جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

تامین سلامت بدن در هر سن با مصرف مکمل دارویی و مکمل غذایی

يکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 777198
تامین سلامت بدن در هر سن با مصرف مکمل دارویی و مکمل غذایی
مکمل دارویی
افرادی که کمبود ویتامین، مواد معدنی  و مشکلات تغذیه‌ای دارند، در انجام فعالیت های روزمره دچار مشکل می‌شوند. به عنوان مثال فردی که به کمبود آهن مبتلاست، بسیار زود خسته می‌شود و توانایی انجام کارهای سنگین یا طولانی مدت را ندارد. این فرد بعد از مدتی به علت وضعیت نامناسب به سرخوردگی و افسردگی نیز دچار خواهد شد. البته این موضوع مختص کمبود آهن نیست، هر کدام از مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین ها برای فعالیت بخشی از ارگان ها و اندام های بدن ضرورت دارند.  کمبود این مواد، علاوه بر ضعف و خستگی، زمینه بروز یا پیشرفت بیماری را نیز به وجود می‌آورد.

مکمل غذایی
تغذیه و تامین تمام ویتامین ها برای سلامت افراد اهمیت قابل توجهی دارد. ممکن است شما در رژیم غذایی روزمره و ماهانه خود از انواع مواد غذایی، انواع آجیل، مواد خوراکی، میوه ها و سبزیجات بهره مند شوید اما به دلیل سبک غلط در نحوه تغذیه امکان دریافت یا جذب ویتامین ها و مواد معدنی از خوراک مصرف شده وجود نداشته باشد. به عنوان مثال مصرف برخی از خوراک همراه آهن می تواند اثر آهن دریافتی در بدن را خنثی کند.

در مواردی نیز برخی از اندام ها و ارگان های بدن از نظر عملکرد دچار مشکل هستند و قادر به جذب یا دریافت ویتامین نیستند. این موضوع معمولاً در افراد بیمار یا افرادی که به برخی از مواد غذایی حساسیت دارند، بیشتر دیده می شود.

مصرف برخی از داروها یا انجام بعضی از روش های درمانی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و کمبود ویتامین و مواد معدنی می‌گردد. 

ممکن است فرد از نظر تغذیه در وضعیت مناسبی قرار نداشته باشد و امکان بهره مندی از سایر خوراک در برنامه غذایی برای او مقدور نباشد. همچنین ممکن است مواد غذایی مصرفی تمام ویتامین ها و عناصر مورد نیاز بدن را به همراه نداشته باشد. در این صورت فرد قادر به تامین عناصر مغذی و مفید برای بدن نخواهد بود.

اشکال دارویی مکمل
مکمل های دارویی با اشکال متنوع مانند آمپول، پودر، عصاره، شربت، قرص، نوشیدنی، کپسول و... مورد مصرف قرار می گیرند. تنوع اشکال مکمل ها باعث شده هر فردی با توجه به فیزیولوژی و آناتومی بدن از آن ها بهره مند شود. مکمل ها علاوه بر تنوع اشکال از نظر ماهیت و عملکرد نیز تفاوت قابل توجهی دارند.

مکمل های دارویی در انواع مختلف ویتامین ها، مولتی ویتامین ها، مواد معدنی و ریز مغذی ها به بازار عرضه می شوند. این مکمل ها نقش قابل توجهی در پیشگیری از بیماری ها، تامین ویتامین ها و مواد معدنی دارند و می توانند سلامتی افراد را در حد قابل توجهی تامین نمایند. در برخی از موارد نیز حتی پزشکان درباره مصرف مکمل های دارویی اتفاق نظر دارند و آن را به عنوان بخشی از پروسه درمانی بیمار در نظر می گیرند.

در چه مواقعی مکمل ضروری می شود؟
برخی از ویتامین ها  و مواد معدنی کمیاب هستند، یعنی اینکه افراد برای تامین این نوع ویتامین‎ها و مواد معدنی باید گروه خاصی از مواد خوراکی یا غذایی را مصرف کنند.  به عنوان مثال روی، منگنز و ... از جمله مواد معدنی مفید و ضروری برای فعالیت ارگان های مختلف بدن هستند اما در اکثر موارد این عناصر صرفاً با خوردن دانه ها و آجیل ها دریافت می‌گردد. در چنین شرایطی امکان جذب عناصر و مواد معدنی ضروری و مهم برای بدن کاهش پیدا می کند.

مکمل های دارویی

در حال حاضر تغییر سبک زندگی، نحوه تغذیه، رژیم های غذایی غیر استاندارد و بسیاری از عوامل دیگر می تواند فرد را به کمبود ویتامین و مواد معدنی دچار نماید.

فقر عناصر حیاتی و ضروری بدن جنبه های مختلفی برای بررسی دارد. با این حال در اکثر موارد کمبود ویتامین و مواد معدنی به شیوه تغذیه مرتبط می گردد. زمانی که تغذیه با الگوهای غلط و نابه جا انجام شود، بهره مندی از ویتامین ها و املاح معدنی کمتر خواهد شد. در نتیجه مکمل دارویی به عنوان یک عامل جبران کننده اهمیت می‌یابد.

در برخی از موارد فقر ویتامین و عناصر معدنی بدن در طولانی مدت تاثیر خود را نشان می دهد. به عنوان مثال زمانی که فرد به کمبود ویتامین D دچار است، احتمال دارد در سنین بالاتر به پوکی استخوان، بیماری های عصبی، آلزایمر و... مبتلا شود.

تاثیر مکمل های دارویی
 بسیاری از افراد درباره عملکرد مکمل دارویی دچار تردید هستند. مکمل ها مانند سایر داروها زیر نظر وزارت بهداشت تولید می شوند، ضمن اینکه عملکرد موفقی در تامین مواد معدنی و عناصر مورد نیاز بدن دارند. برای اطمینان از عملکرد موفق مکمل می توانید بعد از طی کردن دوره مصرفی، میزان ویتامین مواد معدنی دریافتی را با یک آزمایش خون مورد ارزیابی قرار دهید.

برای اطمینان از اثربخشی،  در هنگام خرید مکمل دارویی به سراغ فروشگاه های معتبر، مطمئن و با سابقه بروید. همچنین برندهای مناسبی را برای خرید مکمل دارویی انتخاب کنید.

روش استاندارد جبران کمبود عناصر حیاتی بدن
کمبود ویتامین و مواد معدنی با روش های  مختلف استاندارد قابل جبران است. یکی از روش های بهبود تغذیه و جبران کمبود مواد مغذی، بهره مندی از مکمل دارویی است. این داروها به عنوان یک تکمیل کننده فوق العاده در رژیم غذایی فرد جای می گیرند. اهمیت این مکمل ها زمانی آشکار می شود که مواد غذایی، میوه ها، غذاها و خوراک مصرفی قادر به تأمین کمبود مواد معدنی و ویتامین ها نباشند.

چه کسانی مصرف کننده مکمل های دارویی هستند؟
پروتئین ها، اسیدهای چرب، مواد معدنی و ویتامین ها باید در مقدار معین و مشخصی به شکل روزانه توسط بدن دریافت شوند. در واقع عناصر حیاتی بدن روتین بوده و امکان حذف شدن آن ها از رژیم و برنامه غذایی وجود ندارد. ممکن است بدن شما توانایی جذب ویتامین موجود در خوراک و مواد غذایی را نداشته باشد. در چنین حالتی با مصرف مکمل دارویی می توانید به راحتی از ویتامین ها و مواد معدنی بهره مند شوید.

برخی از ویتامین ها در مواقع خاصی از دوران زندگی اهمیت قابل توجهی دارند. به عنوان مثال کودکان برای تکمیل پروسه رشد خود باید از اغلب ویتامین ها و مواد معدنی بهره مند شوند. در غیر این صورت در رشد طبیعی خود دچار مشکل خواهند شد. بسیاری از مشکلات مربوط به حافظه، یادگیری، رشد نامناسب ریشه در کمبود ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن دارد.

ضرورت مکمل ها برای خانم های باردار
خانم های باردار یکی از گروه های واجد شرایط برای مصرف مکمل های دارویی هستند. در واقع این خانم ها برای جلوگیری از اشکال در رشد جنین به ویتامین های مهم و ضروری نیاز دارند. این مولتی ویتامین ها باید به موقع و به میزان کافی دریافت شوند. اسید فولیک، ویتامین گروه B، ویتامین D و... از جمله عناصر ضروری و حیاتی برای دوران بارداری هستند. عدم دریافت این مواد و عناصر ضروری می تواند سلامت مادر یا جنین را به خطر بیندازد.

طبیعتاً در چنین شرایطی برای خانم های باردار دشوار است که تمام ویتامین ها و عناصر حیاتی مورد نیاز خود را از مواد غذایی و مواد خوراکی دریافت کنند. چون ممکن است این مواد غذایی و مواد خوراکی به مقدار مناسب در دسترس نباشند. همچنین برای تبدیل این مواد غذایی به ویتامین در بدن به پروسه طولانی نیاز داریم. این در حالی است که مکمل های دارویی به سرعت و به شکل مستقیم به عنوان ویتامین در بدن ذخیره می گردند و شرایط بدن را به سرعت بهبود می بخشند.

مصرف مکمل برای افرادی که حساسیت غذایی دارند
مصرف مکمل های دارویی برای افرادی که به حساسیت های غذایی دچار هستند نیز مفید است. افرادی که به دلیل واکنش های شدید از مصرف برخی از غذاهای مغذی اجتناب می کنند. در این حالت مصرف مکمل ها می تواند جایگزین مناسبی برای این نوع خوراک باشد.

نوزادان تازه متولد شده
بسیاری از نوزادان تازه متولد شده از همان روزهای آغازین زندگی دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی هستند. ضمن اینکه به طور طبیعی تامین ویتامین و مواد معدنی در روزهای اول زندگی نوزاد اهمیت بسیاری دارد. چون از بروز بیماری، ناراحتی های جسمانی، اختلالات ذهنی و ... جلوگیری به عمل می آورد. متاسفانه امکان مصرف مواد غذایی و مواد خوراکی برای نوزادان کمتر از ۶ ماه وجود ندارد. در این شرایط مصرف مولتی ویتامین ها برای تکمیل پروسه رشد آن ها و دریافت ویتامین های ضروری اهمیت بسیاری دارد.

جلوگیری از پوکی استخوان
پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع در میان مردم ایران است که بروز این مشکل در خانم های ایرانی به وفور دیده می شود.  قطعاً تغذیه و سبک زندگی یک خانم در بروز مسئله پوکی استخوان اهمیت زیادی دارد. زنان در دوران بارداری و شیردهی نیاز به تغذیه کامل ویتامین D و کلسیم دارند. متاسفانه در بیشتر مواقع عدم توجه به تغذیه صحیح و دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای زنان باردار یا خانم های شیرده باعث بروز بیماری های مختلف در آن ها می گردد. ضمن اینکه احتمال تولد جنین نارس یا سقط جنین را نیز در زنان باردار افزایش می دهد. در چنین شرایطی باید مکمل دارویی زیر نظر پزشک برای خانم های شیرده یا باردار تجویز شود.

ویتامین D و کلسیم از مهم ترین و ضروری ترین ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای جلوگیری از مشکلات استخوانی و پوکی استخوان تجویز می شوند.

تناسب اندام با مصرف مکمل
کمبود ویتامین ها بر روی وضعیت عضله سازی بدن یا وزن متناسب نیز تاثیر قابل توجهی دارد. مکمل ها می‌توانند وضعیت بدن را از نظر سوخت وساز متعادل کنند. همچنین بالا رفتن متابولیسم بدن از بروز یبوست و افزایش وزن جلوگیری خواهد کرد. مکمل ها شرایط چربی سوزی در بدن را با افزایش سوخت وساز بدن به وجود می آورند و مانع اضافه وزن خواهند شد.
 
فواید مکمل های دارویی

عضله سازی و تامین پروتئین با مکمل
 ورزشکاران یکی دیگر از افرادی هستند که برای جلوگیری از افت پروتئین در بدن، مقاومت و حفظ بافت ماهیچه، عضله سازی، بالا رفتن انرژی و ... از مکمل های دارویی استفاده می کنند. توجه داشته باشید اگر شما از نظر تامین ویتامین و مواد معدنی در سطح مناسبی نباشید، در انجام حرکات ورزشی دچار مشکل خواهید شد. بنابراین در برخی از موارد نیاز به مصرف مکمل  پیش از انجام یا در حین انجام ورزش احساس می‌شود.

برخی از مکمل های ورزشی صرفاً پروتئینی و هورمونی بوده که این نوع مکمل ها نیز باید طبق دستور و صلاح دید پزشک مصرف شود.

آهن: رایج ترین مکمل در ایران
آهن یکی از مکمل های دارویی بسیار شایع در میان ایرانیان است. بیشترین مصرف کنندگان این مکمل ها خانم ها، کودکان و نوزادان هستند. فیزیولوژی خانم ها به گونه ای است که ماهانه پریودی را تجربه می کنند و همین مسئله باعث افت میزان آهن بدن آن ها خواهد شد. در چنین شرایطی تامین مواد معدنی از دست رفته اهمیت قابل توجهی دارد. به طور نرمال اغلب خانم های ایرانی به کمبود آهن دچار هستند و برای جبران این کمبود، مکمل دارویی مصرف می‌کنند.

مولتی ویتامین
مولتی ویتامین از مکمل های دارویی فوق العاده است که برای تامین ویتامین، مواد معدنی و ریز مغذی های مختلف به شکل کامل مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این مکمل نسبت به سایر مکمل ها اهمیت بیشتری در سلامتی افراد دارد. چون فرد با مصرف مولتی ویتامین می تواند از ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری بهره مند شود. ضمن اینکه به طور کلی این نوع مکمل ها شناخته تر شده هستند و افراد اعتماد بیشتری نسبت به مصرف آن ها دارند.

مکمل دارویی عوارض دارد یا خیر؟
به طور کلی مکمل ها نیز مانند هر داروی دیگری دارای عوارض هستند. با این وجود مکمل ها نسبت به دیگر داروهای درمانی از عوارض کمتری برخوردار هستند. طوری که می توان عوارض آن ها را نادیده گرفت. مکمل گیاهی نیز نسبت به مکمل‌های دیگر تقریباً بدون عارضه بوده و در مواردی که سبب حساسیت در افراد شود، با عارضه همراه است. در واقع این نوع مکمل ها بیشتر شبیه به دارو گیاهی عمل می کنند و در صورت استفاده بیش از اندازه فرد را دچار مشکل خواهند کرد. ما به شما توصیه می کنیم همواره برای درمان یا جبران عناصر حیاتی بدن از مکمل گیاهی بهره مند شوید.

مکمل گیاهی ایرانی بخریم یا خارجی؟
خرید مکمل گیاهی در دهه های اخیر بسیار رواج پیداه کرده، علت این موضوع نیز مربوط به عارضه های کمتر این نوع مکمل هاست. مکمل  گیاهی ایرانی مانند مکمل گیاهی خارجی با رعایت استانداردهای سلامت تولید می شود و با قیمت کمتری نیز عرضه می گردد. این مکمل ها از نظر بروز عارضه و الگوهای استاندارد تحت آزمایش های مکرر قرار گرفته اند و کیفیت آن ها نیز تایید شده است. 

جمع بندی
داروخانه آنلاین بانک دارو انواع مختلف مکمل غذایی ، دارویی، گیاهی، ورزشی، بارداری و ... را در برندهای مختلف ایرانی و خارجی با کیفیت اصلی  عرضه می کند. شما می توانید برای خرید مکمل دارویی با قیمت مناسب به سایت بانک دارو مراجعه کنید و و از خرید آنلاین این داروها بهره مند شوید. کلیه محصولات موجود در این سایت دارای استانداردهای سلامت بوده و به شکل تضمینی به مشتریان ارائه می‌گردد.

منبع: بانک دارو
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *