سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۷
۱۶
دو نکته فرامتنی از گزارش اخیر نیویورک تایمز

اشتباهات بدی که در حادثه ترور شهید فخری زاده مرتکب شدیم

دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب: 776647
رسانه ای کردن موضوع عدم از بین رفتن کامل تجهیزات جاسازی شده در داخل نیسان – به عنوان مرکب اصلی ترور - که نیویورک تایمز از آن به عنوان قسمت ناموفق عملیات یاد می کند، نشانه اهمیت مستقیم این مساله برای تنظیم کنندگان پشت پرده این گزارش به ظاهر رسانه‌ای نیز است.
اشتباهات بدی که در حادثه ترور شهید فخری زاده مرتکب شدیم
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: نیویورک تایمز پس از چند ماه از شهادت محسن فخری زاده، دانشمند برجسته نظامی و هسته ای کشورمان، جزئیات این عملیات تروریستی را منتشر کرده که در تحلیل فرامتن این گزارش نکات قابل توجهی وجود دارد:

یک: متن گزارش اخیر نیویورک تایمز کاملا تایید کننده روایت مجموعه های امنیتی کشور درباره نحوه ترور از طریق مسلسل با کنترل را از راه دور، استفاده از هوش مصنوعی و تجهیزات ماهواره‌ای هست. این در حالی بود که ترور شهید فخری زاده با تمام ترورهای قبلی دانشمندان هسته‌ای متفاوت بود و تلاش شده بود که با از بین رفتن تجهیزات در صحنه، نحوه ترور به عنوان یک ابهام اطلاعاتی و عملیاتی، دستگاه های امنیتی ایران را در گام اول یعنی کشف واقعیت ماجرا متوقف یا منحرف کند. علی رغم تلخی خبر ترور شهید فخری زاده، کشف نحوه دقیق ترور در ساعات اولیه که فرآیند آغاز شناسایی عوامل نیز از همین نقطه آغاز می شود، در نوع خود یک موفقیت قابل توجه است. در این میان رسانه ای کردن موضوع عدم از بین رفتن کامل تجهیزات جاسازی شده در داخل نیسان – به عنوان مرکب اصلی ترور - که نیویورک تایمز از آن به عنوان قسمت ناموفق عملیات یاد می کند، نشانه اهمیت مستقیم این مساله برای تنظیم کنندگان پشت پرده این گزارش به ظاهر رسانه‌ای نیز است. اگر شناسایی تجهیزات را به عنوان بخشی از فرآیند فنی دستیابی سرنخ های عوامل ترور در نظر بگیرییم، می توان از این نگرانی بیشتر رونمایی کرد. همچنانکه یکی از اولین خبرها درباره شناسایی عوامل ترور، خبر شناسایی عوامل تهیه کننده تجهیزات ترور بوده است. آمریکایی ها و صهیونیست ها نه تنها ابهام آفرینی عملیاتی در نحوه ترور را شکست خورده می بینند بلکه در فاصله نه چندان طولانی، میزان شناسایی و دستیابی ایران به عوامل ترور به یک نقطه نگرانی برای آنها تبدیل شده است.

دو: بررسی فضای مجازی در ایران پس از ترور شهید فخری زاده متاسفانه نشان می دهد که بخشی از کاربران فضای مجازی حتی بعضا در جبهه خودی نیز عملکرد مطلوبی از خود نشان ندادند. برخی واکنش های انتقادی احساسی و منفعلانه، روایت های گاه خیلی و تحلیل های شتابزده از ترور منطقه آبسرد دماوند در فضای مجازی در آن مقطع به عامل تکمیل کننده پازل سرویس امنیتی اسرائیل مبنی بر تولید فشار و یا ایجاد تصویر ناکارآمد و القای ضعف دستگاه های امنیتی در افکار عمومی تبدیل شد. با این وجود  انتشار روایت صریح، سریع و به موقع خبرگزاری فارس در اوج ابهام و تردیدآفرینی ها از نحوه ترور شهید فخری زاده که برخلاف تصور و تصویر ساخته شده در فضای غالب دنیای مجازی که بحث حضور ده ها تروریست و برتری هالیوودی میدانی آنها در آن پررنگ بود، اینک ارزش و حقیقت آن اقدام مهم با گزارش اخیر نیویوریک تایمز بیشتر نیز نمایان شده است. اما واکنش برخی از فعالین فضای مجازی در کشور در ساعات پس از اعلام نیمه رسمی نحوه ترور با اسلحه کنترل از راه دور نیز قابل توجه است و متاسفانه نه تنها کمکی به این روایت معتبر و راست نکردند بلکه این اقدام به موقع رسانه ای را نیز با ابهامات بی مورد و گاه با تخریب و سخره رو به رو کردند و متعاقب آن، کشف سریع اطلاعاتی نحوه ترور و شناسایی عوامل آن نیز ارزشش به اندازه اهمیتی که داشت نمایان نشد. نکته غم انگیزی که حتی نیویورک تایمز نیز به آن اشاره کرده و تصریح کرده که علی رغم تمسخر برخی از کاربران ایرانی از روایت خبرگزاری فارس از ترور شهید فخری زاده، آن روایت کاملا دقیق و درست بوده است! درباره ریشه چنین رفتاری از سوی برخی کاربران می توان مطالب مفصلی نوشت ولی خلاصه این واکنش ها، ریشه در محاسبات و ذهینت های منفی خود ساخته غلط، عدم کنترل احساسات، علاقه به ژست و برند منتقد بودن و همچنین ناخواسته اسیر عملیات روانی دشمن شدن برخی کاربران مجازی دارد.

