پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۸
۸۰
کار پژمردگی یک گُل نیست

یادداشت شریعتمداری درباره اظهارات ظریف/ ساسپنشن را ندیده‌اید؛ بی‌شناسنامه، بزدل و مزدور را هم نشنیده اید؟/ در تیم مذاکره کننده چند جاسوس وجود داشت

شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۴۹
کد مطلب: 778245
آقای ظریف! فرموده‌اید کلمه ساسپنشن را که سه یا چهار بار در ضمیمه برجام آمده بود، ندیده‌اید! ... آیا این کلمات هم برایتان آشنا نیست و آنها را نشنیده و یا در رسانه‌ها ندیده‌اید؟! «بی‌سواد، بی‌شناسنامه، مزدور، ...»
یادداشت شریعتمداری درباره اظهارات ظریف/ ساسپنشن را ندیده‌اید؛ بی‌شناسنامه، بزدل و مزدور را هم نشنیده اید؟/ در تیم مذاکره کننده چند جاسوس وجود داشت
به گزارش جهان نيوز، حسین شریعتمداری، در سرمقاله شماره امروز کیهان نوشت:
 
۱- چهارشنبه شب همین هفته، آقای دکتر ظریف طی سخنانی در کلاب‌هاوس گفت «در مجلس گفتم که در برجام کلمه ساسپنشن (Suspension) نیست و این اشتباه از من بود، چهار بار یا سه بار کلمه ساسپنشن (تعلیق) در ضمیمه استفاده شده بود. این را مذاکره‌کننده ما، به ما اطلاع نداده بود»! اشاره جناب ظریف به اظهارات خود در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۴ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی است که با جرأتی آمیخته به حرارت گفته بودند: «اصلاً تعلیق در هیچ جا نیامده، در هیچ جای برجام تعلیق نیامده. هرکس تعلیق ترجمه کرده، اشتباه کرده. هیچ جای برجام تعلیق نیامده»!

۲- اعتراف آقای ظریف به اظهارات خلاف واقع خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، اگرچه دیر هنگام است ولی همین ‌اندازه نیز بر ادامه سکوت ایشان ترجیح دارد و می‌تواند نمونه‌ای از بیراهه منجر به فاجعه برجام باشد البته چنانچه جناب ظریف در همان ایام که منتقدان به وجود کلمه تعلیق در برجام اشاره می‌کردند و ایشان با قاطعیت! آن را انکار می‌کرد، به خود زحمت داده و متن برجام را به دقت مطالعه می‌کرد! بعید نبود از تحمیل فاجعه برجام به ملت و نظام جلوگیری شود.

اما، بلای خانمانسوزی که دولت آقای روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایشان در قاب و قالب برجام بر سر ملت آوار کرده‌اند بسیار فراتر از ثبت کلمه تعلیق -Suspension- در ضمیمه برجام است. شرح ابعاد این فاجعه مثنوی هفتاد من کاغذ است که کیهان از نخستین روزهای ورود آقای البرادعی، مدیرکل وقت آژانس در سال ۸۲ به آن پرداخته و بعد از تصویب برجام نیز با تیتر «هسته‌ای رفت و تحریم‌ها باقی ماند»! از ماهیت واقعی و تلخ برجام پرده برداشته بود، در این مختصر اما، اشاره به چند نکته درباره اظهارات اخیر جناب ظریف را گفتنی می‌دانیم. بخوانید!

اول: آقای دکتر ظریف مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده‌اند و برجام نتیجه نهایی مذاکرات بود، بنابر این چگونه می‌توان پذیرفت که درباره متن این سند به اظهارات یکی از اعضای تیم اعتماد کرده و خود ایشان از مطالعه متن نهایی که وظیفه قانونی و قطعی وی بوده است خودداری ورزیده‌اند؟! می‌فرمایند وجود این واژه در ضمیمه برجام را مذاکره‌کننده‌ها به ما اطلاع نداده بودند! و توضیح نمی‌دهند که مگر خود ایشان در رأس مذاکره‌کنندگان و مسئول و مدیر آنها نبوده‌اند؟!

دوم: بی‌توجهی‌ها و بی‌دقتی‌های اینگونه در عملکرد تیم هسته‌ای کشورمان بی‌سابقه نبوده است. به عنوان نمونه- و فقط یک نمونه - فرداي آن روز که توافقنامه ژنو به امضاء رسيد - يکشنبه3 آذرماه 92 / 24 نوامبر 2013- «فرد کاپلن» روزنامه‌نگار مشهور آمريکايي و ستون‌نويس روزنامه‌هاي نيويورک‌تايمز، نيويورکر، آتلانتيک و اسليت‌آنلاين و مؤلف چند کتاب در زمينه‌هاي نظامي و جنگ هسته‌اي، طي مقاله‌اي با ابراز تعجب نوشت:

« چند هفته پيش يک مقام رسمي ارشد کاخ سفيد از من و چند روزنامه‌نگار ديگر دعوت کرد تا نظر‌مان را درباره پيش‌نويس توافقنامه‌اي که قرار بود اوباما در مذاکره ۱+۵ با ايران به طرف ايرانی پيشنهاد کند جويا شود. وقتي متن پيش‌نويس توافقنامه را ديديم، آن را کاملاً يکسويه ارزيابي کرديم و همه ما بر اين باور بوديم که ايراني‌ها هرگز اين متن را نخواهند پذيرفت و به شرايطي که در آن آمده است تن ‌نخواهند داد. پيش‌نويس توافقنامه به‌گونه‌اي بودکه هيچيک از مواد آن نمي‌توانست با اعتراض يک آمريکايي، يک اسرائيلي و يا يک عرب متعصب رو‌به‌رو شود. اما امروز که متن توافقنامه يکشنبه ژنو منتشر شد با کمال تعجب ديدم همان پيش‌نويسي است که چند هفته قبل ديده بودم و اکنون تيم هسته‌اي ايران، برخلاف انتظار ما، بدون کمترين تغييري در متن پيش‌نويس به آن تن داده و پذيرفته است»!

گفتنی است که کیهان در همان اولين روزهاي بعد از توافق ژنو و در جريان رصد رسانه‌هاي آمريکايي به نوشته «فردکاپلن» در سايت «اسليت آنلاين» دسترسي پيدا کرده بود ولي به مصداق آيه شريفه «ان جائکم فاسق بنباء... اگر فاسقي خبري آورد، درباره آن تحقيق کنيد» انتشار آن را به مصلحت نديده و ترجيح داده بوديم که با اعلام پيروزي تيم هسته‌اي و رئيس‌جمهور محترم کشورمان جناب روحانی، همسويي کنيم، اما وقتي متن توافقنامه ژنو - به روايت وزارت‌خارجه خودمان و نه fact sheet کاخ‌سفيد- منتشر شد، با کمال تأسف آنچه فرد‌کاپلن نوشته بود را «واقعي» يافتيم.

سوم: مشکل تیم مذاکره‌کننده بسیار فراتر از وجود کلمه تعلیق در سه یا چهار نقطه از متن ضمیمه برجام و خودداری یک عضو مذاکره‌کننده از اعلام آن است! در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تعدادی از عوامل دشمن حضور داشته و برای حریف جاسوسی می‌کرده‌اند! ولی جنابان روحانی و ظریف حتی پس از بازداشت برخی از آنها به حمایت از آنان ادامه دادند. خسارت حضور آنها در تیم هسته‌ای محدود به سرپوش نهادنشان بر وجود کلمه تعلیق در ضمیمه برجام نیست. حضور آنان در تیم هسته‌ای و بی‌توجهی جنابعالی به عملکرد آنها به منزله آن بود که آمریکا با عوامل و نیروهای خودش مذاکره می‌کرده است. به بیان دیگر ظاهراً ادای مذاکره را در می‌آورده است! ولی در واقع، آنچه می‌خواسته را به آنها دیکته می‌کرده است!

چهارم:‌ آقای ظریف! همین جا باید به سخنان شما در شورای روابط خارجی آمریکا اشاره کرد که خطاب به آنها (یعنی خطاب به دشمنان تابلودار ایران اسلامی و طرف مذاکره‌کننده) گفته بودید، اگر در مذاکرات به توافق نرسید و حزب و گروه سیاسی شما در انتخابات پیروز نشود، «تندروها» قدرت را در دست خواهند گرفت! این سخن جنابعالی چه مفهومی داشت؟ همانگونه که نگارنده در یکی از یادداشت‌های کیهان آورده بود، پیام روشن اظهارات جنابعالی برای آمریکا این بود که اگر تند‌روها - بخوانید انقلابیون- قدرت را در دست بگیرند اهل باج دادن نیستند! معنای دیگر سخن شما این بود که گروه و جریان سیاسی شما اهل باج دادن است! با این حال چه کسی می‌توانست از شما انتظار دستاوردی در برجام داشته باشد؟! لطفاً فاجعه برجام را در حد و‌اندازه فراموشی کلمه ساسپنشن تقلیل ندهید، ماجرا فاجعه‌بار‌تر از این است.

پنجم: در طول مذاکرات هسته‌ای خطاهای بزرگی مرتکب شدید که تمامی آن اشتباهات -بدون استثناء - از سوی منتقدان با ارائه دلایل و اسناد روشن به جنابعالی و تیم تحت مدیریت شما گوشزد شده و درباره عواقب سوء آن هشدار داده شده بود ولی شما و آقای روحانی به هیچیک از آن هشدارها توجه نکردید و انتقاد دلسوزانه منتقدان را با اهانت‌های بی‌سر‌وته پاسخ دادید و ...

آقای ظریف! فرموده‌اید کلمه ساسپنشن را که سه یا چهار بار در ضمیمه برجام آمده بود، ندیده‌اید! ... آیا این کلمات هم برایتان آشنا نیست و آنها را نشنیده و یا در رسانه‌ها ندیده‌اید؟! «بی‌سواد، بی‌شناسنامه، مزدور، کاسب تحریم‌، کودک‌صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف‌ فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس‌آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند! انقلابیون نفهم!، یک مشت لات! و ...» اینها پاسخ جناب روحانی به منتقدان - از جمله منتقدان هسته‌ای- بوده است.

گناه منتقدان فقط این بود که نابلدی تیم هسته‌ای کشورمان و ناتوانی رئیس‌جمهور وقت را می‌دیدند و دلسوزانه هشدار می‌دادند و اکنون سؤال این است که کدامیک از آنچه منتقدان درباره آن هشدار می‌دادند تحقق نیافته است و کدامیک از وعده‌ها و تعریف و تمجیدهای اغراق‌آمیز آقای روحانی درباره برجام تحقق یافته است؟!

ششم: سایت‌های مدعی اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای که طی ۸ سال گذشته تنها مأموریتشان حمایت - کورکورانه و دستوری- از تمامی مواضع و عملکرد دولت آقای روحانی و بزک آمریکا و برجام بود، این روزها و بعد از اظهارات آقای ظریف به ترفند خنده‌داری روی آورده و ادعا می‌کنند که کلمه تعلیق در ضمیمه برجام آمده بود و ضمیمه را «حاشیه»! قلمداد می‌کنند و حال آنکه ضمیمه‌های برجام بخش‌های جدایی‌ناپذیر و به بیان دیگر بخش‌های اصلی برجام هستند و باید‌ها و نبایدهای برجام در همین چند بخش ضمیمه آمده است.

هفتم: و بالاخره جناب ظریف ! ماجرای بلایي که برجام بر سر ملت و نظام آوار کرده است منحصر به بی‌خبری شما از واژه تعلیق در ضمیمه برجام نیست و باید گفت؛ کار پژمردگی یک گُل نیست، دولت آقای روحانی و تیم هسته‌ای ایشان، جنگلی را به آتش کشیده و سوزانده‌اند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان یعنی خسارت
Iran, Islamic Republic of
باز هم با این همه خرابکاری خودشان را سردار دیپلماسی می نامند و به هم مدال می دهند!؟؟!!
وکیل
Iran, Islamic Republic of
ظریف باید پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
خخ
Iran, Islamic Republic of
حرفهای ظریف شبیه حرفهای روحانی بعد از گران شد بنزین است که گفته بود صبح جمعه فهمیدم !
Iran, Islamic Republic of
....
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
با صحبت های ظریف مشخص شد نه در متن برجام نه در روح برجام و نه در جسم برجام چیزی بعنوان لغو تحریم نوشته نشده و همه اش تعلیق بوده است !
امیرحسن
Iran, Islamic Republic of
دیگه چی مشخص شد برادر امیرحسین؟
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
خلاصه کلام اینکه برجام خسارت محض بود .
محمد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
این نظر نیست اعتراف ظریف همینه دیگه!1
⭕️ کشتی‌گیرا پرچمو می‌برن بالا و مدال می‌گیرن، ظریف و‌ تیمش میله پرچم رو تو حلق‌مون فرو کردن و از روحانی مدال گرفتن!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
خب چرا دولت روحاني بخصوص ظريف و نمايندگان مجلس وقت را محاكمه نمي كنيد ؟؟
كدام كشور را در دنيا سراغ داريد كه مماشات كند ؟؟
چرا حق ملت ستمديد و زجر كشيده را ضايع مي كنيد ؟؟
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
زجر ملت از کاسبان تحریم است نه از برجام
Iran, Islamic Republic of
زجر مردم از وا دادن و مبهوت شدن مذاکره کنندگان در برابر کدخدایان می باشد.
Iran, Islamic Republic of
زجر ملت ناشی از خود شیفتگی دیپلمات ها در مذاکرات می باشد که علیرغم هشدار دلسوزان داخلی دلشان را به امضای کری خوش کردند.
Iran, Islamic Republic of
واقعا اگر حق با شماست چرا محاکمه نمیکنید؟!!
Iran, Islamic Republic of
محاکمه هم بجاش اما باید در این باره نظام تصمیم بگیره که چکاری با این اقرار آقایان بکند و تکلیف برجام هم با تعهدات تیم قبلی باری است بر دوش ملت ایران که قابل لغو کردن در این مرحله ظاهرا نیست.فکر می کنم آینده نزدیک همه چیز رو مشخص خواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
....
داود
Iran, Islamic Republic of
همین که ظریف 4 بار کلمه تعلیق در برجام را ندیده یعنی نخوانده برجام را امضاء کرده و مقصر است.
United States
23 بار
پاسخ مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
برجام نافرجام سبب 10 برابر شدن قیمت دلار و سکه و مسکن و خودرو و موبایل و مواد غذایی و کوچک شدن سفره های مردم شد.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
فصل 7 شورای امنیت و حق غنی سازی چی ؟.
Iran, Islamic Republic of
احسنت جناب مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
اساساً هیچ یک از قطعنامه‌های صادر شده علیه ایران ذیل فصل 7 قرار نداشته است. و هرگاه آمریکا و متحدان غربی‌اش به‌دنبال کشاندن قطعنامه‌های ضدایرانی به ذیل فصل 7 بودند، روسیه و چین با این استدلال صحیح که ایران هیچ‌گاه امنیت جهان را به مخاطره نینداخته مانع از این کار شده‌اند. .
جهان سانسور نکن.
Iran, Islamic Republic of
آن کسانی که به بهانه لغو تحریم رای ملت را جمع کردند کاسبان اصلی تحریم بودند.
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
کی ها برادر؟
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان به بهانه لغو تحریم ها رای ملت را جمع کردند.
Iran, Islamic Republic of
یعنی هنوز نمیدانی کی رأی جمع کرد که تحریم را بردارد نکنه اصلا در ایران نبودی حتی اگر خارج از ایران هم بودی باید می دانستی چه کسانی برای برداشتن تحریم ها رأی جمع کردند
Iran, Islamic Republic of
مگه تو میدونی برادر؟
گیلانی
Iran, Islamic Republic of
. بنفش ها ۸ سال با برجام کاسبی کردند.!!!
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
کاسبان تحریم چقد سود کردن تو این چن سال؟
گیلانی
Iran, Islamic Republic of
قابل شمارش نیست
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
برادران کاسب تحریم خسته نباشن
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای شریعتمداری ، چرا آقای رئیسی از برجام (به قول شما فاجعه برجام) خارج نمی شود؟!!!!! .
Iran, Islamic Republic of
به همان دلیل که نمی تواتند از ترکمن چای خارج شود. به هرحال دولت روحانی به نمایندگی از ایران امضاء کرده و مجلس وقت هم تصویب کرده است و یک معاهده بین امللی است. ضمناً این دولت تلاش دارد حالا که هسته ای ما را تعطیل کردند، لا اقل بتوان این امتیازات محدود را اگر می تواند زنده کند.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
مگر معاهده بین المللی را در مجلس آتش میزنند؟!!
Iran, Islamic Republic of
مازندرانی با هر ضرب و زوری هست می خواهی خرابکاری دیپلمات لبخند را ماست مال کنی؟!
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
....
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
فدریکا موگرینی : برجام قطعنامه شورای امنیت است نه معاهده بین المللی !
Iran, Islamic Republic of
مازندرانی ببین فسلیهای آلبانی نشین چه ضریبی بهت دادن!!
Iran, Islamic Republic of
آلمانی یا آلمان؟
Iran, Islamic Republic of
قراردادی که یک طرفه و کاملا" به نفع دشمن باشه ... باید هم به آتش کشیده بشه.
Iran, Islamic Republic of
پس چرا ازش خارج نمیشین؟ .
Iran, Islamic Republic of
ترکمن چای مال 200 سال پیشه برجام مال الان واقعا اگه فاجعه باره خارج بشین ازش..!!
Iran, Islamic Republic of
تازه از ترکمن‌چای هم بشه خارج شد بازم دست خودتونه چرا خارج نشدین بعد از فروپاشی شوروی؟!!
مطلع
Iran, Islamic Republic of
برجام طوری منعقد شده که نه می توانیم در آن بمانیم نه می توانیم از آن خارج بشویم و به یک بازی دو سر باخت برای ایران تبدیل شده است.
آگاه
Iran, Islamic Republic of
چطور میشه آتیشش زد ولی نمیشه ازش خارج شد؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
متأسفانه طوری توافق را بستند با آن مکانیزم ماشه مگر ایران به این راحتی می تونه خارج بشه
Iran, Islamic Republic of
بازم الکی از خودت حرف در کردی برادر؟!!!1
Iran, Islamic Republic of
تازه می خوان واردم بشن!!
Iran, Islamic Republic of
رئیسی اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام نخواهد کرد.
محسن
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم.
United States
اصولگرا و اصلاح طلب دست به دست هم میدهید به مهر.... !!!!میهن خویش میکنید آباد!!!!..... بارک الله..............!!!!!
Iran, Islamic Republic of
حالا باید پاسخگوی نظام و مردم باشند
Iran, Islamic Republic of
کی برادر؟
Iran, Islamic Republic of
بانیان برجام بانیان وضع موجود هستن و باید پاسخگو باشند.
Iran, Islamic Republic of
حيف اون سكه ها
Iran, Islamic Republic of
کدوم سکه ها ؟
Iran, Islamic Republic of
هیچی تو برو بخواب. کدوم سکه ها!!!؟
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
زمانی ما کشوری قدرتمند خواهیم بود که اقتصادی قدرتمند داشته باشیم
Iran, Islamic Republic of
با دست خالی و شکم گرسنه کاری از پیش نمیرود!!
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
دستمان خالی نیست ناتوان در مدیریت سرمایه هستیم.سهم خواهی-......و از همه بدتر بجای اینکه دست دردست هم بدیم پای هم را میگیریم ...!!
Iran, Islamic Republic of
با کدام پول باید اقتصاد بچرخه.گره بزنی یا نزنی پول میخواد
Iran, Islamic Republic of
مبادلات تجاری با 15 کشور همسایه در الویت دولت رئیسی است.
Iran, Islamic Republic of
مبادلات تجاری فقط با کشورهای همسایه دردی از ما دوا نمیکنه باید با کل جهات مبادله داشته باشیم
Iran, Islamic Republic of
....
United Arab Emirates
ما زبان دنیا را میفهمیم .... ما مذاکره را میدانیم
Iran, Islamic Republic of
باید بیاد و در تلویزیون توضیح بده چرا اینکار رو با ملت ایران کرد؟؟!!
حسینی
Iran, Islamic Republic of
درودبرشرف وغیرتت اقای شریعتمداری.
Iran, Islamic Republic of
درود بر سردار مذاکره ظریف
شاهین
Iran, Islamic Republic of
ظریف باید پاسخگو باشد چطور برجام را نخوانده امضاء کرده بود ؟!
پارال
Iran, Islamic Republic of
خدایا تو حق ملت را از این وزیر اصلاح طلب بگیر...!!!
Iran, Islamic Republic of
کدام وزیر اصلاح طلب برادر ؟
یک سوال بسیار ساده که امیدوارم جهان نیوز اجازه نشر دهد شاید در همینجا جوابی از سوی دوستی یافتم.
در بدفرجام بودن برجام جای هیچگونه شک وتردیدی نیست لیکن چرا بانیان برجام مجازات نمیگردند واز آنهم جالبتر یکی از بانیان اصلی برجام(عراقچی) از همین دولت پست گرفت!
Iran, Islamic Republic of
ده بار جوابتو دادم ولی جهان سانسور کرد بازم میگم اگه برجام بد بود آمریکا ازش خارج نمیشد
Iran, Islamic Republic of
احسنت یک جواب ساده، قاطع و دندان شکن به برادرانی که خود را مخالف آمریکا و برجام میدونن
جج
Iran, Islamic Republic of
مهمترين فايده برجام اين است كه تحريمهاي سازمان ملل كه روسيه و چين هم به آن راي مثبت داده بودند از بين رفت و الان ما فقط تحريم آمريكا هستيم نه ساختار جهاني سازمان ملل، آمريكا هم كه هيچ غلطي نمي‌تواند بكند