شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۶۲

شباهت‌های باور نکردنی خاتمی و اشرف غنی! +تصاویر

شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 777073
سربازان آمریکایی و انگلیسی گربه‌های کابل را با خود سوار هواپیما کرده و بردند؛ اما مقامات دولتی و لیبرال‌ها را پیش طالبان جا گذاشتند!
شباهت‌های باور نکردنی خاتمی و اشرف غنی! +تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز: ساعت به هشت صبح نرسیده است، مقامات سوری یک‌به‌یک به محل ملاقات میان دو رئیس‌جمهور واردشده و پشت میز صبحانه می‌نشینند. اما هنوز از مقامات ایرانی در لابی هتل خبری نیست. بشار اسد به ساعت خودش نگاهی انداخته و مشغول صرف صبحانه می‌شود. به ناگهان درب کریدور بازشده و خاتمی با همراهی چند دیپلمات وزارت خارجه و تیم همراهش وارد سالن می‌شود. اسد از پشت میز بلند شده و به استقبال رئیس‌جمهور وقت می‌رود.

تیم سوری متوجه دلهره و اضطراب شدید در چهره خاتمی شده است. اسد با نگاهی نافذ رو به همتای خود می‌گوید: آقای رئیس به نظر شب بدی داشته‌اند؟ خاتمی کمی مکث کرده و سرش را پایین انداخته و می‌گوید:  خسته هستم امیدوارم تأخیر ما دوستان را ناراحت نکرده باشد. اسد با لبخند پاسخ می‌دهد: در خاورمیانه ما به این تأخیر کردن‌ها عادت داریم. دوباره رئیس‌جمهور سوریه رشته کلام را در دست گرفته و ادامه می‌دهد: به نظرم شما کمی نگران هستید؛ اتفاق خاصی افتاده است؟

خاتمی با کمی تعلل می‌گوید: «شب گذشته با آقای ژاک شیراک صحبت کردم، او گفت آمریکایی‌ها ظرف دو یا سه روز آینده به ایران حمله می‌کنند» درحالی‌که لقمه صبحانه در دست اسد چنددقیقه‌ای مانده او هاج و واج به خاتمی خیره می‌شود و می‌گوید: «این خبر کذب است، ما در مراکز امنیتی خود اطلاع دقیق داریم که عملیات آمریکا به ایران کشیده نمی‌شود».

خاتمی با قطع کردن سخنان بشار می‌گوید، شیراک خودش به من گفت که آمریکا از ما خواسته اجازه پرواز بمب‌افکن‌هایش از آسمان فرانسه را بدهیم! اسد دوباره به خاتمی پاسخ می‌دهد: آن‌ها این دیوانگی را انجام نخواهند داد. تهران کابل نیست که ژنرال آمریکایی به آن گوشه چشمی داشته باشد*. پیش بینی های اسد مثل یک ساعت سوئیسی دقیق بود؛ آمریکایی ها  در سال ۲۰۰۱ حتی یک لحظه نیز هوس جنگ با ایران به سرشان نزده بود.

واقعیت آن بود که در تهران جز سران دولت اصلاحات و چند دیپلمات وزارت خارجه، کسی نگران جنگ با آمریکایی‌ها نبود. فرماندهان نیروی مسلح ایران به‌خوبی می‌دانستند که اگر آمریکایی‌ها قطار جنگ را به سمت ایران بکشند، سربازان آن‌ها دیگر خواب رفتن به خانه را خواهند دید و خلیج‌فارس به گورستان همیشگی آن‌ها تبدیل می‌شود.

 این پیش‌بینی خیلی زود محقق گردیده و فردای تلفن شیراک به خاتمی؛ جورج بوش در میان افسران نیروی دریایی در پنسیلوانیا نطق هل‌من‌مبارز برای مردم منطقه خوانده اما مشخص می‌شود آمریکایی‌ها همان‌طور که فرماندهان عالی‌رتبه ایران پیش‌بینی کرده بودند، هیچ برنامه‌ای برای حمله به ایران نداشته‌ است. این روایت یک خبرنگار اصلاح‌طلب از آن روزهای پراسترس دولت اصلاحات است.
 
دیدار رئیس جمهور اصلاحات با رئیس جمهور سوریه

در مسیر تندباد!
دو روز قبل از سفر بشار اسد به تهران روزنامه زنجیره‌ای صبح امروز نزدیک به اصلاح‌طلبان تندرو در سرمقاله‌اش نوشته است: ارتباط با سوریه به‌اندازه ارتباط با اروپایی‌ها به سود ایران نیست و بهتر است به‌جای وقت تلف کردن در منطقه با غرب اعتمادسازی شود. این روزنامه در ادامه نوشته بود: بیایید واقعیت را ببینیم؛ آمدن اسد به تهران چقدر دلار برای ایران می آورد و رفتن به قلب اروپا چه مواهبی در خود دارد!

خاتمی‌ها برای این اعتمادسازی سنگ تمام گذاشته بود. او یک روز تور اروپایی و دیدار با کشورهای غربی می‌گذاشت و برای سناتورهای دموکرات پیغام فدایت شوم ارسال می‌کرد و روز دیگر با شعارهایی چون «گفت‌وگوی تمدن‌ها» سیگنال مثبت به بوش داده و راه خود را از مقاومت منطقه جدا می‌کرد. اما چه اتفاقی افتاد که در شب حادثه این اروپایی‌های کروات زده و پشت میز مذاکره پشت خاتمی را خالی کرده و او را تهدید به حمله نظامی کردند؟ واقعیت ماجرا آن بود که برای غربی‌ها خاتمی و دولت اصلاح‌طلب او تنها ابزاری برای نرمال‌سازی و تضعیف قدرت نیروی مسلح ایران بود.
 

بعدها مشخص شد آن  مذاکره تلفنی؛ تنها بلوف سیاسی برای کشاندن تهران به سر میز مذاکره بوده است. اما آن گفت‌وگوی پنجاه‌وپنج دقیقه‌ای میان خاتمی و شیراک نشان داد که اصلاح‌طلبان در ایجاد ارتباط با غرب به تندباد تکیه داده‌اند. دولت اصلاحات باور کرده بود که اروپایی‌ها می‌توانند امنیت ایران را تضمین کرده و تهران با کمترین هزینه ممکن عضو خانواده تجارت جهانی شود. تلفن شیراک به خاتمی آن آرزو را تبدیل به سراب کرد.

البته لیبرال‌های مستقر در تهران از آن شب سخت و طولانی درس عبرت نگرفته و یک دهه بعد با شعار «ارتباط با کدخدا» معیشت و زندگی مردم را به یک توافق نیم‌بند گره زدند. عجیب آنکه دوباره آمریکایی‌ها پشت اصلاح‌طلبان و میانه‌روها را خالی کرده و با گذاشتن چند شرط بر سر معامله موشکی و خلع سلاح مقاومت منطقه‌ای آن‌ها را به حال خود رها کردند.

دست روزگار آن بود که تاریخ برای اصلاح‌طلبان به تراژیک ترین حالت ممکن تکرار شود. روزنامه جامعه فردا که ۲۰ سال بعد از صبح نو جایگزین آن گروه افراطی شده بود در شب مذاکرات روحانی در نیویورک در سرمقاله‌اش نوشته بود: بهتر است دیپلماسی را یاد بگیریم، گاهی لازم است اسلحه را بر دوش گذاشته و با غربی‌ها دست رفاقت بدهیم! اشاره نویسنده روزنامه بر آن بود که با ترامپ مذاکره کرده و با تعارف زدن توان دفاعی خود به آن‌ها چند امتیاز اقتصادی از او بگیریم. مدتی بعد ظریف در یک فایل صوتی ادعا کرد که میدان مانع از آن شده است که این واقعه روی دهد! این ساده‌لوحی تحت تأثیر شبکه نفوذ چنان جدی بود که ۱۰۰ اصلاح‌طلب در نامه‌ای خواستار مذاکره رسمی ایران با جنایتکارترین دولت تاریخ در آمریکا شوند.
 

اشرف غنی؛ خاتمی و رفقا: یک سرنوشت، یک‌راه حل
روایت است دو ماه قبل از تصرف کابل توسط طالبان ژنرال آستین میلر فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان نزد اشرف غنی رفته و به او گفته است طالبان پشت درهای شهر است و بهتر است نیروهای مسلح خود را آماده یک جنگ کنید؛ رئیس‌جمهور فراری افغانستان در پاسخ گفته است؛ شما اشتباه می‌کنید طالبان هیچ‌گاه به کابل نمی‌ رسد، بهتر است باهم بر سر طرح دیجیتال کردن اقتصاد افغانستان بحث کنیم. میلر پس‌ازآن دیدار در قطر با نماینده طالبان بر سر نحوه خروج آمریکایی‌ها از افغانستان مذاکره کرده است!

اشرف غنی دچار چنان توهمی از میزان اعتماد به آمریکایی‌ها گردیده بود، که حتی به ذهنش خطور نمی‌کرد که پشتش به این سادگی‌ها خالی شود. مشاور او تا یک هفته قبل از فرار از کابل در توییتر خود نوشته می نوشت: مردم کابل تشویش نکنید؛ آمریکایی‌ها با ما هستند. او غافل از آن بود که سربازان آمریکایی گربه‌های شهر را با خود می‌برند؛ اما مقامات افغانستانی را خیر!
 



سرنوشت این روزهای اشرف غنی در امارات و خاتمی در تهران بی‌شباهت به هم نیست، یکی در خیال خود گمان می‌کرد که سرباز آمریکایی برای حفظ دولت او حاضر است؛ بجنگد و دیگری در توهم آن بود که با نوشتن یک بیانیه و طلب امداد از جامعه جهانی می‌تواند در برابر تحریک طالبان ایستادگی کند. هر دو گمان می‌کردند که می‌توان با تکیه‌بر غربی‌ها پیشرفت کرد و به دروازه‌های اقتصاد بین‌المللی رسیده و امنیت را از آن‌ها خرید. خاتمی؛ اشرف غنی  و سایر لیبرال‌های وا داده در خاورمیانه  با فرستادن پالس‌های تسلیم هم در آزمون میدان شکست‌خورده‌اند و هم‌بازی دیپلماتیک با غربی‌ها را نیاموخته‌اند. البته تفاوت خاتمی با غنی آن است که دومی این‌قدر خوش‌شانس نبود که زیر سایه امنیت نیروی مسلح بتواند در دفتر کارش بیانیه امضا کند!
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مردمی کسی است که رای اکثریت مردم را دارد
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
این سید جانها !.... ببخشید! سید تکرار!!! 8 سال مملکت رو به فنا دادن !
Czech Republic
سردار اَبوتَکرار
Iran, Islamic Republic of
تمام این ابو تکرارها تا الان یه جور کار کردن . وضعیت کشور محصول مستقیم یا خود تکرار یا شاگردانشون
اَبــــــــــــــــــــــــــــــــــوتَکــــــــــــــــــــــــــــــــراررررررررر
Iran, Islamic Republic of
این ابو تکرار و ابو تکرارها را در هر دوره ایی هستند و اصولا اگر نباشند نمی شوند دوره های تاریخی مختلف را ببینید تا به این موضوع پی ببرید
Iran, Islamic Republic of
بهترین اوضاع اقتصادی (با توجه به قیمت نفت) برای دوران خاتمی بود...!!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
مفاسد عظیم کرسنت و استات اویل و توتال و پذیرش سهم 9 درصدی ایران از دریای خزر در دولت خاتمی اتفاق افتاد.
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوزیان چون اقلیت بودن را با تمام وجود حس کرده اند نمیتوانند انسانهای محبوب ملت را تحمل کنند!!!!
مسعود
Iran, Islamic Republic of
در رقابت انتخاباتی سال 84 فیلم تبلیغاتی حجت الاسلام هاشمی بیانگر اوضاع اسف بار دولت خاتمی بود.
Iran, Islamic Republic of
انسان محبوب؟؟؟؟!!!!


Iran, Islamic Republic of
اکثریت مساوی حقیقت نیست یه موقعی هم اکثریت فکر می کردن خورشید دور زمین می چرخه
Iran, Islamic Republic of
احسنت یه پاسخ دندون شکن برای اونهایی که از این فکرها میکنن بابا مگه هر کسی در اکثریت بود حقه هست.همین اکثریت 8 سال خودش و ملت رو در فقبر و فشار معیشت انداخت و الان هاج و واج مو نده که دولت جدیدی کاری بکنه
Iran, Islamic Republic of
چقدر محبوب ملت هم هست از اصلاح طلبا بپرسین تا این موضوع رو خوب بفهمین که محبوبیت داره یا نه؟!!
Iran, Islamic Republic of
سید جان ها سید علی
Iran, Islamic Republic of
احسنت این سید جانها ارزش دارد که جان فدایش کنی نه خاتمی. روش و منش زندگی و دوستان و همفکرانش می تواند خیلی چیزها رو نشون بده
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
بیشترین شباهت این دو این است که تمام فرزندان هر دو نفر در کشورهای غربی هستند.
Iran, Islamic Republic of
این که در میان بسیاری از اقایون رواج داره بررسی کنید می فهمید
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات تموم شد رفت . این حمایتها هییییچ فایده ای ندارد. بفهمید !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بازهم اشرف غنی ! خیانت کرد رفت ! دیگه نموند دوباره تکرار کنه!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بالاخره غنی شبیه خاتمی هست یا نه؟!!
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز بشدت درهم و برهمه فکرشون خودشونم موندن چی میخوان
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز با این سطح دید و توهم اونوقت ادعا هم دارن..!!
Iran, Islamic Republic of
میخواد بگه اشرف غنی پیش خاتمی باید بره غاز بچرونه
Iran, Islamic Republic of
مردمی کسی است که مردمی عمل کند نه اینکه رای اکثر را داشته باشد
Iran, Islamic Republic of
مردمی کسی است که هم رای اکثریت را داشته باشد و هم در جهت منافع مردم قدم بردارد.
Iran, Islamic Republic of
برادرانی که رای اکثریت ملت را ندارند سکوت برایشان بهترین حرف است
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوزیان اقلیت!!!! لطفا خاموش
امیر
Iran, Islamic Republic of
انتخابات اخیر نشان داد که چه کسانی اقلیت هستن.
Iran, Islamic Republic of
همین اکثریت با اعمال و افکارشون پدر ملت رو در آوردن!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
آفرین اول خودت خاموش. چون همتی جونتون از آرای باطله هم کمتر رای آورد.
Iran, Islamic Republic of
همتی اصلا در بین مردم شخصیت شناخته شده ای نبود و در واقع اصلاح طلب هم نبود..1
Iran, Islamic Republic of
همه حق اظهار نظر دارن. راست میگی جواب بده
Iran, Islamic Republic of
خاتمی شبیه ترین فرد به اکثریت ملت!!!
Iran, Islamic Republic of
هرچند تنفیذ افکار توسط جهان نیوز برای مردم در مورد خاتمی صورت گرفت ولی پس چرا هنوز ازش واهمه دارید.
Iran, Islamic Republic of
وحشت جهان نیوزیان از خاتمی تمومی نداره ...!!!!!
Iran, Islamic Republic of
وحشت؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز نفرت براگیزترین رسانه اصولگراست.
United States
در زمان خاتمی کنسرت!!!! ها برگزار می‌شد و اکثر سلبریتی ها و پولدارهای کله گنده ی امروز مال اون موقع هستند!!! .
Iran, Islamic Republic of
وجود چنین سرگرمی هایی اقتضای جامعه است.....!!!!
زهیر
Germany
مقاله تحلیلی -تفسیری خوبی بود. ولی داستان اول مطلب؛ تخیلی بود!
Iran, Islamic Republic of
برای اهداف سیاسی خوب آسمان ریسمان می بافید
Iran, Islamic Republic of
کدوم اسمون و ریسمون کردن مگه دروغه فقط خوب شعار می دن
Iran, Islamic Republic of
دیکه خاتمی شبیه کیست؟
Iran, Islamic Republic of
اگه گفتی برادر!!؟؟÷1
Iran, Islamic Republic of
شبیه خود خودت برادرهادی. ...!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بیشتر ازینکه به این و آن بپرید خودتان را اصلاح کنید.!!
Iran, Islamic Republic of
اقا شباهت که دارند اما خاتمی یک مرده سیاسی هست حالا یه عده هی بگن که سید جانها و محبوب قلوب و غیره و از این حرفها . دیگه هم فایده نداره خود اصلاح طلبها قوبلش ندارن چه برسه به بدنه اجتماعی اونها و مردم
Iran, Islamic Republic of
اگه اینه شما چرا اینقدر نگران و وحشت زده هستید
Iran, Islamic Republic of
همتی نماینده شان بود مگه چقدر رای آورد مردم به اینها اعتماد ندارند .
Iran, Islamic Republic of
اگر مرده سیاسی است پس چرا هر بار ایشان را تیتر میکنید...؟
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوزیان سردرگم و پریشانند
Iran, Islamic Republic of
خاتمی با این همه توضیحات .. بازهم در قلب ملت ایرانی است ....
علی
Iran, Islamic Republic of
فعلا تورم ۴ در صد رسیده است گوشت تخم مرع و.......هنوز هم بهتر میشود
ولی
Iran, Islamic Republic of
تورم 4 درصده؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
قیام امام حسین علیه السلام به همه بشریت فهماند که همیشه حق با اکثریت نیست
Iran, Islamic Republic of
هردو غرب گرا دین در مرحله دوم زندگی اصلاح طلبان بدون عمل ناتوان در زندگی اجتماعی و..
گمنام
Iran, Islamic Republic of
عجب! نمی دونستیم!!!
Iran, Islamic Republic of
دوره خاتمی بهترین دوره جمهوری اسلامی از هر جهت بوده است. .1
Iran, Islamic Republic of
احسنت! دقیقا همینطور است.
مردی
Iran, Islamic Republic of
اگر قدرت میدان ایران نبود آیا وزرای خارجه هفت قدرت غربی یکماه کار خود را تعطیل میکردند و میامدند ژنو .
Iran, Islamic Republic of
غیر از تفکر اسلام محمدی انقلابی تمام فکرها از جمله لیبرال و ...عاقبتشان زباله دان تاریخ است حق آمد و باطل نابود شد باطل نابود شدنی است