جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دارویی که باعث افزایش طول عمر سرطانی‌‌ها‌ست

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 778492
براساس مطالعه‌ای بزرگ که در نشست سالانه "هوش‌بری" ۲۰۲۱"(ANESTHESIOLOGY) ارائه شد، استفاده از داروی ضد تهوع در طول عمل جراحی بیماران مبتلا به سرطان پستان، پانکراس و سایر سرطان‌ها ممکن است باعث افزایش طول عمر این افراد شود. با گذشت سه ماه از انجام جراحی، میزان مرگ و میر در بیمارانی که دگزامتازون دریافت نکرده بود در مقایسه با افرادی که دریافت کرده بودند، بیش از سه برابر بود.
دارویی که باعث افزایش طول عمر سرطانی‌‌ها‌ست
به گزارش جهان نيوز، ایسنا به نقل از مدیکال‌اکسپرس گزارش داد، دگزامتازون برای جلوگیری از تهوع و استفراغ پس از انجام عمل جراحی و در طول شیمی درمانی به بیماران داده می‌شود.

محققان دریافتند که این دارو می‌تواند عوارض میان مدت و بلند مدت را در بیمارانی که به سرطان‌های غیر ایمنی زا دچارند مانند سارکوم و سرطان پستان، رحم، تخمدان، مری، لوزالعمده و تیروئید بهبود بخشد.

سرطان‌های غیرایمنی‌زا پاسخ ایمنی شدیدی ایجاد نمی‌کنند.

"ماکسیمیلیان شفر" (Maximilian Schaefer)، نویسنده اصلی این مقاله و مدیر دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون می‌گوید: دگزامتازون اثرات مثبت و منفی دارد.

اگرچه این دارو از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند اما همزمان سیستم ایمنی را نیز سرکوب می‌کند.

در مطالعات قبلی مشخص شده است که در سرطان‌هایی که سیستم ایمنی رشد تومورهای سرطانی را کنترل می‌کند اثرات مثبت و منفی دگزامتازون یک‌دیگر را خنثی می‌کنند بنابراین فایده‌ای وجود ندارد.

مطالعات ما اولین مطالعه‌ای بزرگی است که نشان می‌دهد دگزامتازون برای طیف گسترده‌ای از سرطان‌ها که در آن‌ها سیستم ایمنی نقش اساسی ایفا نمی‌کند می‌تواند مفید واقع شود.

محققان داده‌های مربوط به ۷۴ هزار و ۵۸ بیمار را که برای برداشتن تومورهای سرطانی غیرایمنی‌زا در طول سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ در مرکز پزشکی بث (Beth) در اسرائیل و ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ در بیمارستان ماساچوست تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار دادند.

به طور کلی ۲۵ هزار و ۱۷۸ (۳۴%) از بیماران در طول عمل جراحی دگزامتازون دریافت کرده بودند. پس از گذشت ۹۰ روز ۲۰۹ نفر (۰.۸۳%) از این بیماران جان خود را از دست دادند.

در حالی که در گروهی که این دارو را مصرف نکرده بودند هزار و ۵۴۳ نفر (۳.۲%) جان خود را از دست دادند.

با احتساب عوامل مختلف از جمله اینکه دگزامتازون به طور معمول به بیماران جوان تزریق می‌شود، گروهی که این دارو را دریافت کرده  بودند ۲۱ درصد کمتر در معرض خطر فوت طی یکسال پس از جراحی بودند.

برررسی دیگری نیز نشان داد که دگزامتازون به طور خاصی برای بیماران مبتلا به سرطان تخمدان، رحم یا دهانه رحم مفید است.

دکتر "شفر" می‌گوید: براساس این یافته‌ها پزشکان می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری از این دارو در طول عمل جراحی استفاده کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *