پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

تاثیر انتخاب سطح مقطع کابل در آتش سوزی‌ها

يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 778424
تاثیر انتخاب سطح مقطع کابل در آتش سوزی‌ها
مطابق با اعلام سازمان آتش‌نشانی، حدود ۲۵ درصد از آتش سوزی هایی که در شهرها رخ می دهد، به خاطر استفاده از سیم و کابل های تقلبی و غیر استاندارد می‌باشد. متاسفانه استفاده از سیم و کابل تقلبی آنقدر در کشور ما افزایش یافته است که در بیش از ۷۰ درصد منازل و ساختمان‌های ساخته شده از سیم وکابل های غیر استاندارد استفاده شده است .

آتش‌سوزی یکی از قدیمی ترین اتفاقات ناگواری است که همواره در طول تاریخ جان و مال ما انسانها را تهدید می کرده است . در طول شکل گیری جوامع بشری و با پیشرفت های علمی حاصل شده اتفاقاتی که منجر به  وقوع آتش سوزی می شوند همچنین راه کار های پیشگیری از وقوع آتش سوزی همواره دست خوش تغییر هستند و ما در این مقاله قصد داریم تا مطابق ضرب المثل معروف پیشگیری بهتر از درمان است راه های پیشگیری از وقوع آتش سوزی را بررسی نماییم .

مطابق با اعلام سازمان آتش‌نشانی، حدود ۲۵ درصد از آتش سوزی هایی که در شهرها رخ می دهد، به خاطر استفاده از سیم و کابل های تقلبی و غیر استاندارد می‌باشد. متاسفانه استفاده از سیم و کابل تقلبی آنقدر در کشور ما افزایش یافته است که در بیش از ۷۰ درصد منازل و ساختمان‌های ساخته شده از سیم وکابل های غیر استاندارد استفاده شده است .

بررسی آتش سوزی در ساختمان پلاسکو
در ساعت ۷:۵۹ صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵، وقوع آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اطلاع داده شد.طبق اعلام مسئولان، در ساعات ابتدایی ساختمان پلاسکو از طبقه هشتم به بالا دچار حریق شد . این آتش سوزی ظرف مدت چند ساعت به تیتر یک اخبار ایران تبدیل شد و در حوالی ساعت ۱۱:۳۳ تبدیل به یک فاجعه شد و ساختمان پلاسکو به طور کامل تخریب شد و متاسفانه تعدادی از آتش نشانان با فداکاری در حالی که سخت مشغول کنترل اوضاع بودند زیر آوار ساختمان مدفون شدند.

علت آتش سوزی در ساختمان پلاسکو
گزارش‌های آتش‌نشانان در ساعات اولیه دلیل اصلی آتش سوزی را اتصال سیم‌های برق عنوان میکرد .

 امروزه باتوجه به بالارفتم شدید قیمت مس که از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده سیم وکابل می باشد اغلب سازندگان ومصرف کننده گان سیم وکابل با درنظر گرفتن قیمتها وبه صرفه بودن آن از اجناس ارزان ویا غیراستاندارد استفاده می کنند.

که در حقیقت ارزانی سیم وکابل به دلیل استفاده کمتر از مس و درنتیجه ساخت کالای غیر استاندارد می باشد و این خریدار یامصرف کننده کالا هست که زیان می ببیند.

باتوجه به این توضیحات شما را با ساختار سیم وکابل آشنا می کنیم تا با انتخاب درست بتوانید هم محصول خوب واستاندارد تهیه کنید هم از خطرات ناشی از انتخاب بد جلوگیری کنید.

به طور کلی سیم وکابل از یک قسمت به نام هادی تشکیل شده است که می تواند از مس یا آلومینیوم باشد و قسمتی که اصلاحا روکش کابل نامیده می شود که از جنس پی وی سی می باشد.

در سیم وکابل افشان استاندارد قسمت هادی فقط از مس می باشد ودر سیم وکابل خشک هادی می تواند از مس یا آلومینیوم باشد.

در قسمت هادی باتوجه به سطح مقطع ،قطر مفتول ها متفاوت می باشد به طوری که مجموع سطح مقطع مفتول های مسی استفاده شده در قسمت هادی برابر با سطح مقطع نامی سیم وکابل می باشد.

برای مثال کابل افشان 5/1*2 تشکیل شده از دو رشته سیم افشان سایز 5/1 که قسمت هادی سیم افشان تشکیل شده از 32 رشته نازک مفتول مسی که مجموع مساحت سطح مقطع این رشته های نازک برابر   با 5/1 میلیمتر مربع می باشد .

  کالاهای غیر استاندارد معمولا از سطح مقطع کمتری یا مس باخلوص کمتر ویا حتی از موادی همچون CCA استفاده می کنند که شکل ظاهری مانند مس دارد اما از آلومینیوم و آهن ومواد دیگر تشکیل شده و روکش نازکی از مس دارد وقیمت آن بسیار ارزانتر از مس می باشد.

استفاده از سطح مقطع نامناسب ویاهادی باخلوص کمتر ویا حتی استفاده از CCA در قسمت هادی سیم وکابل ها، باعث میشود جریان مناسب از هادی عبور نکرده وباعث گرم شدن هادی شده ودر مدت کوتاهی هادی داغ شده و به درجه احتراق میرسد وچون قسمت روکش سیم وکابل از مواد قابل اشتعال می باشد باعث آتش سوزی شده وخسارات مالی وجانی دربر خواهد داشت .

 معمولا از اخبار منتشر شده و گزارشات آتش نشانی یکی از اصلی ترین دلایل در آتش سوزی ها همین سیم و کابل غیر استاندارد می باشد .

 یوتاب صنعت یکی از استارت آپ های فعال در زمینه تجهیزات صنعتی و سیم وکابل قابلیتی در وبسایت خود ایجاد کرده است که کاربران می توانند مطابق با خواسته های خود محاسبه سطح مقطع کابل  افشان و یا محاسبه سطح مقطع کابل خشک را به صورت آنلاین انجام دهند همچنین محصولات استاندارد مطابق با استفاده کاربر معرفی میگردد .
 

 از برند های مطرح استاندارد می توان به سیم و کابل همدان که یکی از معتبرترین برندهای تولید سیم وکابل درایران می باشد اشاره کرد که حدود  40سال در تولید انواع سیم افشان وسیم خشک وسیم وکابل افشان وسیم وکابل خشک فعالیت دارد

یکی دیگر از شرکت های معتبر سیم وکابل در ایران سیم و کابل افشارنژاد خراسان می باشد که محصولات خود را با برند سیم وکابل افشارنژاد خراسان در بازار ارائه می دهد.

این شرکت نیز باسالها تجربه در این صنعت وبا بروز ترین دستگاهها ومجهزترین آزمایشگاهها فعالیت می کند.

این شرکت نیزدر تولید انواع سیم وکابل افشان وسیم وکابل خشک فعالیت دارد  .
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *