سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۲
۱

سارکوزی به حبس محکوم شد

پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب: 777587
رئیس جمهور سابق فرانسه در دادگاه این کشور متهم به فساد مالی در انتخابات شد.
سارکوزی به حبس محکوم شد
به گزارش جهان نيوز، «نیکولا سارکوزی» رئیس جمهور سابق فرانسه، در دادگاه امروز این کشور متهم به تامین غیرقانونی وجوه مالی برای کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) شد.

سارکوزی با ۶۶ سال سن که هرگونه اتهامی را رد کرده و خود را مبری می‌داند، در دادگاه حضور نداشت تا حکم دادگاه به او ابلاغ شود.

رئیس‌جمهور پیشین فرانسه، اکنون متهم به پرداخت ۲۲.۵ میلیون یورو برای کمپین انتخاباتی خود شده است. این مبلغ بیش از ۲ برابر مبلغ مجاز برای هر رئیس‌جمهوری در فرانسه است. البته در نهایت نیز در سال ۲۰۱۲ سارکوزی به رقیب خود در انتخابات باخت.
شبکه الجزیره نیز اعلام کرد دادگاه فرانسه در این پرونده، یک سال زندان برای سارکوزی صادر کرده است.

دادستان‌های فرانسه معتقدند که سارکوزی از چندین هفته پیش از رای‌گیری انتخابات می‌دانست که مبلغ کمپین‌هایش به مرز مجاز نزدیک شده و از آن عبور خواهد کرد. آن‌ها همچنین سارکوزی را متهم به بی‌محلی کردن به ۲ نامه از سوی حسابدارانش می‌دانند که به او هشدار داده بودند بودجه مالی او از مبلغ مجاز درحال عبور است.

پیشتر رئیس‌جمهور پیشین فرانسه به جرم فساد فعال و اعمال نفوذ در پرونده موسوم به «شنود‌های پل بیسموت» به یک سال زندان قطعی محکوم شده بود. وی پس از «ژاک شیراک» دومین رئیس‌جمهور فرانسه، است که به فساد مالی محکوم شد.

اسفند ماه سال گذشته نیکولا سارکوزی برای پرونده بیگمالیون دو هفته پس از نخستین محکومیت، برای بار دوم راهی دادگاه شده بود. بنابر اعلام دادسرای پاریس، حزبی که سارکوزی نامزد انتخاباتیش بود یعنی «او. ام. پ» (اتحاد برای جنبش مردمی، راستگرا) نزدیک به دو برابر بیشتر از سقف هزینه‌های قانونی برای مبارزات انتخاباتی ناموفق سال ۲۰۱۲ هزینه کرد و این کار را از طریق فاکتورسازی‌های جعلی شرکت بیگمالیون انجام داده است.

سارکوزی، اما مدعی است در دوره دوم نامزدی خود در انتخابات درگیری فعالیت‌های انتخاباتی از نظر بُعد اقتصادی آن نبوده است. او در دادگاه هرگونه تامین بودجه در کارزار ناموفق انتخاباتی خود را رد کرد و گفت که هزینه انتخابات و کارزار‌ها از وظایف رئیس‌جمهور و نامزد انتخاباتی نیست.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: حبس فرانسه فساد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...