*مدیر مسئول جهان نيوز

بیشتر بخوانید:
اسرائیل چقدر انتقام ترور شهید فخری زاده را جدی گرفته است؟!

پروژه پیچیده رسانه‌ای و اطلاعاتی برای کند کردن «انتقام سخت»/ چرا باید انتقام خون شهید فخری زاده را مقدمه انتقام شهادت سردار سلیمانی کرد؟
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پایتون
Iran, Islamic Republic of
عدم اطلاعات به روز!
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
حالا زور بزنید تا عوامل را پیدا کنید.....!
Iran, Islamic Republic of
زور نمی خواد. تسلط و برتری و قدرت سازمان امنیتی جمهوری اسلامی برای دوست و دشمن واضح و روشن هست..
Iran, Islamic Republic of
مطالب که نباید از آن غافل بود اینکه گزارش نیویورک تایمز را باید بررسی کرد ولی نباید مرجع نهایی دانست. ممکن است برخی عوامل ترور هنوز در داخل باشند و گزارش میخواهد به نحوی حواس نیروهای اطلاعات را از آن ها پرت کند.
Canada
اینا انقدر راحت اومدن زدن رفتن، بعد از این همه مدت اصلا نمیدونیم کی بودن و چی بودن،چرا؟!!!
Iran, Islamic Republic of
رفتار محافطین قابل تامل است.چرا محافظین بخصوص محافظین پیشرو هیچگونه مظنونیتی به خودرو نیسان که در کنار بلوار پارک نموه نداشته اند.
118
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
عدم رعایت پروتکل‌های برون شهری هم از اشتباهات بود زیرا در آن زمان منع تردد برقرار بود . روحش شاد
کامیار
Iran, Islamic Republic of
حرفهای شما درسته.
ولی چند سال دیگه باید بگذره تا افرادی مثل این شهید عزیز رو تربیت کنیم؟ چه کسی میتونه جایگزین شهدای هسته ای بشه.
اینها ارزششون از الماس کوه نور هم بیشتره. منتها ما از الماس بیشتر مراقبت میکنیم تا این سرمایه های ملی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اینکه یک مقام رسمی کشور را ترور می کنند و خیلی راحت به آن اعتراف می کنند خیلی عجیبه!!!!!!!!!!!!!!!!
باید عین همین بلا را سرشون بیارید . هم سطح شهید را از اسرائیلیهای کثیف بکشید تا معادله بازدارندگی در این حوزه ایجاد کنید .
Iran, Islamic Republic of
انتقام انتقام
Iran, Islamic Republic of
از دولت ناتوان روحانی انتظار مقابله به مثل نمی رفت امیدواریم دولت رئیسی جواب این ترور را بدهد .
Iran, Islamic Republic of
نویسنده خودش فهمیده چی نوشته؟؟
Iran, Islamic Republic of
خب تو نفمهیدی تقصیر کیه؟
سید
Iran, Islamic Republic of

حداقل کاری که در پاسخ به این ترورها بخصوص ترور حاج قاسم باید میدادید غرق کردن یک ناو هواپیمابر آمریکا و زدن چند موشک به مراکز نظامی اسرائیل در قلب این کشور بود!