کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انواع شرکت‌های کاریابی و مزایای استفاده از آن‌ها

17 مهر 1400 ساعت 16:41


پیدا کردن کار مناسب یکی از دغدغه‌های اصلی افراد جویای کار است. متقاضیان کار نمی‌توانند هر روز وقت زیادی را صرف پیدا کردن فرصت‌‌های شغلی مناسب در بین شرکت‌های مختلف یا سایت‌های خواهان نیروی کار کنند. به همین دلیل است که شرکت‌های کاریابی راه‌اندازی شده‌‌اند. شرکت‌هایی که هدف آن‌ها، نمایش موقعیت‌های شغلی مختلف به افراد جویای کار و کمک به آن‌ها در این زمینه است. این شرکت‌ها به عنوان یک واسطه عمل می‌کنند و از طریق آنها کارفرمایان و افراد جویای کار می‌توانند نیروی متخصص و موقعیت کاری مناسب را بیابند.

شرکت‌های کاریابی، مشخصات فرد را ثبت می‌کنند و از این طریق می‌توانند نیروی کار را به سمت موقعیت شغلی مناسب، سوق دهند. هرچند نام این شرکت‌ها به کاریابی شهرت دارد؛ اما خدمات آن‌ها تنها معطوف به افراد جویای کار نیست و خدمات مناسبی نیز به کارفرمایان در زمینهٔ جذب نیروی کار ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها به دو شیوه سنتی و آنلاین فعالیت دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع شرکت‌های کاریابی و مزایای استفاده از آن‌ها آشنا شوید.

شرکت‌های کاریابی سنتی
هدف این شرکت‌ها کمک به نیروی کار برای جذب در بازار کار است. این شرکت‌ها سابقهٔ بیشتری از شرکت‌های کاریابی آنلاین دارند و لزوم بهره بردن از خدمات آنها با حضور فیزیکی در شرکت میسر می‌شود. در واقع چنین شرکت‌هایی خدمات خود را به صورت حضوری ارائه می‌دهند. این موسسات به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند.




شرکت‌های کاریابی دولتی
وظیفه اصلی مراکز کاریابی دولتی، خدمات جایابی، معرفی به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برای انجام دوره‌های آموزشی، تهیه برنامه‌های ایجاد شغل و ارائه مشورت‌های شغلی است. موسسات کاریابی دولتی باید برای ارتقای کیفیت نیروی کار، آنها را تشویق به گذراندن دوره‌های آموزشی لازم کرده و با ارائه مشورت‌های شغلی،‌ نیروی کار را در انتخاب شغل مناسب هدایت کنند. فهرست شرکت‌های کاریابی دولتی در سایت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی آورده شده است. در این سایت می‌توان موسسات کاریابی اصفهان و سایر شهرهای ایران را مشاهده کرد.

شرکت‌های کاریابی خصوصی
نباید چنین تصور کرد که تنها شرکت‌های کاریابی دولتی، تحت پوشش دولت هستند. چرا که شرکت‌های کاریابی خصوصی نیز از حمایت دولت بهره می‌برند و باید با مجوز دولت اقدام به فعالیت کنند. چنین موسساتی، خدماتی چون کارمندیابی و کاریابی را ارائه می‌دهند و به صورت خصوصی اداره می‌شوند.

شرکت‌های کاریابی آنلاین
نوع دیگر شرکت‌های کاریابی که این روزها بسیار مورد توجه افراد جویای کار و کارفرمایان است، شرکت‌های کاریابی آنلاین هستند. این شرکت‌ها نسبت به شرکت‌های سنتی دسترسی ساده‌تری دارند و بیش از چند هزار فرصت شغلی را پیش روی افراد جویای کار قرار می‌دهند. با این حال باید توجه داشت که برای استخدام در شهرهای مختلف ایران مانند استخدام رشت ،‌ اعتماد به چند سایت کاریابی آنلاین کافی نیست. چرا که امروزه بسیاری از سایت‌‌ها با ادعای نام موسسه کاریابی اقدام به کسب اطلاعات هویتی افراد کرده و تعداد زیادی از آنها تنها به دلیل کلاهبرداری راه‌اندازی شده‌اند. پس افراد جویای کار باید به این نکته توجه کنند که موسسه کاریابی آنلاین دارای اعتبار باشد و مجوز فعالیت از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را دریافت کرده باشد.

مزایای استفاده از موسسات کاریابی آنلاین


 
تفاوتی ندارد که فرد جویای کار در بخش استخدام و نیازمندی دیوار تبریز  در سایت دیوار که سایتی شناخته شده و معتبر است به دنبال موقعیت شغلی مناسب باشد یا در سایت‌‌های کاریابی معتبر دیگر و در شهری دیگر. چرا که بیشتر سایت‌های کاریابی آنلاین خدمات رایگانی ارائه می‌دهند و افراد جویای کار می‌توانند با انتخاب شهر و دسته شغلی مورد نظرشان،‌ به سرعت آگهی استخدام مناسبی را بیابند. اما بعضی از سایت‌ها با سرعت بیشتری به روز می‌شوند، شناخته‌شده و دارای اعتبار ثابت‌شده هستند و اعتماد به آنها ساده‌تر است. از طرفی این موسسات، خدمات مختلف دیگری نیز ارائه می‌دهند. خدماتی که در موسسات کاریابی سنتی نیز امکان آن فراهم است؛ اما هزینهٔ‌ آن در موسسات آنلاین بسیار کمتر است. از جمله این خدمات، ساخت رزومه به صورت رایگان، مشاوره شغلی و انجام تست‌های مختلف روانشناسی در زمینهٔ شخصیت‌شناسی است. به همین دلیل افراد جویای کار می‌توانند به سادگی و با صرف زمان کم، پی به نیاز شغلی خود برده و با توجه به روحیه خود اقدام به بررسی موقعیت‌های مختلف شغلی کنند.

این شرکت‌ها همچنین مزایای مناسبی برای کارفرمایان دارند، زیرا آنها را با صدها کارجوی متخصص و با تجربه آشنا می‌کنند تا بتوانند با توجه به نیازشان،‌ فرد مناسبی را استخدام کنند. بسیاری از این موسسات، بانک اطلاعاتی ارزشمندی از افراد جویای کار دارند که اغلب به صورت رایگان در اختیار کارفرمایان قرار می‌گیرد تا بهترین نیرو را برای شرکت خود جذب کنند. موردی که کمتر در موسسات کاریابی سنتی، شاهد آن هستیم.

سخن آخر
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده روز افزون افراد از دنیای اینترنت،‌ استفاده از شیوه‌های مجازی جست‌وجو برای موقعیت شغلی، بیشتر از شیوه‌های سنتی رونق گرفته است. دلیل این امر،‌ دسترسی آسان به این خدمت و رایگان بودن آن در بستر اینترنت است. با این حال باید از معتبر بودن موسسات کاریابی آنلاین مطمئن بود. یکی از نشانه‌های معتبر بودن چنین موسساتی،‌ داشتن مجوز از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است. همچنین می‌‌توان از طریق میزان آگهی‌های ثبت شده و شنیدن تجربه افراد از پیدا کردن کار با استفاده از خدمات این موسسات، از بابت معتبر بودن آن‌ها خیال آسوده‌تری داشت.
 


کد مطلب: 778333

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/778333/انواع-شرکت-های-کاریابی-مزایای-استفاده-آن-ها

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com