جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

شایع ترین علت مرگ و میر در ایران

دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 777882
پس از بیماری‌های قلبی - عروقی و سکته مغزی، شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در ایران تصادفات جاده‌ای بوده و درصد قابل‌ توجهی از این آمار مربوط به ضربه‌های مغزی است.
شایع ترین علت مرگ و میر در ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم، «غیر از تصادفات جاده‌ای ممکن است سقوط از ارتفاع، نزاع و در موارد نادرتر حوادث خانگی هم به ضربه مغزی منجر شود.

شدیدترین فرم آسیب مغزی در موتورسوارانی مشاهده می‌شود که از کلاه‌ ایمنی استفاده نکرده و بر اثر تصادف با خودرو از موتورسیکلت پرتاب‌ شده و دچار ضربه به سر می‌شوند.

شکل آسیب مغزی در این موارد معمولا بسیار شدید بوده و محل آسیب در قسمت‌های عمقی مغز است که سبب مرگ بیمار یا بروز عوارض طولانی‌مدت و جدی خواهد شد.

به‌ دنبال ضربه به سر ممکن است شکستگی جمجمه، خونریزی اطراف مغز، خونریزی داخل مغز یا آسیب بافت عصبی مغز بدون خونریزی رخ دهد.

ساده‌ترین عارضه ضربه به سر، پاره‌شدن پوست سر با یا بدون شکستگی جمجمه در زیر آن است و شدیدترین حالت، خونریزی داخل مغزی و آسیب عمقی مغز خواهد بود.

بیمار ممکن است به دنبال ضربه به سر حتی بدون خونریزی و آسیب شدید دچار سردرد، فراموشی، تهوع و استفراغ شود که در اکثر موارد پس از چند روز تا چند هفته این علائم برطرف می‌شود.

در موارد شدید ضربه‌ مغزی و خونریزی، رساندن بیمار در اسرع‌ وقت به مرکز درمانی می‌تواند نجات‌بخش باشد زیرا گاهی با وجود هوشیاری خوب بیمار و نداشتن علامت جدی ممکن است پس از یک یا چند ساعت بیمار دچار افت هوشیاری و علائم آسیب مغزی شود که علت آن این است که خونریزی اولیه حجم کمی داشته و با گذر زمان حجم آن به حدی می‌رسد که علائم جدی ایجاد می‌کند و به این ترتیب حتی در مورد بیمارانی که حال عمومی خوبی دارند بهتر است به‌ دنبال ضربه شدید به سر به مرکز درمانی برای ویزیت پزشک و در صورت لزوم بررسی‌های تکمیلی مراجعه کنند.

در صورتی که شاهد ضربه شدید به سر یکی از اطرافیان خود بودید، ضمن حفظ خونسردی به اورژانس اطلاع دهید! در صورتی که خونریزی از پوست سر بیمار مشاهده می‌کنید بدون ایجاد اضطراب با قراردادن دستمال پارچه‌ای تمیز روی زخم و مختصری فشار از ادامه خونریزی جلوگیری کنید، از خوراندن مواد غذایی به بیمار پرهیز کنید و تا رسیدن به مرکز درمانی به او آرامش دهید.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *