کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تهرانی‌ها روزی ۲۴۰ لیتر آب مصرف می‌کنند

18 مهر 1400 ساعت 14:12

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: تهرانی‌ها به طور متوسط ۲۴۰ لیتر در شبانه روز آب مصرف می‌کنند و این شهر بالاترین سرانه مصرف خانگی را دارد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از آنا، بنفشه زهرایی، دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با اشاره به اینکه امسال خشکسالی شدید بر کشور و تهران حاکم بوده و ریزش اندکِ برف موجب کاهش ۴۰درصدی ذخیره آب سدها شده است، گفت: در فروردین ماه کمترین میزان بارش را در دوره‌ای ۵۲ ساله داشتیم که باعث شد ۴۰درصد ورودی به سدهای تهران با افت مواجه باشد.

وی افزود: ذخیره سدها از ابتدای مهرماه ۳۶۸ میلیون متر مکعب نسبت به انتظارات کاهش یافته است و اگر بارش پاییزه استان تهران مناسب نباشد، در پاییز نیز دچار تنش آبی خواهیم بود.

زهرایی ادامه داد: تهرانی‌ها به طور متوسط ۲۴۰ لیتر در شبانه روز آب مصرف می‌کنند و این شهر بالاترین سرانه مصرف خانگی را دارد.

دانشیار دانشگاه تهران سرانه مطلوب آب مصرفی در کشور را ۱۵۰ لیتر برای هر نفر در روز تخمین زد و گفت: تهران در میان دیگر شهرها، بالاترین میزان مصرف آب را دارد و از این رو نیاز به صرفه جویی بسیار بالایی دارد.

وی در عین حال به منابع آب اندک پایتخت اشاره کرد و افزود: تهران از نظر میزان منابع آب و متناسب با جمعیت، در رتبه یکی مانده آخر، قبل از استان قم می‌باشد.

زهرایی تهران را فقیرترین استان از نظر منابع آبی معرفی کرد و گفت: چون تهران پایتخت بوده است همواره از طالقان و مازندران، به این شهر آب رسانده‌اند.

وی اضافه کرد: ما جزوه‌ای را با عنوان توصیه‌های ساده برای مدیریت مصرف آب تهیه کرده‌ایم که روی اینترنت و سایت کارگروه موجود است.

زهرایی ادامه داد: ما به واقع نیاز داریم سبک زندگی خود را تغییر دهیم و سبک زندگی موجود از نظر مصرف انرژی، پلاستیک و آب هیچ تناسبی با ظرفیت‌های کشور ندارد.
وی در عین حال خروجی شیرآلات موجود در بازار را غیر استاندارد توصیف کرد و گفت:
تولید کننده‌ها تصور دارند اگر یک رودخانه آب از شیرها خارج شود، بازار داغ تر خواهد شد.

زهرایی همچنین لزوم تعویض سرشیرهای خانگی را متذکر شد تا بازه مصرف را در مسیر استاندارد قرار دهد و در این راستا مردم را به جستجو در بازارهای اینترنتی و خرید کاهنده آب تشویق کرد.


کد مطلب: 778421

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/778421/تهرانی-ها-روزی-۲۴۰-لیتر-آب-مصرف-می-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com