شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

۵ شرکت بزرگ در زمینه فناوری کدامند؟

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب: 778533
هر کشوری برای پیشرفت وضعیت زندگی و افزایش رفاه و آرامش، به صورت روز افزون به دنبال پیشرفت در زمینه تکنولوژی و فناوری است. از فناوری در زمینه های کشاورزی گرفته، تا اتوماسیون و رشته هایی نظیر الکترونیک و... . مطمئنا با رشد فناوری در سراسر دنیا، مابقی کشورها به دنبال جذب و یادگیری شیوه ها و روش های استفاده شده در فناوری نوین می باشند تا بتوانند آنرا بعضا بومی سازی کرده و یا پیشرفت هایی در آنها ایجاد کنند.
 

اگر کمی در اینترنت در زمینه فناوری و پیشرفت تکنولوژی بگردید مطمئنا با کلمه FAAMG برخورد خواهید کرد که در این مقاله سعی در معرفی این 5 شرکت برتر دنیا در زمینه فناوری را داریم.

بزرگ ترین شرکت های فناوری
همانطور که اشاره شد، موقعی که از تکنولوژی سخن به میان میاید، نام برخی از شرکت های بزرگ در این زمینه به صورت تیتروار به یاد هر کس میاید. اما در این میان تنها 5 شرکت هستند که از بقیه سرآمد تر هستند که به آنها FAAMG گفته میشود که هر حرف آن از اول اسم یکی از این شرکت ها گرفته شده است. در این میان ممکن است به این تناقض برسید که چرا نام دیگر شرکت ها وجود ندارد؟

در این خصوص باید گفت که نام 5 ابر شرکتی مطرح است که بسیاری از کمپانی ها و شرکت های دیگر را نیز زیر مجموعه خود دارد و خریداری کرده است و همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهد.

فیسبوک
موقعی که مارک زاکربرگ فیسبوک را ایجاد کرد، بلند پروازی بسیار زیادی را از خود نشان داد و که این بلندپروازی به ثمر نشست. فیسبوک در سال 2004 ایجاد شد و تا سال جاری حدود 58,604 کارمند دارد. رتبه یک شبکه اجتماعی در سراسر جهان عنوانی نیست که به هر شرکتی در این زمینه داده شود.
 
 
در ابتدا تنها دانشجویان دانشگاه هاوارد امکان عضویت در فیس بوک را داشتند اما به مرور این پلتفرم در دسترس دانشجویان دانشگاه‌های بوستون، آیوی لیگ و استنفورد قرار گرفت. پس از آن کم کم همه افراد بالای 13 سال توانستند عضو فیس بوک شوند و به عنوان کاربر این شبکه اجتماعی فعالیت کنند.

امروزه فیس بوک با بیش از 2.6 میلیارد کاربر فعال، رشدش همچنان ادامه دارد. از زمان تاسیس ، فیس بوک با خریدهای خود رشد روز افزونی داشته و اکنون به یکی از پنج شرکت بزرگ فناوری تبدیل شده است. جالب است بدانید فیس بوک با وجود تنها 17 سال سن ، بیش از 70 شرکت خریداری کرده است که از جمله معروفترین این شرکت ها می توان به واتساپ، اینستاگرام و فرندفید اشاره کرد.

آمازون
در سال 1994 در شهر سیاتل آمریکا، جف بیزوس یک فروشگاه آفلاین کتاب افتتاح کرد که پس از آن به فروش محصولات دسته دوم یا گاها نو از طریق اینترنت پرداخت. اما با گذشت زمان، آمازون به بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان تبدیل شد که طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات را عرضه می‌کند و کمتر کسی در دنیاست که تا به حال اسم آمازون رو نشنیده باشد.


این شرکت چند ملیتی از صنعت تجارت الکترونیک هم فراتر رفته و با خرید بیش از 100 شرکت، خدمات وابسته به آمازون از هوش مصنوعی تا محاسبات ابری را شامل می شود. واضح است که هیچ بازاری از امپراتوری روزافزون یکی از پنج شرکت بزرگ فناوری ما در امان نیست. از مهمترین این شرکت ها می‌توان به الکسا و کلاد در زمینه خدمات وب ، زاپوس در زمینه پوشاک، هول فودز مارکت، توییچ و ... اشاره کرد.

اپل
اپل که از لحاظ درآمد بزرگترین و با ارزش ترین شرکت فناوری دنیاست، در زمینه طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی، نرم‌افزار رایانه و خدمات آنلاین فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 1976 توسط استیو جابز، استیو وازنیک و رونالد وین در سیلیکون ولی کالیفرنیای آمریکا افتتاح شد. البته رونالد وین در کمتر از دو هفته پس از تأسیس شرکت سهام خود را به جابز و وازنیک واگذار کرد.

اپل در ابتدا در زمینه طراحی و ساخت رایانه و نرم افزار رایانه فعالیت میکرد اما با شروع موفقیت iPod، اپل نام خود را از اپل کامپیوتر به شرکت اپل تغییر داد تا نشان دهد محصولات جدیدش تنها به حوزه کامپیوتر محدود نمی‌شود.

اپل همانند دیگر ابرشرکت های بزرگ فناوری دنیا برای رشد و ارتقای درآمدش به خرید شرکت های دیگر می پردازد اما برخلاف آنها، اپل خرید شرکت های کوچکی را ترجیح می دهد که بتواند آنها را به راحتی در خط تولید محصولات خود ادغام کند. به استثنای Beats Electronics در سال 2014 ، تمام خریدهای اپل میلیونی هستند نه به بیلیون.

مایکروسافت
یکی از 5 ابر شرکت فناوری جهان و قدیمی ترین آنان، شرکت مایکروسافت است که در سال 1975 توسط بیل گیتس و پل آلن افتتاح شده است. این شرکت اولین خرید خود را که اکنون مایکروسافت پاورپوینت نامیده می شود را  در سال 1983 انجام داد. از آن زمان تاکنون مایکروسافت به طور متوسط سالانه شش شرکت خریداری کرده است.در تمام این سالها ، مایکروسافت با کسب و ادغام استراتژیک موفق ، برتری خود را در بسیاری از زمینه های فناوری به همگان نشان داده است. دفتر مرکزی مایکروسافت  در شهر ردموند، ایالت واشینگتن قرار دارد. مایکروسافت یک شرکت فناوری است که در سال ۲۰۱۶، رتبه نخست در فهرست بزرگترین شرکت‌های نرم‌افزاری بود، و به انتشار کتاب، تولید محصولات چندرسانه‌ای و ارائه خدمات پست الکترونیکی نیز می‌پردازد. ارزش مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ از مرز ۱ تریلیون دلار گذشت تا در کنار ابرشرکت‌های آمازون و اپل تنها شرکت‌هایی باشند که ارزششان از ۱ تریلیون گذشته‌است.

پرفروش‌ترین محصولات مایکروسافت، سیستم‌عامل مایکروسافت ویندوز و نرم‌افزار مایکروسافت آفیس است و شعار اصلی شرکت «یک رایانه روی هر میز، در هر خانه» می‌باشد. از معروفترین شرکت های وابسته به مایکروسافت، میتوان لینکدین، اسکایپ و هات‌میل را نام برد.


گوگل
گوگل یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه فناوری اطلاعات است که شامل موتور جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات، نرم‌افزار و سخت‌افزار است. این شرکت توسط لری پیج و سرگئی برین تأسیس شد. گوگل یک شعار برای رفتار سازمانی خود دارد: "شرور نباش".. لیست خریدهای گوگل در واقع یک لیست طولانی است و بیش از 240 خرید را از 1998 تاسیس کرده است. ممکن است گوگل به عنوان یک موتور جستجو شروع به کار کرده باشد ، اما امروزه این غول در صنعت فناوری و یکی از پنج شرکت بزرگ فناوری است. در سال 2015 ، خود گوگل مجدداً به زیرمجموعه یک شرکت بزرگ هلدینگ معروف به Alphabet Inc تبدیل شد. از معروفترین شرکت های وابسته به گوگل، می توان به یوتیوب، بلاگر، اچ تی سی، موتورولا و فیت بیت اشاره کرد.

منبع: کارت سبز https://cartesabz.net/
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *