شالیت که ده سال از تبادلش با بیش از هزار اسیر فلسطینی، می‌گذرد و در این مدت حتی تحت فشار نیز حاضر به بدگویی از مقاومت فلسطین طی دوران اسارتش نشده، سکوتش را شکست و درباره شرایط دوران اسارتش توضیح داد. 

همچنین کارشناس صهیونیست «الیور لیفی» در یادداشتی در روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به معرفی هفت اسیر فلسطینی که در سال ۲۰۱۱ در توافق شالیت آزاد شدند، پرداخت.

 لیفی نوشت، این هفت نفر بتدریج به یک چالش بزرگ برای سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند که بر زندگی صدها هزار صهیونیست تأثیر می‌گذارد.

وی در ادامه مدعی شد، این هفت نفر که قرار بود زندگی آنها در زندان‌ اسرائیل تمام شود در عرض ۱۲ سال به نوک پیکان حماس و شاخه نظامی آن «کتائب القسام» تبدیل شده‌اند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
مرگ بر اسراييل